Ka'be'de ilk Tavaf Tavaf
Ka
Ka'be'de ilk Tavaf
Tavaf:
Hac ve umreye niyet edenlerin Kabe'de tavaf
etmeleri, haccın ve umrenin bir rüknüdür. Kabe tavaf edilmeden hac ve umre
tamamlanmamış olur.
Tavafın sözlük anlamı:
Bir şeyin etrafında dönmek veya dolaşmak, kuşatmak anlamlarına gelir.
Şer'i manası ise;
Hacerü'l-Esved (siyah taş)'tan başlayarak, Kabe'yi solumuza alarak Hacerü'l-Esved'e
ulaşıncaya kadar, Kabe'nin etrafında yedi defa dönmektir. Kabe'nin etrafında her
bir dönüşe şavt denir, yedi şavt dönmek ise bir tavaftır. Hac'da meşru
tavafların sayısı üçtür:
Unutma ki taşa dokunmak sünnet, başkalarına
eziyet etmek ise zulümdür.
Kendini serbest bırak, dünyevi düşüncelerden
soyutlan, maddeden manaya doğru, esen rahmet rüzgarına, açılmış ellerin, amin
diyen dillerin, alkış tutan meleklerin safına geç, kendini tavafın akışına
bırak, o akıp giden insan selinde kaybol, artık sen yoksun, sadece bir nur var,
bir ışık var, herkesin o ışığa doğru gittiği yöne doğru, kıblenin merkezine
git.
Kabe'nin çevresinde yedi kere dönmektir tavaf.
Tavaf İslam'ın bu ana mabedi çevresinde, Allah'a gösterilen saygı ve ta'zimin
ifadesidir. Aynı zamanda, içinde İslami bir hayatın temel boyutlarının en yoğun
bir biçimde hissedilip hatırlandığı bir ibadettir de. Kabe tevhid düşüncesine
dayandırılmış aktif bir hayatın sembolü durumundadır, sadece düşünce ve
duygularla örülen dahili hayatın odağında değil, yapıp ettiklerimizden,
uygulamaya dönük çabalarımızdan oluşan görünür hayatın, odağında da, Allah'ın
bulunduğunu anlatan tevhidi bir sembol...
Siyah örtülülerle örtülü, Allah evinin
çevresinde, dönüp duran hacılar kalabalığı, kimileri ağlıyor ve kimileri de
yakarıyor. Söyleyecek söz, akıtılacak göz yaşı bulamayanlar ise başlarını
göğüslerine yıkıp yürüyorlar.[1]
Tavaf, sözlükte; ziyâret etmek, bir şeyin
etrafında dolaşmak demektir. Bir terim olarak; Kâbe-i Muazzama'nın etrafında
yedi defa dolaşmak anlamına gelir. Tavaf, Kâbe'nin Haceru'l-Esved köşesinden
Kâbe sola alınarak başlar. Gerek tavafa başlarken ve gerek tavaf arasında
Haceru'l-Eseved'in önüne geldikçe, ona doğru dönülür, namazda durur gibi tekbir
ve tehlil ile kutsal taşa mümkünse eller sürülür veya öpülür. Bu mümkün olmazsa
-ki günümüzde istisnâ dışında hiç mümkün değildir- karşıdan elle selâmlanır.
Buna "istilâm" adı verilir. Tavafta her bir dolanmaya "şavt" denir.
Hacda üç çeşit tavaf sözkonusu olur. Kudüm,
ziyâret (ifâda) ve Vedâ (Sader) tavafı. Bunun dışında yapılan fazla tavaflar
nâfiledir.
[2]
[1]
Mehmet Peker, Hacc Nedir?
[2]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
Ka'be'de ilk Tavaf
Tavaf:
Hac ve umreye niyet edenlerin Kabe'de tavaf
etmeleri, haccın ve umrenin bir rüknüdür. Kabe tavaf edilmeden hac ve umre
tamamlanmamış olur.
Tavafın sözlük anlamı:
Bir şeyin etrafında dönmek veya dolaşmak, kuşatmak anlamlarına gelir.
Şer'i manası ise;
Hacerü'l-Esved (siyah taş)'tan başlayarak, Kabe'yi solumuza alarak Hacerü'l-Esved'e
ulaşıncaya kadar, Kabe'nin etrafında yedi defa dönmektir. Kabe'nin etrafında her
bir dönüşe şavt denir, yedi şavt dönmek ise bir tavaftır. Hac'da meşru
tavafların sayısı üçtür:
Unutma ki taşa dokunmak sünnet, başkalarına
eziyet etmek ise zulümdür.
Kendini serbest bırak, dünyevi düşüncelerden
soyutlan, maddeden manaya doğru, esen rahmet rüzgarına, açılmış ellerin, amin
diyen dillerin, alkış tutan meleklerin safına geç, kendini tavafın akışına
bırak, o akıp giden insan selinde kaybol, artık sen yoksun, sadece bir nur var,
bir ışık var, herkesin o ışığa doğru gittiği yöne doğru, kıblenin merkezine
git.
Kabe'nin çevresinde yedi kere dönmektir tavaf.
Tavaf İslam'ın bu ana mabedi çevresinde, Allah'a gösterilen saygı ve ta'zimin
ifadesidir. Aynı zamanda, içinde İslami bir hayatın temel boyutlarının en yoğun
bir biçimde hissedilip hatırlandığı bir ibadettir de. Kabe tevhid düşüncesine
dayandırılmış aktif bir hayatın sembolü durumundadır, sadece düşünce ve
duygularla örülen dahili hayatın odağında değil, yapıp ettiklerimizden,
uygulamaya dönük çabalarımızdan oluşan görünür hayatın, odağında da, Allah'ın
bulunduğunu anlatan tevhidi bir sembol...
Siyah örtülülerle örtülü, Allah evinin
çevresinde, dönüp duran hacılar kalabalığı, kimileri ağlıyor ve kimileri de
yakarıyor. Söyleyecek söz, akıtılacak göz yaşı bulamayanlar ise başlarını
göğüslerine yıkıp yürüyorlar.[1]
Tavaf, sözlükte; ziyâret etmek, bir şeyin
etrafında dolaşmak demektir. Bir terim olarak; Kâbe-i Muazzama'nın etrafında
yedi defa dolaşmak anlamına gelir. Tavaf, Kâbe'nin Haceru'l-Esved köşesinden
Kâbe sola alınarak başlar. Gerek tavafa başlarken ve gerek tavaf arasında
Haceru'l-Eseved'in önüne geldikçe, ona doğru dönülür, namazda durur gibi tekbir
ve tehlil ile kutsal taşa mümkünse eller sürülür veya öpülür. Bu mümkün olmazsa
-ki günümüzde istisnâ dışında hiç mümkün değildir- karşıdan elle selâmlanır.
Buna "istilâm" adı verilir. Tavafta her bir dolanmaya "şavt" denir.
Hacda üç çeşit tavaf sözkonusu olur. Kudüm,
ziyâret (ifâda) ve Vedâ (Sader) tavafı. Bunun dışında yapılan fazla tavaflar
nâfiledir.
[2]
[1]
Mehmet Peker, Hacc Nedir?
[2]
Ahmet Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
HAC
- Haccın Faydaları
- Haccın Vâcipleri
- Hayız ve Nifaslı Kadının Durumu
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Niyet ve Hazırlık
- ÖNSÖZ..
- Say' Yapmak.
- Şeytan Taşlama Eylemi;
- 1) Dış Engel
- BİBLİYOGRAFYA.. Ana Kaynaklar
- GİRİŞ.
- Hac Nasıl Yapılır? (Hacla İlgili Uygulama Özeti)
- Haccın Diğer İbadetlerden Farklı Özellikleri
- Haccın Engelleri
- Hedy (Kurbanlık)
- Safa İle Merve Arasında Sa'yin Önemi
- 2) İç Engel
- Arafat'ta Vakfe.
- Diğer Kaynaklar
- HACC.. Haccın Sözlük Anlamı
- Haccın Sıhhatinin Şartları
- Haccın Sosyal Yönü.
- İslama Göre Hedy'nin Çeşitleri 1- Vacip olan Hedy (Kurban)
- Mekke'ye Varış.
- 2- Nafile Olan Hedy;
- Arafat İsmi Nereden Gelmektedir?.
- Hac İbadetine Yolculuk. Bu Yolculuğa Kişinin İstekli Olması ve Ona Hazırlanması Gerekir
- Haccın Istılahi Anlamı
- Ka'be Tarihi
- Kimler Haccetmelidir