RUHU
RUHU'L-KUDÜS
Mukaddes ruh, vahiy meleği Ruhul-Kudüs, "ruh" ve "kudüs"
kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir. Bu kelimelerin ikisi de
Arapçadır. "Ruh"; hayat, idrak ve hareketin kaynağı, maddenin tanı mukabili,
manevi varlık, vahiy, Allah kelâmı, Kur'ân-ı Kerim, kuvvet, vahiy meleği,
Cebrâil, his, duygu ve benzeri manalar işin kullanılır.[1]
Bununla beraber, ruh'un gerçek manasını
Allah'tan başka kimse bilmez. Çünkü bu husus, Yüce Allah tarafından şöyle haber
verilmiştir:
"Sana ruhtan sorarlar.
De ki: Ruh, Rabb'imin emrindendir.
Size ilimden pek az bir şey
verilmiştir." (el-İsrâ:
17/85)
"Kudüs" kelimesinin aslı ise, "kuds"dür
ve mukaddes, mübârek, her türlü fenalıktan arınma demektir. Bu iki kelimenin
birleşmesinden meydana gelen "Ruhul-kudüs", herhangi bir şaibe ile lekelenme
ihtimali olmayan, mukaddes ve temiz ruh, vahiy meleği, Cebrâil demektir.[2]
Ruh kelimesi Kur'ân'da birkaç yerde geçmekte ve değişik
manalara gelmektedir. Ruhu'l-Kudüs ise, yalnız dört yerde geçmektedir. Bulunduğu
âyetlerdeki manası hakkında âlimlerin farklı yorumları olmuştur. Ancak
çoğunluğun kanaatına göre, vahiy meleği olan Cebrâil demektir. Ruhul-Kudüs
kelimesinin geçtiği âyetlerden birinin meâli şöyledir:
"Andolsun, Musâ'ya Kitâbı verdik, arkasından
peygamberler gönderdik. Meryem oğlu İsa'ya da açık deliller verdik ve O'nu
Ruhu'l-Kudüs (Cebrâil) ile destekledik."
(el-Bakara: 2/87)
Alimlerin bu âyette geçen Ruhul-Kudüs hakkındaki
değişik görüşlerini şöyle sıralayabiliriz:
1-
Ruhul-Kudüs, Yüce Allah'ın isimlerinden biridir.
2-
Mukaddes kitap olan Kur'ân ve diğer bir görüşe göre İncil demektir.
3-
Ruhul-Kudüs, Allah'ın ruhu demektir.
4-
Vahiy meleği olan Cebrâil demektir. Alimlerin ekseriyeti bu görüştedir. Çeşitli
hadislerde ve şairlerin şiirlerinde de, bu manada kullanılmıştır.[3]
Bu görüşü benimseyen alimlere göre, aşağıdaki
âyetlerde geçen Ruhul-Kudüs de Cebrâil demektir:
"İşte biz, o elçilerden kimini
kiminden üstün kıldık. Allah onlardan kimiyle konuştu, kimini de derecelerle
yükseltti. Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu Ruhul-Kudüs (Cebrâil)
ile destekledik." (el-Bakara:
2/253)
"Allah demişti ki: Ey Meyrem oğlu İsâ,
sana ve annene olan nimetimi hatırla, hani seni Ruhul-Kudüs (Cebrâil) ile
desteklemiştim." (el-Maide:
5/110)
"De ki: İnsanları sağlamlaştırmak ve
müslümanlara yol gösterici ve müjde olmak üzere onu, Ruhul-Kudüs (Cebrâil),
Rabb'inden hak (ve hikmet) gereğine indirdi."
(en-Nahl: 16/102)
Ruhul-Emin de, Ruhul-Kudüs ile eş
anlamlıdır Yani o da Cebrâil demektir. Kur'ân'da yalnız bir yerde geçmektedir:
"Onu, er-Ruhu'l-Emin (güvenilir ruh,
yani Cebrâil) indirdi." (eş-Şuara:
26/193)
Şair Hassan'ın naklettiğine göre, Hz.
Muhammed (s.a.s) onun için dua etmiş ve duasında "Ya Rabbi, Hassan'ı
Ruhul-Kudüs ile takviye et." demiştir. Hassan bunu söylerken, Ebu Hüreyre'yi
de şahit olarak göstermiştir.[4]
[1]
Ragıb el-İsfahânî,
el-Müfredât Garibil-Kur'ân, Mısır 1961, "ruh" md.
[2]
Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili: 5/3125.
[3]
et-Taberî, Camiu'l-Beyân, Mısır 1954, I, 404 vd.; el-Kurtubî, el-Camiu li
Ahkâmil-Kur'ân, Mısır 1967, II, 24; er-Râzî, et-Tefsirul-Kebir, III, 177.
[4]
Buhârî, Salat: 68; Müslim, Fedâilu's-Sahabe: 151, 152; Neseî, Mesâcid: 24;
Nureddin Turgay, Şamil İslam Ansiklopedisi: 5/278-279.
MELEK-MELEKLERE İMAN
- MELEKLERE İMAN.. Melek İsmi Hakkında Bilgi
- Melek; Tanımı ve Mâhiyeti
- Gayba ve Meleklere İman.
- Meleklerin Görülüp Görülmemesi
- Kur'ân-ı Kerim Melekleri Nasıl Anlatıyor
- Meleklere İman, Her Müslümana Farzdır
- Meleklerin Mahiyeti, Hususiyeti, Yaratılışı ve Özellikleri
- Meleklerin Mahiyetleriyle İlgili Kur'an'daki Tasvirler
- Melek İnancının Etkileri
- Melekler Hakkında Tashih Edilmesi Gereken Bazı Yaklaşım ve Bâtıl İnançlar
- Melekler Neden Görünmezler?.
- Meleklerin Kuvvet ve Süratleri
- Meleklerin Kanatları
- Melekler Hakkındaki Modern Görüşlerin Tenkidi
- Melekler Gaybı Bilmezler
- Meleklerin Sayısı ve Çeşitleri
- Meleklerin Reisleri
- Meleklerin Bulundukları Yerler
- Meleklerin Görevleri
- 1) Vahyi İnzal Etmek
- 2) Peygamberleri Desteklemek
- 3) Mü'minleri Desteklemek
- 4) Hakkı Ve Hayrı İlham Etmek Suretiyle İnsanlarda Bulunan Ruhi Güçleri Gayrete Getirmek (Uyandırmak)
- 5) Mü'minlere Dua ve İstiğfarda Bulunmak, Onlara Şefaat Etmek
- 6) İlahi Cezaları İnfaz Etmek
- 7) Cehennem İşleri ve Ehliyle İlgilenmek
- 8) Cennet İşleri ve Ehliyle İlgilenmek
- 9) Arşı Taşımak
- 10) Mükelleflerin Söz ve Amellerini Gözetmek, Onları Saymak, Yazmak ve İnsanı Hayat Merhalelerinde Çeşitli İşlerinde Korumak
- 11) Kabirde Sorguya Çekmek
- 12) Eceli Gelenlerin Ruhlarını Kabzetmek
- 13) Tabiat Olaylarını Allah'ın İradesine Uygun Olarak İdare Etmek
- 14) Sur'a Üfürümek
- 15) İbadet ve Tesbih Etmek
- 16) Sabah ve İkindi Namazlarında Bulunmak
- 17) Zikir Meclislerinde Bulunmak
- 18) İlim Ehlini Tebrik Edip Onlara Karşı Tevazu Göstermek
- 19) Kur'an Okunurken İnerek Dinlemek
- 20) Namaz Kılanlarla Beraber Amin Demek
- 21) Allah'ın Sevdiğini ve Sevmediğini İlan Etmek
- 22) Temiz Kimseler Ölürken Onları Selamlamak ve Müjdelemek, Kâfir ve Fasıkların İse Yüzlerine ve Arkalarına Vurmak
- Meleklerin Görevlendirilmesinin Hikmeti
- Meleklerle İnsanlar Arasındaki Efdaliyet
- MUKARRABÛN MELEKLERİ
- BÜYÜK MELEKLER..
- 1) Cebrâil
- 2) Azrâil
- 3) İsrafil
- 4) Mikâil
- CEBRÂİL (a.s.)
- RUHU'L-KUDÜS.
- ÖLÜM MELEĞİ (AZRÂİL)
- İSRÂFİL (a.s)
- MİKÂİL.
- ZEBÂNÎ
- HAMELE-İ ARŞ.
- KİRÂMEN KÂTİBİN..
- HAFAZA MELEKLERİ
- MÜNKER-NEKİR..
- HAZENE-İ CEHENNEM...
- HAZENE-İ CENNET..
- HÂRÛT-MÂRÛT