Düşünsel Sınırları Bilmek
Düşünsel Sınırları Bilmek
Düşünsel Sınırları Bilmek:
İlâhî mesajlarda somut olarak
gözlemlediğimiz bir durumdur bu. Örneğin tevhid sembolü, mesajın bir vitrini
niteliğindedir. Risâlet de inanç ve şeriatın vitrini konumundadır. Amaç
insanların, başka düşünce akımlarını ayıran düşünsel sınırları bilmelerini
sağlamaktır. Belirgin ve ayrı bir kişiliğe sahip olması buna bağlıdır çünkü.
Sembolün "insan yapma"daki
olumlu işlevi budur. İnsanın düşüncesi üzerinde etkili olur ve genel sorunlara
yönelik düşünsel tavrının ayırıcı çizgilerini belirler. Dolayısıyla insan,
taşıdığı düşüncenin ve izlediği metodun kalın çizgilerini onda görür. Sözgelimi
düşüncesinde herhangi bir şaşkınlık yaşamaz. Küllî olgulardan uzak bir şekilde
sayısız cüzlerin ayrıntılarına dalmış kimseler gibi hayrete düşmez. Tam tersine,
sahip olduğu genel sembol nitelikli isimler aracılığıyla, nasıl bir hareket
tarzını belirleyeceğini bilir. Tıpkı gerek kendisine ve gerekse başkalarına bu
tavrının şeklini açık bir şekilde belirginleştireceği gibi. Böylece şu veya bu
yolu izleyeceğini de hiçbir zorluk çekmeden kestirmesi imkân dâhilinde olur.
Sembollerin düşüncenin niteliği
ve yönünü belirleyen isimler olma gibi bir vasıflarının yanında bir diğer önemli
vasıfları, bir diğer önemli rolleri de vardır: Değişik duygular aracılığı ile
insanın duygusal yönünü beslemek. Bunlara da şu veya bu düşüncenin psikolojik
telkinlerinin farklı oranında olumlu ya da olumsuz tarzda farklılıklar
gösterirler. Örneğin herhangi bir sembol, içindeki ince ve sıcak duyguları
kabartabilir. Bu da seni başkalarına karşı açık olmaya, onlarla belli noktalar
üzerinde buluşturmaya yöneliktir. Başka bir zaman diğer bir sembol, içindeki
katı duyguları harekete geçirebilir. Bu da seni meydan okumaya, saldırıya
geçmeye, dolayısıyla insanlardan ayrılıp kabuğuna çekilmeye yöneltebilir.
Düşünsel Sınırları Bilmek:
İlâhî mesajlarda somut olarak
gözlemlediğimiz bir durumdur bu. Örneğin tevhid sembolü, mesajın bir vitrini
niteliğindedir. Risâlet de inanç ve şeriatın vitrini konumundadır. Amaç
insanların, başka düşünce akımlarını ayıran düşünsel sınırları bilmelerini
sağlamaktır. Belirgin ve ayrı bir kişiliğe sahip olması buna bağlıdır çünkü.
Sembolün "insan yapma"daki
olumlu işlevi budur. İnsanın düşüncesi üzerinde etkili olur ve genel sorunlara
yönelik düşünsel tavrının ayırıcı çizgilerini belirler. Dolayısıyla insan,
taşıdığı düşüncenin ve izlediği metodun kalın çizgilerini onda görür. Sözgelimi
düşüncesinde herhangi bir şaşkınlık yaşamaz. Küllî olgulardan uzak bir şekilde
sayısız cüzlerin ayrıntılarına dalmış kimseler gibi hayrete düşmez. Tam tersine,
sahip olduğu genel sembol nitelikli isimler aracılığıyla, nasıl bir hareket
tarzını belirleyeceğini bilir. Tıpkı gerek kendisine ve gerekse başkalarına bu
tavrının şeklini açık bir şekilde belirginleştireceği gibi. Böylece şu veya bu
yolu izleyeceğini de hiçbir zorluk çekmeden kestirmesi imkân dâhilinde olur.
Sembollerin düşüncenin niteliği
ve yönünü belirleyen isimler olma gibi bir vasıflarının yanında bir diğer önemli
vasıfları, bir diğer önemli rolleri de vardır: Değişik duygular aracılığı ile
insanın duygusal yönünü beslemek. Bunlara da şu veya bu düşüncenin psikolojik
telkinlerinin farklı oranında olumlu ya da olumsuz tarzda farklılıklar
gösterirler. Örneğin herhangi bir sembol, içindeki ince ve sıcak duyguları
kabartabilir. Bu da seni başkalarına karşı açık olmaya, onlarla belli noktalar
üzerinde buluşturmaya yöneliktir. Başka bir zaman diğer bir sembol, içindeki
katı duyguları harekete geçirebilir. Bu da seni meydan okumaya, saldırıya
geçmeye, dolayısıyla insanlardan ayrılıp kabuğuna çekilmeye yöneltebilir.
ŞİARLAR
- ŞİARLAR.. Şiar; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'ân-ı Kerim'de Şiarlar, Allah'ın Şiarları
- Hac ve Umre Esnâsında Safâ ile Merve'nin Tavaf (Sa'y) Edilmesi
- Şiar ve Semboller
- Düşünsel Sınırları Bilmek
- Kur'an'daki Semboller, İnsanın Barışçı ve Savaşçı Duygularını Şekillendirmeye Yöneliktir.
- Şiarların Dili
- Günde Beş Kez Çağrı, Beş Kez Manifesto.
- Ezanda
- Namazda, Ayakta
- Rukûda
- Ayakta
- Secdede
- Oturuşta
- Selâmda
- Namazdan So a
- Tesbih Çekerken
- Tesbihten So a
- Bir Gün İçinde En Fazla Tekrar Edilen Şiarlar
- Besmele; Manifestoya Giriş.
- İstiâze (Eûzü) ve Besmele
- İstiâze Şuurunun Bize Kazandıracağı Anlayış ve Davranışlar
- Besmele, Laik Mantığı Protestodur
- Allahu Ekber; En Büyüklük İlânı!
- Lâ İlâhe İllâllah; Sahte İlâhlara İsyan, Büyüklenmeye Red.
- Tehlil
- Tahmîd; Övgü ve Şükür En Büyüğe, Allah'a Âittir!
- Tesbih; Allah'ı Her Çeşit Şirkten Aklama, O'nun Egemenliği Paylaşılamaz!
- Namaz ve Tesbih İbâdeti
- Lehu'l Mülk (Her şey, Bütün Mülk O'nundur); En Büyüklük, Egemenlik Gerektirir