Borcu Ödememek.
Borcu Ödememek
Borcu Ödememek
Ödeyebileceği halde borcunu ödememek veya
ödememek niyetiyle borç almak hırsızlıktır. Peygamberimiz (s.a.s.) şöyle
buyurmuşlardır: "Kim ödememek kastıyla borca girerse Allah'ın huzuruna hırsız
olarak çıkar." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288). "Zenginin
borcunu geciktirmesi zulümdür..." (Buhârî, Havâle 1-2; İstikraz, 12; Müslim,
Müsâkat, 33). "Allah Teâlâ nazarında, bir kulun Allah tarafından yasaklanan
kebîrelerden sonra, beraberinde getirebileceği en büyük günahlardan biri,
kişinin ödenecek karşılık bırakmadan üzerinde borç olduğu halde ölmesidir."
(Ebû Dâvud, Büyû 9, (3342). "Kim ödemek niyetiyle başkasının malını (borç)
alırsa, Allah bu borcu ödemeye onu muvaffak kılar. Kim de başkalarının malını
telef etmek niyetiyle alırsa, Yüce Allah bu malın bereketini giderir. Ve borcu
ödemeye muvaffak olamaz." (Buhârî, Zekât 18, İstikrâz 2; İbn Mâce, Sadakat
11). Bir başka hadis-i şerifte, aynı muhtevâ şöyle dile getirilir:
"...Gönlünde ödemek niyeti olmaksızın borçlanan kimse, borcunu ödemeden ölürse,
Allah ondan alacaklıların hakkını alır." (S. Buhârî, Tecrîd-i Sarih Terc. c.
7, s. 273)
Borçlunun borcunu zamanında ödememesi, onu
âhiret felâketine sürükler. Çünkü Peygamberimiz'in açıklamalarına göre şehitlik
üzere ölüm bile kul hakkı olan borcun vebalini düşürmez. Kişi cennetliklerden
olsa bile borcu vârisler tarafından ödeninceye kadar ruhu kabir hapsolunur:
"Borçlu ölen kimse kabirde bağlıdır, rehinlenmiş gibidir. Onu kurtaracak tek şey
borcunun ödenmesidir." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s. 179, 180)
"Nefsimi elinde tutan Zât'a kasem olsun, bir adam Allah yolunda öldürülse, sonra
diriltilse, tekrar öldürülse, sonra diriltilip tekrar öldürülse, üzerindeki
borcu ödenmedikçe cennete giremez." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s.
179). "Üzerinde bir dinar veya bir dirhemlik borçla ölen kimsenin borcu, onun
hayır ve hasenâtından ödenir. Orada (mahşer yerinde) ne dinar ne de dirhem
vardır." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288)
Borcu Ödememek
Ödeyebileceği halde borcunu ödememek veya
ödememek niyetiyle borç almak hırsızlıktır. Peygamberimiz (s.a.s.) şöyle
buyurmuşlardır: "Kim ödememek kastıyla borca girerse Allah'ın huzuruna hırsız
olarak çıkar." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288). "Zenginin
borcunu geciktirmesi zulümdür..." (Buhârî, Havâle 1-2; İstikraz, 12; Müslim,
Müsâkat, 33). "Allah Teâlâ nazarında, bir kulun Allah tarafından yasaklanan
kebîrelerden sonra, beraberinde getirebileceği en büyük günahlardan biri,
kişinin ödenecek karşılık bırakmadan üzerinde borç olduğu halde ölmesidir."
(Ebû Dâvud, Büyû 9, (3342). "Kim ödemek niyetiyle başkasının malını (borç)
alırsa, Allah bu borcu ödemeye onu muvaffak kılar. Kim de başkalarının malını
telef etmek niyetiyle alırsa, Yüce Allah bu malın bereketini giderir. Ve borcu
ödemeye muvaffak olamaz." (Buhârî, Zekât 18, İstikrâz 2; İbn Mâce, Sadakat
11). Bir başka hadis-i şerifte, aynı muhtevâ şöyle dile getirilir:
"...Gönlünde ödemek niyeti olmaksızın borçlanan kimse, borcunu ödemeden ölürse,
Allah ondan alacaklıların hakkını alır." (S. Buhârî, Tecrîd-i Sarih Terc. c.
7, s. 273)
Borçlunun borcunu zamanında ödememesi, onu
âhiret felâketine sürükler. Çünkü Peygamberimiz'in açıklamalarına göre şehitlik
üzere ölüm bile kul hakkı olan borcun vebalini düşürmez. Kişi cennetliklerden
olsa bile borcu vârisler tarafından ödeninceye kadar ruhu kabir hapsolunur:
"Borçlu ölen kimse kabirde bağlıdır, rehinlenmiş gibidir. Onu kurtaracak tek şey
borcunun ödenmesidir." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s. 179, 180)
"Nefsimi elinde tutan Zât'a kasem olsun, bir adam Allah yolunda öldürülse, sonra
diriltilse, tekrar öldürülse, sonra diriltilip tekrar öldürülse, üzerindeki
borcu ödenmedikçe cennete giremez." (Kütüb-i Sitte Terc. ve Şerhi, c. 7, s.
179). "Üzerinde bir dinar veya bir dirhemlik borçla ölen kimsenin borcu, onun
hayır ve hasenâtından ödenir. Orada (mahşer yerinde) ne dinar ne de dirhem
vardır." (Kütüb-i Sitte Terc ve Şerhi, c. 17, s. 288)
HIRSIZLIK
- b- Haramı Mülkünden Çıkarmak
- Hırsızlığın Günümüzdeki Bin Bir Çeşidi...
- HIRSIZLIK..
- Lukata; Yitik Malı Bulma.
- Taklitçilik.
- a. İşhâd
- c- Haram Malın Verileceği Yer
- Çocukları Çalınan Ana-Babalar
- Hırsızlık; Anlam ve Mâhiyeti
- Hıyânet, Hâinlik.
- b. İlân
- Dili Koparılan Anne
- Farklı Hırsızlıklara Örnekler (Dolandırıcılık, Üçkâğıtçılık, Kleptomani, İntihâl, Yol Kesme, Soygun, Zimmet, Rüşvet, Kumar...)Dolandırıcılık.
- Hırsızlığın Cezâsı
- Hile.
- Borcu Ödememek.
- Hırsızla İlgili Şartlar Şunlardır
- Hırsızlık Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
- Lukatanın kısımları
- Üçkâğıtçılık.
- Çalınan Malla İlgili Şartlar
- Ğulûl
- İlân müddeti dolduktan so a sahibi gelmeyen lukatalarda yapılacak muâmeleler
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Yankesicilik.
- İhtilâs.
- Kleptomani
- Lukatanın vergisi
- Malı Çalınanda Bulunması Gereken Şartlar
- Hırsızlığa Giden Yolun Kapanması ve Müslümanın Mala/Paraya Bakışı