İrtidatın Başlaması
İrtidatın
Başlaması:
Hz. Peygamber'in vefatından
sonra, Hz. Ebû Bekir'in halîfeliğinin ilk günlerinde dinden dönme olayları
görüldü. Ebû Bekr (r.a.)'in onlara savaş açarak kararlı tutumuyla İslâm'ın
bütünlüğü korunmuş oldu. Ebû Hureyre'den şöyle dediği nakledilmiştir: Resulullah
vefat edip de ondan sonra Ebû Bekir halife seçildiği ve Araplardan bazıları
dinden döndüğü zaman Hz. Ömer, Ebû Bekir'e şöyle dedi:
"Allah Resulu; "İnsanlar,
'Allah'tan başka ilâh yoktur' deyinceye kadar onlarla savaşmakla emrolundum.
Kim, 'Allah'tan başka ilâh yoktur' derse, malını ve canını benden korumuş olur.
Ancak İslâm'ın hakkı müstesnâdır. Onun asıl hesabı ise Allah'a kalmıştır"
buyurduğu halde, nasıl olur da sen insanlarla savaşırsın?" Ebû Bekir
şöyle cevap verdi:
"Allah'a yemin ederim ki
namazla zekâtın arasını ayıranlarla mutlaka savaşacağım. Çünkü zekât malî bir
haktır. Allah'a yemin ederim ki, Resulullah'a vermiş oldukları bir deve yularını
bile bana vermezlerse, onlarla savaşırım" dedi. Bunun üzerine Hz. Ömer şöyle
dedi:
"Allah'a yemin olsun ki, Azîz
ve Celîl olan Allah Ebû Bekir'in gönlünü savaş için genişletmiş ve yine anladım
ki, onun görüşü doğrudur"[1]
Hz. Ebû Bekir'in zekât
vermeyenlerle savaşa karar vermesinin delili, Hz. Peygamber'in şu uygulamasıdır.
Allah Resulu, Eşca' kabilesinden birisinin zekâtını alması için bir memur
göndermiş, vermeyince, ikinci defa göndermiş, üçüncüde yine vermezse boynunu
vurmasını söylemiştir.[2]
Diğer yandan, namaz kılmayanlarla harp edileceğine dair sahâbenin icmâ'ı vardır.
Ebû Bekir burada zekâtı, namaza kıyas etmiştir.[3]
Hattâbî'ye göre, bu dönemde
dinden dönenler iki sınıftır:
[1]
Ebû Dâvud, Zekât, l.
[2]
Kâmil Miras, Tecrid-i Sarih Tercümesi, Ankara 1984, V/21.
[3]
Sünen-i Ebû Dâvud Terceme ve Şerhi, N. Yeniel - H. Kayapınar - N. Akdeniz,
İstanbul 1988, VI/93.
İRTİDÂD-MÜRTED
- İRTİDÂD.. İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
- 1) Puta Tapmak
- Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
- Bir Tefsirden İktibas.
- 2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
- İrtidâd, Neden Küfrün En Az Rastlanan Türüdür.
- Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
- 3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
- Kur'ân-ı Kerim Mürtedler Hakkında Ne Diyor
- Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
- 4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
- İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
- İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
- 5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak
- Mürtedin Kişiliği
- Gizli İrtidâd.
- 6) Haç Takınmak
- Mürted.
- Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik.
- 7) Ğıyar ve Zünnâr
- İrtidat Sebepleri
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- 8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası
- Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
- İttibâ Şirki
- 9) Sihir
- Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti
- Mürtedliğe Giden Yollar Mürtedliğe Yol Açan Sebepler
- Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele.
- İrtidatın Başlaması
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar
- Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
- 1) Dinden Tamamen Dönenler
- Elfâz-ı Küfür
- İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
- 2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler) 1) Allah'la İlgil
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Ridde Savaşları
- 2) Dinle İlgili
- Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi
- 3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
- Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı
- Ef'âl-i Küfür