B- Maddeciler (Dehriyyûn, materyalistler)
B
B- Maddeciler (Dehriyyûn,
materyalistler)
Materyalist felsefe ekolü de
tabiatçılar gibi duyulurdan başka bilgi kaynağı kabul etmez; ve tek gerçek
olarak maddeyi benimser. Zamanı (dehr) ezeli yani yaratılmamış diye kabul
etmelerinden ve dolayısıyla Allah'ın varlığını inkâr etmelerinden dolayı
Muattıla diye de isimlendirilmişlerdir. Maddeciler kâinatın yaratılmış (mahluk)
olmadığını iddia ederler. Bu ekole mensup olanlara Maddiyyun, Mülhidler,
Hissiyûn ve Ateistler gibi isimler de verilmiştir. Maddecilerin önemli fikirleri
kısaca şöyle özetlenebilir:
1- Her varlık bir bakıma
maddidir, maddeden ayrı bağımsız ruh yoktur.
2- Alem (kâinat) ve
Tanrı bir ve aynı şeydir. Onun için kâinattan ayrı irade sahibi, hür ve şuurlu
bir yaratıcı yoktur.
3- İnsanın varlığı küllî
varlığın bir sonucundan ibarettir. Maddeci ekolün en ünlü temsilcisi İbn Râvendî
(ö. 910) dir. Eserlerinin çoğunda ateizmi işlemiştir. Maddeciler düşüncelerini
açıkça yayamamışlar, daha çok Bâtiniler arasında gizlenmeye mecbur olmuşlardır.
Bütün bu din dışı ve inkârcı görüşleri sebebiyle İslâm felsefesi tarihinde
kalıcı ve etkili bir ekol oluşturamamışlardır.[1]
[1]
H. Ziya Ülken, İslâm Düşüncesi, s. 215-216 İstanbul 1946. Necip Taylan,
Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/194.
B- Maddeciler (Dehriyyûn,
materyalistler)
Materyalist felsefe ekolü de
tabiatçılar gibi duyulurdan başka bilgi kaynağı kabul etmez; ve tek gerçek
olarak maddeyi benimser. Zamanı (dehr) ezeli yani yaratılmamış diye kabul
etmelerinden ve dolayısıyla Allah'ın varlığını inkâr etmelerinden dolayı
Muattıla diye de isimlendirilmişlerdir. Maddeciler kâinatın yaratılmış (mahluk)
olmadığını iddia ederler. Bu ekole mensup olanlara Maddiyyun, Mülhidler,
Hissiyûn ve Ateistler gibi isimler de verilmiştir. Maddecilerin önemli fikirleri
kısaca şöyle özetlenebilir:
1- Her varlık bir bakıma
maddidir, maddeden ayrı bağımsız ruh yoktur.
2- Alem (kâinat) ve
Tanrı bir ve aynı şeydir. Onun için kâinattan ayrı irade sahibi, hür ve şuurlu
bir yaratıcı yoktur.
3- İnsanın varlığı küllî
varlığın bir sonucundan ibarettir. Maddeci ekolün en ünlü temsilcisi İbn Râvendî
(ö. 910) dir. Eserlerinin çoğunda ateizmi işlemiştir. Maddeciler düşüncelerini
açıkça yayamamışlar, daha çok Bâtiniler arasında gizlenmeye mecbur olmuşlardır.
Bütün bu din dışı ve inkârcı görüşleri sebebiyle İslâm felsefesi tarihinde
kalıcı ve etkili bir ekol oluşturamamışlardır.[1]
[1]
H. Ziya Ülken, İslâm Düşüncesi, s. 215-216 İstanbul 1946. Necip Taylan,
Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/194.
İSLÂM-MÜSLÜMAN
- Cahiliyye
- E- Meşşâilik
- İSLÂM... İslâm ve Türevleri
- İSLÂM'IN ŞARTLARI
- Asli Kaynaklar
- İslâm Kelimesinin Lügat Manaları
- MÜSLİM-MÜSLÜMAN..
- Fer'i Deliller
- İslam Kelimesinin Menşei
- İslâm'a İnanıp Teslim Olan Kimse; Müslim/Müsliman. Müslim Kelimesi ve Türevleri
- İslâm Kelimesinin Anlamları
- İslâm'ın Bölümleri
- Müslim Kelimesinin Anlam Sahası
- İslâm Kelimesinin Şer'î Anlamıyla Kazandığı Genişleme 1. Hz. Peygamber (s.a.s.)'in Verdiği Tarifler
- İslami Esaslar
- Selâm-Müslim Bağlantısı
- 2) Tefsir, Kelâm ve Dil Alimlerinin, Asıl Lügavî Mânâlara Verdikleri Şer'î anlamlar
- İslâm Din 'nin Gayesi ve Hükümleri
- Mü'min ve Müslim
- "SLM" Kökünden Türeyen İsimler
- İslâm Dini'nin Hükümleri
- İslâm'a Teslim Olmanın Boyutları
- a- İman (İtikadî hükümler)
- Din Olarak İslâm
- Müslim'in Özellikleri
- b- Amel
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Kur'ân-ı Kerim'de İslâm Kavramı
- c- Ahlâk
- Hadis-i Şeriflerde İslâm Kavramı