Evliliğin Sıhhat Şartları

Evliliğin Sıhhat Şartları

Evliliğin Sıhhat
Şartları:

Evliliğin geçerli olması için
şu şartların gerçekleşmesi gerekir:
1) Eşler arasında
sürekli veya geçici bir evlenme engeli bulunmamalıdır. Bain talâkla boşanıp
iddet beklemekte olan kadını nikâhlamak, biri kadın diğeri erkek olduğu takdirde
birbirine haram olacak derecedeki iki hısımı bir nikâh altında toplamak gibi. Bu
durumlarda nikâh fâsit olur. Eğer kadın erkeğe ebedî olarak haram olan
hısımlardan ise, akit ittifakla bâtıl olur. Artık bu, bir meydana gelme şartı
sayılır. Kız, kız kardeş, hala veya teyze ile evlenmek gibi. Buna göre, haramlık
kesin ise; bu, butlan sebebi olur. Eğer zannî olursa fesat sebebi olur.
2) İcap ve kabul siygası
geçici değil, süreklilik bildiren bir uslûpla ifâde edilmelidir. Evlilik belli
bir süre için yapılmışsa akit bâtıl olur. Erkeğin kadına "Bir ay süreyle senin
cinsel yönlerinden yararlanayım" veya seni bir ay veya bir yıl yahut bu beldede
oturduğum sürece kendime nikâhladım" dese, kadın bu teklifi kabul edince
birincisi "mut'a", ikincisi "muvakkat nikâh" adını alır.
3) Evlilik akdi
sırasında iki şâhidin bulunması sıhhat şartıdır. Velî dışında iki şâhit
bulunmadıkça akit geçerli olmaz. Delil şu hadislerdir: Hz. Âişe (r. anhâ), Hz.
Peygamber (s.a.s.)'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Bir velî ve iki
adâletli şâhit olmadıkça nikâh olmaz" (Ebû Dâvud, Nikâh, 19; Dârimî, Nikâh,
11); "Şâhitler bulunmadıkça nikâh olmaz" (Buhârî, Şehâdât 8); "Dört
kimsenin hazır bulunmadığı evlilik ancak fuhuştur. Bunlar; evlenecek olan erkek,
kızın velîsi ve iki şâhittir" (eş-Şîrâzî, el-Mühezzeb, II, 42). Akit sırasında
şâhit bulundurulmasını bildiren âyet, evlilik akdini de kapsamına alır
(2/Bakara, 282).
Akitlerde şâhit, genellikle
anlaşmazlık halinde tarafların haklarını korumada ispat kolaylığı sağlar.
Evlenme akdi de eşlerin lehine ve aleyhine hukukî sonuçlar meydana getiren bir
akittir. Mehir, nafaka yükümlülüğü, nesebin sâbit olması, sihrî hısımlığın
meydana gelmesi bunlar arasındadır. Diğer yandan evlilik akdinin alenen
yapılması ve akit sırasında şâhitlerin bulunması, eşleri zinâ töhmetinden korur.