1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
1
1-) İnsanın
Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Tanrılaştırması:
İnsanların tevhidden sapıp şirke düşmelerinin
asıl sebebi; insanın kendi nefsine tapması, nefsini, yani kötü arzularını (hevâsını)
ilâh edinmesi ve diğer insanlara karşı üstünlük sağlayıp onları kendisine kul
etmek istemesidir. Kur'ân-ı Kerim bunu şu şekilde belirtmektedir: "(
Firavun:) âsizin en yüce Rabbiniz benim' dedi." (79/Nâziât, 24)
"Firavun milletine şöyle seslendi; âEy kavmim! Mısır hükümdarlığı ve
memleketimde akan ırmaklar benim değil mi? Görmüyor musunuz?" (43/Zuhruf,
51) İnsan, büyüklük taslayınca, tuğyan eder, azgınlaşır; Rabbine
döneceğini unutur. "İnsan, azgınlık etmektedir, kendisini müstağnî/ihtiyaçsız
görerek. Şüphesiz dönüş Rabbinedir." (96/Alak, 4-5)
"Allah katında din İslâm'dır. Kitap verilenler,
kendilerine ilim geldikten sonra, başka değil, ancak aralarındaki bağy nedeniyle
ayrılığa düştüler."
(3/Âl-i İmrân, 10) Bağy; "hakka saldırı,
payına razı olmayıp başkalarının payına el uzatma, haksızlık etme, hased,
birbirini çekememezlik" mânâlarına gelir. İnsanları bağy etmeye iten, hevâ ve
heveslerinin peşine gitmeleri, kendi nefislerine tapınmalarıdır. "Hevâ ve
hevesini ilâh edineni gördün mü? Ona sen mi vekil olacaksın.?" (25/Furkan,
43) "Allah'tan bir hidâyet olmaksızın, kendi nefsine uyandan daha sapık kim
vardır?" (28/Kasas, 50)
Kendi nefsini ilâhlaştıran ve Allah'a değil de
kendisine tapan ve tapılmasını isteyenler; başkalarının haklarına el uzatmanın,
yalnız Allah'a İbâdet edildiği ve uyulduğu sürece mümkün olmadığını bilirler.
Çünkü, Allah'ın dini, adâleti emreder ve bütün insanları eşit olarak görür.
Şirk ise nefsini ilâh edinenlerin, insanları kendilerine kul etmeleri
ve sömürmeleri üzerine kuruludur. Bu yüzden tâğutlar, kendi nefislerini
ilâhlaştırmak için, ilkelerini kendilerinin tesbit ettikleri ve başkalarının
haklarını gasb üzere kurulu şirk düzenini isterler. Tâğutlar, ortaya attıkları
ilâhlara insanları taptırarak, aslında kendilerine kulluk ettirirler. Sosyal ve
siyasal anlamda şirk, insanların insanlara kulluk ettiği düzenin adıdır. Tevhid
de, kulun kula kulluktan kurtulup yegâne Yaratıcısına yönelmesidir.
1-) İnsanın
Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Tanrılaştırması:
İnsanların tevhidden sapıp şirke düşmelerinin
asıl sebebi; insanın kendi nefsine tapması, nefsini, yani kötü arzularını (hevâsını)
ilâh edinmesi ve diğer insanlara karşı üstünlük sağlayıp onları kendisine kul
etmek istemesidir. Kur'ân-ı Kerim bunu şu şekilde belirtmektedir: "(
Firavun:) âsizin en yüce Rabbiniz benim' dedi." (79/Nâziât, 24)
"Firavun milletine şöyle seslendi; âEy kavmim! Mısır hükümdarlığı ve
memleketimde akan ırmaklar benim değil mi? Görmüyor musunuz?" (43/Zuhruf,
51) İnsan, büyüklük taslayınca, tuğyan eder, azgınlaşır; Rabbine
döneceğini unutur. "İnsan, azgınlık etmektedir, kendisini müstağnî/ihtiyaçsız
görerek. Şüphesiz dönüş Rabbinedir." (96/Alak, 4-5)
"Allah katında din İslâm'dır. Kitap verilenler,
kendilerine ilim geldikten sonra, başka değil, ancak aralarındaki bağy nedeniyle
ayrılığa düştüler."
(3/Âl-i İmrân, 10) Bağy; "hakka saldırı,
payına razı olmayıp başkalarının payına el uzatma, haksızlık etme, hased,
birbirini çekememezlik" mânâlarına gelir. İnsanları bağy etmeye iten, hevâ ve
heveslerinin peşine gitmeleri, kendi nefislerine tapınmalarıdır. "Hevâ ve
hevesini ilâh edineni gördün mü? Ona sen mi vekil olacaksın.?" (25/Furkan,
43) "Allah'tan bir hidâyet olmaksızın, kendi nefsine uyandan daha sapık kim
vardır?" (28/Kasas, 50)
Kendi nefsini ilâhlaştıran ve Allah'a değil de
kendisine tapan ve tapılmasını isteyenler; başkalarının haklarına el uzatmanın,
yalnız Allah'a İbâdet edildiği ve uyulduğu sürece mümkün olmadığını bilirler.
Çünkü, Allah'ın dini, adâleti emreder ve bütün insanları eşit olarak görür.
Şirk ise nefsini ilâh edinenlerin, insanları kendilerine kul etmeleri
ve sömürmeleri üzerine kuruludur. Bu yüzden tâğutlar, kendi nefislerini
ilâhlaştırmak için, ilkelerini kendilerinin tesbit ettikleri ve başkalarının
haklarını gasb üzere kurulu şirk düzenini isterler. Tâğutlar, ortaya attıkları
ilâhlara insanları taptırarak, aslında kendilerine kulluk ettirirler. Sosyal ve
siyasal anlamda şirk, insanların insanlara kulluk ettiği düzenin adıdır. Tevhid
de, kulun kula kulluktan kurtulup yegâne Yaratıcısına yönelmesidir.
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek