Liânın hükümleri
Liânın hükümleri
Liânın hükümleri:
Eşin zinâsı sebebiyle hâkim önünde vuku bulan
mulâane sonunda aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkar.
1. Kocadan kazif veya tâzir cezâsı düşer. Kadın
da zinâ cezâsından kurtulur.
2. Mulâaneden sonra, eşlerin cinsel temasta
bulunması haram olur. Hz. Peygamber bir hadisinde şöyle buyurmuştur: "Mulâane
yapanlar artık sonsuza kadar bir araya gelemez" (eş-Şevkânî, Neylül-Evtâr, VI,
271).
3. Eşler, mulâane sonunda hâkim kararı ile
birbirinden ayrılmış olurlar. Delil; Hz. Peygamber'in Hilâl b. Ümeyye ile eşini
ayırmasıdır (eş-Şevkânî, a.g.e., VI, 274). Burada, hâkimin ayırma hükmü, Ebû
Hanîfe ve İmam Muhammed'e göre "bâin talâk * " niteliğindedir. Çünkü prensip
olarak hâkim kararı ile gerçekleşen boşama bâin talâk sayılır. Koca, daha sonra,
yalan söylediğini ikrar eder veya şâhitlik yapma ehliyetini kaybederse karısı
kendisine helâl, çoğunluk İslâm hukukçularına göre ise, Liân sonucu gerçekleşen
ayrılık, süt hısımlığı yüzünden ayrılıkta olduğu gibi "nikâh akdini fesih"
niteliğindedir; ebedî haramlığı gerektirir ve artık bu iki eşin yeniden
evlenmesi mümkün olmaz.
4. Zinâ fiiline bağlı olarak doğan veya doğacak
olan çocuğun nesebi baba yönünden reddedilmiş sayılır. Artık bu koca ile çocuk
arasında miras ve nafaka hukuku cereyan etmez (bk. el-Kâsânî, a.g.e., III,
244-248; İbnü'l-Hümâm, a.g.e., III, 253 vd.; el-Meydânî, a.g.e., III, 77-78;
İbnRuşd, Bidâyetü' l-Müctehid, Mısır, t.y., II, 120 vd.; İbn Kudâme, el-Muğnî,
Kahire, t.y., VII, 410-416; Abdurrahman es-Sabünî, Medâ Hürriyeti'z-Zevceyn fi't-Talâk,
Beyrut 1968, II, 896 vd.). (13)
Liânın hükümleri:
Eşin zinâsı sebebiyle hâkim önünde vuku bulan
mulâane sonunda aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkar.
1. Kocadan kazif veya tâzir cezâsı düşer. Kadın
da zinâ cezâsından kurtulur.
2. Mulâaneden sonra, eşlerin cinsel temasta
bulunması haram olur. Hz. Peygamber bir hadisinde şöyle buyurmuştur: "Mulâane
yapanlar artık sonsuza kadar bir araya gelemez" (eş-Şevkânî, Neylül-Evtâr, VI,
271).
3. Eşler, mulâane sonunda hâkim kararı ile
birbirinden ayrılmış olurlar. Delil; Hz. Peygamber'in Hilâl b. Ümeyye ile eşini
ayırmasıdır (eş-Şevkânî, a.g.e., VI, 274). Burada, hâkimin ayırma hükmü, Ebû
Hanîfe ve İmam Muhammed'e göre "bâin talâk * " niteliğindedir. Çünkü prensip
olarak hâkim kararı ile gerçekleşen boşama bâin talâk sayılır. Koca, daha sonra,
yalan söylediğini ikrar eder veya şâhitlik yapma ehliyetini kaybederse karısı
kendisine helâl, çoğunluk İslâm hukukçularına göre ise, Liân sonucu gerçekleşen
ayrılık, süt hısımlığı yüzünden ayrılıkta olduğu gibi "nikâh akdini fesih"
niteliğindedir; ebedî haramlığı gerektirir ve artık bu iki eşin yeniden
evlenmesi mümkün olmaz.
4. Zinâ fiiline bağlı olarak doğan veya doğacak
olan çocuğun nesebi baba yönünden reddedilmiş sayılır. Artık bu koca ile çocuk
arasında miras ve nafaka hukuku cereyan etmez (bk. el-Kâsânî, a.g.e., III,
244-248; İbnü'l-Hümâm, a.g.e., III, 253 vd.; el-Meydânî, a.g.e., III, 77-78;
İbnRuşd, Bidâyetü' l-Müctehid, Mısır, t.y., II, 120 vd.; İbn Kudâme, el-Muğnî,
Kahire, t.y., VII, 410-416; Abdurrahman es-Sabünî, Medâ Hürriyeti'z-Zevceyn fi't-Talâk,
Beyrut 1968, II, 896 vd.). (13)
FUHUŞ VE ZİNÂ
- 4) Hareketlerde ağırbaşlı olma
- FUHUŞ VE ZİNÂ..
- Genelevlerinde Yapılan İşin Haramlığı; Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
- Kazf Nâmuslu Bir Kimseye Zinâ İftirası
- Zinâ Suçunu Önleyici Tedbirler
- Ziynet
- Bazı Haramlara veya Dinî Emirlere Karşı Tavır
- Bazı müşterek görüşme âdâbı kaybolduğunda ne yapılmalıdır?.
- Fuhuş ve Zinânın Cezâsı Üzerine; Recm Tartışması
- Fuhuş; Anlam ve Mâhiyeti
- Lian Eşler Arası Güvensizliğin Bedeli ve İftiraya Set Çekme.
- Örtü ve Elbise
- d- Dokunmak
- Fuhuş
- Liânın Şartları üçtür
- Müslüman Kadının Toplumsal Hayâta Katılma Âdâbı
- Recm
- Zinâ; İlâhî Bir Yasaktır
- A- Kadın ve Erkek Arasındaki Müşterek Edepler Görüşme ortamının ciddî olması
- Câhiliyye Döneminde Fuhuş.
- e- Kadın-erkek beraber bulunması
- Gözün Zinâsı Harama Bakmaktır
- Liânın hükümleri
- Yüz Değnek Cezâsı
- 2) Gözü çevirme
- f- Cinsî Sapıklık; Homoseksüellik veya Sevicilik
- Livâta; Zinânın En İğrenç Biçimi
- Müslüman Toplumlar ve Fuhuş.
- Recm Cezâsı
- Sanat Anlayışı ve Fuhuş Sektörü.