a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
a
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik:
Fâsık, Kur'an'da iki yerde
yalancı anlamında kullanılmıştır. Yalancının haberi, doğruluğu araştırılmadan
kabul edilirse, olumsuz bazı sonuçlar doğurur:
"Ey iman edenler! Eğer
fâsıklardan (yoldan çıkmışlardan) biri, size bir haber getirirse, onun iç yüzünü
araştırın. Yoksa bilmeden (farkına varmadan) bir topluluğa fenalık edersiniz de
sonra yaptığınıza pişman olursunuz." (49/Hucurât, 6)
Bu ayet, o sırada müslüman olan
Velid bin Ukbe hakkında inmişti. "Mustalıkoğulları bana zekât ödemedi. Beni
öldürmek istedi." diye haber getirmişti. Ancak, Mustalıkoğulları gelip gerçeği
söylediler. (Ahmed bin Hanbel, Müsned 4/279). Özellikle yazılı veya görüntülü
medyanın haberleri bu ayetin gösterdiği doğrultuda değerlendirilmelidir.
Özellikle İslam ve müslümanlar hakkındaki medyadaki haber ve ithamlara itibar
edilmemeli, bu konularda fâsık medyanın ancak yanıldığı zaman yanlışlıkla doğru
haber yaydıkları unutulmamalıdır. Müslümanların ellerinde olduğu medyanın çoğu
haberlerinin de, fâsıkların ulusal ve uluslar arası ajans kaynaklarından
alındığı gerçeği göz ardı edilmemelidir.
İmam Kurtubi: Fâsık olduğu
kesin olarak tespit olunan kimsenin haberleri geçersizdir, kabul edilemez.
Çünkü haber emanettir. Fısk ise, haberin iptalinin (geçersiz olmasının)
delilidir. Bu konuda İmam Cessas'ın tespiti şudur: "Ayette geçen "tahkik
edin" emri, fâsığın şahitliğinin kabul edilmemesinin delilidir. Çünkü
şahitlik, bildiğini haber vermekten ibarettir. Fâsık olan kimsenin şahitliği
kabul edilmediği gibi, diğer hususlardaki haberleri de kabul edilmez. İffetli
kadınlara zina iftirasında bulunanlara Kur'an'da fâsık denmiştir. (24/Nur, 4-5).
Çünkü böyleleri, toplumun aile yapısında derin yaralar açabilir. Yine, Kur'an'da
ahde vefasızlığın bazı örnekleri, fısk olarak değerlendirilir (5/Mâide, 106-108;
7/A'râf, 101-102; 9/Tevbe, 8-11).
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik:
Fâsık, Kur'an'da iki yerde
yalancı anlamında kullanılmıştır. Yalancının haberi, doğruluğu araştırılmadan
kabul edilirse, olumsuz bazı sonuçlar doğurur:
"Ey iman edenler! Eğer
fâsıklardan (yoldan çıkmışlardan) biri, size bir haber getirirse, onun iç yüzünü
araştırın. Yoksa bilmeden (farkına varmadan) bir topluluğa fenalık edersiniz de
sonra yaptığınıza pişman olursunuz." (49/Hucurât, 6)
Bu ayet, o sırada müslüman olan
Velid bin Ukbe hakkında inmişti. "Mustalıkoğulları bana zekât ödemedi. Beni
öldürmek istedi." diye haber getirmişti. Ancak, Mustalıkoğulları gelip gerçeği
söylediler. (Ahmed bin Hanbel, Müsned 4/279). Özellikle yazılı veya görüntülü
medyanın haberleri bu ayetin gösterdiği doğrultuda değerlendirilmelidir.
Özellikle İslam ve müslümanlar hakkındaki medyadaki haber ve ithamlara itibar
edilmemeli, bu konularda fâsık medyanın ancak yanıldığı zaman yanlışlıkla doğru
haber yaydıkları unutulmamalıdır. Müslümanların ellerinde olduğu medyanın çoğu
haberlerinin de, fâsıkların ulusal ve uluslar arası ajans kaynaklarından
alındığı gerçeği göz ardı edilmemelidir.
İmam Kurtubi: Fâsık olduğu
kesin olarak tespit olunan kimsenin haberleri geçersizdir, kabul edilemez.
Çünkü haber emanettir. Fısk ise, haberin iptalinin (geçersiz olmasının)
delilidir. Bu konuda İmam Cessas'ın tespiti şudur: "Ayette geçen "tahkik
edin" emri, fâsığın şahitliğinin kabul edilmemesinin delilidir. Çünkü
şahitlik, bildiğini haber vermekten ibarettir. Fâsık olan kimsenin şahitliği
kabul edilmediği gibi, diğer hususlardaki haberleri de kabul edilmez. İffetli
kadınlara zina iftirasında bulunanlara Kur'an'da fâsık denmiştir. (24/Nur, 4-5).
Çünkü böyleleri, toplumun aile yapısında derin yaralar açabilir. Yine, Kur'an'da
ahde vefasızlığın bazı örnekleri, fısk olarak değerlendirilir (5/Mâide, 106-108;
7/A'râf, 101-102; 9/Tevbe, 8-11).
GÜNAH
- Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
- b- Hukukî Yönden
- Büyük Günah İşlemenin Neticesi
- c- Allah'ı Unutma
- g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
- GÜNAH..
- Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
- B- Âhirette Cezâlandırma
- d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
- h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
- Kebâirin Özellikleri
- Sağır (Küçük Günâhlar)
- 1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
- b- Vaftiz
- e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
- Günah ve İsyanın Sonuçları
- i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
- Küçük Günahlar
- b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
- c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
- f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
- Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
- Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
- Lemem
- 1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
- 2- Fizik Cezalar
- 2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
- g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
- Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
- Günahların Çeşitleri