2
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak:
Fert ve cemaat olarak
müslümanların müptelâ oldukları hastalıklardan biri de, başlarına bir musîbet
veya felâket geldiğinde, kendilerini bırakıp başkalarını kınamalarıdır. Bakarsın
ki, başlarına gelen musîbetlerden dolayı, kendilerini unutmuş, nefislerini
hiçbir şekilde sorumlu tutmazken, başka sorumlular arıyorlar. Filistin'de olduğu
gibi ülkelerini kaybettiklerinde de, memleketi sömüren sömürgecilerine sorumlu
tutar, sürekli onlara serzenişte bulunup ve sövüp sayarlar. Eski Arapların "Sen
bol bol sövdün ama, onlar deveyi götürdüler bile!" şeklindeki darb-ı meselini
aralarında gerçekleştirirler. Başlarına zâlim ve despot idâriceler musallat
olunca, "bu, kâfirlerin işidir, bunları yönetime getirenler onlardır" derler ve
işin içinden kendilerini sıyırıverirler. İki müslüman grup aralarında
anlaşamasalar "bu yahûdilerin işi ve hilesidir" derler. Bu âdet, müslümanlarda
yer etmiştir: Belâ ve musîbet karşısında kendini değil; başkalarını kınamak. Bu
ise, aklen ve şer'an geçerliliği olmayan bir durumdur.
Aklen itibara alınmaz; çünkü,
kınanan sömürgecilerin, kâfir ve yahûdilerin düşmanlıkları müslümanlarca
bilinmekte. Düşmansa, düşmanının hayrını istemez. Onların "bu, sömürgecilerin
işidir" demelerinin anlaşılır yanı var mı? Şeytan ve avaneleri huzuru ihlâl,
ortalığı ifsâd ve mü'minlere eziyet etmek için çırpınıp dururlar. Şeytan bunun
için vardır ve destekçileri/dostları da bunun için yardımcı durumundadırlar.
Öyleyle onları kınamak niye? Sömürgeci, gücü yettiğince arzusuna kavuşmanın,
müslümanları gâfil avlayıp gedikler bularak saldırmanın ve yapacağını yapmanın
peşindedir. Sömürgecilerin getirdiğini iddiâ ettikleri despot idâreciler ise,
insanların kendilerine yardım etmelerini ve destek vermelerini isterler. Öyleyse
niçin zâlim yöneticileri getiren âonlar öyle diyorlar- sömürgecileri kınıyorlar
da, onlara yardım, hizmet, zulüm ve bekalarının temini konusunda kendilerini
kınamıyorlar?
Onların bu tutumlarının şer'an
geçerli olmamasına gelince; Allah, başımıza gelenlerin sebebinin bizim kendimiz
olduğunu açıklıyor: "Başınıza gelen her musîbet, kendi ellerinizle
işledikleriniz (günahlar) yüzündendir.." (42/Şûrâ, 30). Bu da, başkalarını
değil; kendimizi kınamamızı gerektiriyor. Öyleyse bizler kınanmışlarız! Allah,
bir musîbet ânında kınanmamızın sebebini de şöyle açıklıyor: "(Bedir'de) İki
katını (düşmanınızın) başına getirdiğiniz bir musîbet, (Uhud'da) kendi başınıza
gelince, âbu nasıl oluyor?!' dediniz ha? De ki: âO, kendinizdendir. Şüphesiz
Allah'ın her şeye gücü yeter." (3/Âl-i İmrân, 165). Allah belâ ve musîbetin
gelmesi durumunda kınanışın sebebini ortaya koyuyor: Kendimiz, kusurlarımız.
Zâten musîbetler karşısında kendimizi temize çıkarıp mes'ûliyeti başkalarının
üzerine atmak, şer'an câiz değildir.
GÜNAH
- GÜNAH..
- Büyük Günah İşlemenin Neticesi
- c- Allah'ı Unutma
- Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
- g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
- b- Hukukî Yönden
- Sağır (Küçük Günâhlar)
- Kebâirin Özellikleri
- d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
- Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
- h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
- B- Âhirette Cezâlandırma
- Günah ve İsyanın Sonuçları
- Küçük Günahlar
- e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
- b- Vaftiz
- i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
- 1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
- Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
- Lemem
- f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
- c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
- Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
- b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
- Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
- Günahların Çeşitleri
- g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
- 2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
- 1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
- 2- Fizik Cezalar
- a- Cünâh.
- Muhâtaba Göre Günahlar
- 2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
- 3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
- 2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
- Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
- b- İsm..
- 1- Allah'a Karşı Günah
- a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
- 4- Felsefî Düşüncede Günah
- Kendimizi Kınamanın Faydası
- b- Âhirette Kurtulma Yolları
- c- Zenb.
- 2- İnsanlara Karşı Günah
- b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
- Existencializme.
- 3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
- Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- d- Vizr
- 3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
- c- Zulüm
- Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
- 4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
- e- Habîs.
- Günahın Zıddı; Sevap.
- d- Servetiyle Şımarma
- Günah Duygusu
- Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
- f- Şikak.
- Karşılık Olarak Sevap
- e- Livâta (Homoseksüellik)
- Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
- Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
- Günah Olayı
- Mükâfat Olarak Sevap
- f- Çirkin Söz (Sebb)
- b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
- A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
- Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
- Günahkârlık; Fısk.
- Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
- c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
- Cezalandırma Zamanları
- Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
- 1- İnançla İlgili Fısk.
- Esas Suçlu Kadındır
- d- Umûmî Cezânın Sebebi
- Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
- Büyük Günahlar Kebâir
- a- Allah'a İnançsızlık
- Mutlu Günah
- e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
- 2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
- Büyük Günahların Belirtileri
- b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
- Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
- f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
- a- Ahlâkî Yönden