Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Haram olduğunu
söyleyenlerin delilleri:
İbn Âbidn, Hasiye'sinde söyle der: "Resim yapmak
mutlak sûrette câiz değildir. Çünkü bu, Allah'ın yaratmasına benzer yaratma
iddiasına kalkışmaktır" (İbn Âbidîn, Hâşiye, I, 608).
İmam Nevevi şöyle der: Bizim ashabımıza ve diğer
âlimlere göre, canlının resmini yapmak şiddetle haramdır. Bu aynı zamanda büyük
günah (kebair)lardandır. Çünkü hadislerde onun hakkında şiddetli tehditler
vardır. O, ister değersiz tutulmak için yapılsın, ister başka niyetle yapılsın.
Onu yapmak tamamen haramdır. Çünkü onda Allah'ın yaratmasına benzetmek vardır.
İsterse, bu elbisede, sergide, dirhemde, dinarda, felsde, kapkacakta, duvarda
veya başka yerde olsun. Bütün bu durumlarda yapılan sûretin, gölgeli (boyutlu)
olup olmaması fark etmez (Nevevî, Müslim Şerhi, XIV, 85).
İmam Kurtubi ise şöyle der: Rasûlullah (s.a.s.)
tasviri yapanlara, istisna yapmaksızın lanet etmiştir. "Bu sûret yapanlara
kıyamet gününde azâbedilecek ve onlara "yarattıklarınızı diriltiniz" denilecek"
hadisinde de istisnada bulunmamıştır. Sünen-i Tirmiz'de Ebû Hüreyre'den rivâyet
edilen bir hadis-i şerif şöyledir: "Rasûlullah (s.a.s.)'in söyle buyurduğunu
işittim: "Kıyamet gününde cehennemden bir boyun çıkar. Bunun bakan iki gözü,
işiten iki kulağı ve konuşan bir dili vardır. Bu şöyle diyecektir: "Ben üç şeyi
ilan etmekle görevlendirildim: İnatçı bütün cebbarların, Allah'la beraber başka
ilâhlara da sığınanların ve musavverlerin hakkından geleceğim" (Ebû İsa et-Tirmizî:
Bu hasen, garib sahih bir hadistir, demiştir.)
Buhârî ve Müslim'de Abdullah b. Mes'ud
(r.a.)'dan rivâyet edilen bir hadiste Rasûlullah (s.a.s.)'ın: "Kıyamet gününde
azâb yönünden insanların en şiddetlisi, resim yapanlardır" buyurması, herhangi
bir şeyin resmini yapmanın memnû olduğuna delâlet etmektedir. Bu şey ne olursa
olsun, durum değişmez (Kurtubî, el-Câmi li Ahkâmi'l-Kur'an, XIV, 274)
Haram olduğunu
söyleyenlerin delilleri:
İbn Âbidn, Hasiye'sinde söyle der: "Resim yapmak
mutlak sûrette câiz değildir. Çünkü bu, Allah'ın yaratmasına benzer yaratma
iddiasına kalkışmaktır" (İbn Âbidîn, Hâşiye, I, 608).
İmam Nevevi şöyle der: Bizim ashabımıza ve diğer
âlimlere göre, canlının resmini yapmak şiddetle haramdır. Bu aynı zamanda büyük
günah (kebair)lardandır. Çünkü hadislerde onun hakkında şiddetli tehditler
vardır. O, ister değersiz tutulmak için yapılsın, ister başka niyetle yapılsın.
Onu yapmak tamamen haramdır. Çünkü onda Allah'ın yaratmasına benzetmek vardır.
İsterse, bu elbisede, sergide, dirhemde, dinarda, felsde, kapkacakta, duvarda
veya başka yerde olsun. Bütün bu durumlarda yapılan sûretin, gölgeli (boyutlu)
olup olmaması fark etmez (Nevevî, Müslim Şerhi, XIV, 85).
İmam Kurtubi ise şöyle der: Rasûlullah (s.a.s.)
tasviri yapanlara, istisna yapmaksızın lanet etmiştir. "Bu sûret yapanlara
kıyamet gününde azâbedilecek ve onlara "yarattıklarınızı diriltiniz" denilecek"
hadisinde de istisnada bulunmamıştır. Sünen-i Tirmiz'de Ebû Hüreyre'den rivâyet
edilen bir hadis-i şerif şöyledir: "Rasûlullah (s.a.s.)'in söyle buyurduğunu
işittim: "Kıyamet gününde cehennemden bir boyun çıkar. Bunun bakan iki gözü,
işiten iki kulağı ve konuşan bir dili vardır. Bu şöyle diyecektir: "Ben üç şeyi
ilan etmekle görevlendirildim: İnatçı bütün cebbarların, Allah'la beraber başka
ilâhlara da sığınanların ve musavverlerin hakkından geleceğim" (Ebû İsa et-Tirmizî:
Bu hasen, garib sahih bir hadistir, demiştir.)
Buhârî ve Müslim'de Abdullah b. Mes'ud
(r.a.)'dan rivâyet edilen bir hadiste Rasûlullah (s.a.s.)'ın: "Kıyamet gününde
azâb yönünden insanların en şiddetlisi, resim yapanlardır" buyurması, herhangi
bir şeyin resmini yapmanın memnû olduğuna delâlet etmektedir. Bu şey ne olursa
olsun, durum değişmez (Kurtubî, el-Câmi li Ahkâmi'l-Kur'an, XIV, 274)
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek