Heykelin yasaklanma nedeni
Heykelin yasaklanma nedeni
Heykelin
yasaklanma nedeni:
Yukarıda zikredilen hadisler incelendiğinde
heykelin yasaklanma nedenini de ifade ettikleri görülür. İslâm bilginlerinin
ortaklaşa belirttiklerine göre heykelin yasaklanma nedeni, onları yapanların
Allah'ın yarattıklarına benzetmeye çalışmaları kendilerini yaratıcı yerine
koymuş olmalarıdır. Yasağın hikmeti ise, insanları putperestlikten
uzaklaştırmak, saf tevhid inancını şirk ve putperestlikten korumaktır. Çünkü
bütün kavimlere putperestlik heykel yoluyla girmiştir.
Âyette Nuh Peygamberin kavmi ile ilgili olarak
şöyle buyrulur: "Sakın ilâhlarınızı bırakmayın "ved ", "suvâ", "Yeğâus", "Nesr"
gibi putlarınızdan vazgeçmeyin, dediler. Böylece bir çok insanı sapıttılar. Sen
bu zâlimlerin sadece sapıklıklarını arttır." (71/Nuh, 23-24). Bunlar Nûh
kavminin Allah'tan başka kendilerine taptıkları putlarının adlarıdır. Abdullah
bin Abbas ve Muhammed bin Kays'tan şöyle dediği nakledilmiştir: Âyette adı geçen
put isimleri Nuh kavminin bazı sâlih kimselerinin adlarıydı. Bu kimseler
öldükten sonra, şeytan onların birer heykelinin dikilmesini öğütleyerek: "siz
onların yaptıklarını bu heykeller aracılığıyla hatırlar ve yaparsınız." der.
Şeytanın bu yanıltmasına kanan insanlar o sâlih kimselerin heykellerini yaparak
dikerler. Önceleri güzel amelleri hatırlamada birer araç olan heykeller, bir kaç
nesil geçtikten sonra nitelik değiştirir ve kendilerine tapınılan birer put
halini alırlar. İşte İslâm'dan önceki arap toplumunda bu putları yeni ilavelerle
devir almış ve onlara tapınırken İslâm güneşi doğmuştur (İbn Kesir, Muhtasaru
Tefsiri İbn Kesir, 7. baskı, Beyrut 1402/1981, III, 554).
Sonuç olarak, İslâm'ın heykel yasağının
kökeninde tevhid inancını korumak, yaratmada yüce yaratıcıya benzemeyi
engellemek, mahrem yerleri tasvire karşı tedbir almak ve zararı faydasından çok
olan bir alanda israfı önlemek gibi sebebler yatar. Diğer yandan İslâm'da ne Hz.
Peygamberin ve ne de din büyüklerinin heykellerle tasvir edilmeye ihtiyaçları
yoktur. Onlar mû'minlerin gönüllerinde taht kurmuş, mesaj ve doktrinleri İslâm
toplumunda baş tacı edilmiştir. Hatta İslâm Peygamberi sözle aşırı övmeyi bile
yasaklamıştır. O şöyle buyurur: "Hristiyanların Meryem oğlu İsa'yı övdükleri
gibi beni övmeyiniz. Yalnız, âAllah'ın kulu ve elçisidir' deyiniz" (Buhârî,
Enbiyâ 48; Ahmed bin Hanbel, Müsned, I/23, 24, 47, 55).
[1]
[1] Şamil
İslâm Ansiklopedisi, c. 2, s. 397-399
Heykelin
yasaklanma nedeni:
Yukarıda zikredilen hadisler incelendiğinde
heykelin yasaklanma nedenini de ifade ettikleri görülür. İslâm bilginlerinin
ortaklaşa belirttiklerine göre heykelin yasaklanma nedeni, onları yapanların
Allah'ın yarattıklarına benzetmeye çalışmaları kendilerini yaratıcı yerine
koymuş olmalarıdır. Yasağın hikmeti ise, insanları putperestlikten
uzaklaştırmak, saf tevhid inancını şirk ve putperestlikten korumaktır. Çünkü
bütün kavimlere putperestlik heykel yoluyla girmiştir.
Âyette Nuh Peygamberin kavmi ile ilgili olarak
şöyle buyrulur: "Sakın ilâhlarınızı bırakmayın "ved ", "suvâ", "Yeğâus", "Nesr"
gibi putlarınızdan vazgeçmeyin, dediler. Böylece bir çok insanı sapıttılar. Sen
bu zâlimlerin sadece sapıklıklarını arttır." (71/Nuh, 23-24). Bunlar Nûh
kavminin Allah'tan başka kendilerine taptıkları putlarının adlarıdır. Abdullah
bin Abbas ve Muhammed bin Kays'tan şöyle dediği nakledilmiştir: Âyette adı geçen
put isimleri Nuh kavminin bazı sâlih kimselerinin adlarıydı. Bu kimseler
öldükten sonra, şeytan onların birer heykelinin dikilmesini öğütleyerek: "siz
onların yaptıklarını bu heykeller aracılığıyla hatırlar ve yaparsınız." der.
Şeytanın bu yanıltmasına kanan insanlar o sâlih kimselerin heykellerini yaparak
dikerler. Önceleri güzel amelleri hatırlamada birer araç olan heykeller, bir kaç
nesil geçtikten sonra nitelik değiştirir ve kendilerine tapınılan birer put
halini alırlar. İşte İslâm'dan önceki arap toplumunda bu putları yeni ilavelerle
devir almış ve onlara tapınırken İslâm güneşi doğmuştur (İbn Kesir, Muhtasaru
Tefsiri İbn Kesir, 7. baskı, Beyrut 1402/1981, III, 554).
Sonuç olarak, İslâm'ın heykel yasağının
kökeninde tevhid inancını korumak, yaratmada yüce yaratıcıya benzemeyi
engellemek, mahrem yerleri tasvire karşı tedbir almak ve zararı faydasından çok
olan bir alanda israfı önlemek gibi sebebler yatar. Diğer yandan İslâm'da ne Hz.
Peygamberin ve ne de din büyüklerinin heykellerle tasvir edilmeye ihtiyaçları
yoktur. Onlar mû'minlerin gönüllerinde taht kurmuş, mesaj ve doktrinleri İslâm
toplumunda baş tacı edilmiştir. Hatta İslâm Peygamberi sözle aşırı övmeyi bile
yasaklamıştır. O şöyle buyurur: "Hristiyanların Meryem oğlu İsa'yı övdükleri
gibi beni övmeyiniz. Yalnız, âAllah'ın kulu ve elçisidir' deyiniz" (Buhârî,
Enbiyâ 48; Ahmed bin Hanbel, Müsned, I/23, 24, 47, 55).
[1]
[1] Şamil
İslâm Ansiklopedisi, c. 2, s. 397-399
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek