Gök Cisimlerinin Putlaştırılıp Bâtıl Ta ı Kabul Edilmesi a- Güneşe Tapılması
Gök Cisimlerinin Putlaştırılıp Bâtıl Tanrı Kabul Edilmesi
Gök Cisimlerinin
Putlaştırılıp Bâtıl Tanrı Kabul Edilmesi
a- Güneşe
Tapılması:
İnsanlık tarihi, tevhid - şirk mücâdelesinin
tarihidir. İnsanların bir kısmı, tevhid çizgisinden ayrılmasa da, hemen her
dönemde nice insan, çeşitli varlıkları Allah'a ortak koşmuş, Allah'ı bırakıp
putlara tapmıştır. İlah yerine konulanlar içinde, tabiat güçleri ve varlıkları
önemli yer tutar. Tabiattaki birçok varlık arasında, belki en geniş ölçüde
tapınmaya konu olan mahlûk güneştir. Eski Mısır, Asya ve Avrupa'da, Peru ve
Meksika'da güneş kültüne çok rastlanır.
Mısır'da Râ, doğan güneş tanrısıydı. Daha sonra
Mısır'da Akhanaton tarafından resmî din haline getirilen dinin (Aton dini) tek
tanrısı, güneş yuvarlağını kişileştiren Aton idi. Evrensel güneş; sıcaklık,
kâinatı aydınlatan ve canlandıran enerji vermesi, parlaklık, kudret, uzak olduğu
halde ışıklarıyla yerde oluşu gibi özellikleriyle insanların ta'zimine hedef
edilmiş olabilir. Hindistan'da Vedizm'de Surya, bir güneş tanrısıdır.
Hintlilerde olduğu gibi İranlılara da mahsus bir güneş tanrısı olan Mitra (yahut
Mithra), ışık ve hak tanrısıdır. Mani dininde, güneş ile aya duâ etmek yer
alıyordu. Cermenlerde ve Romalılarda da güneşe tapılırdı. Romalılarda güneş
tanrısı "sol invectus (yenilmez güneş) için bir tapınak vardı. Şintoizmde güneş
tanrısı olan Amaterasu, İdzanagi'nin sağ gözünden, ay tanrısı olan Tsuki-Nokami
ise sol gözünden düşen damladan doğarlar. Sümerler güneş, ay, zühre gibi
yıldızların tanrılaşan ruhlar olduğuna inanırlardı. Bazılarına göre, güneşe
tapanlar, onun akıl ve ruhu olan bir melek olduğunu, bütün süflî varlıkların
kaynağı bulunduğunu düşünür, putlarla da temsil ederler.
Arabistan'da güneşe tapıldığı da bilinmektedir.
"Abdu şems" gibi isimler de bunu göstermektedir. Bazılarına göre el-Lât veya
Semud kavmindeki İlât, güneşi temsil etmiş olmalıdır. Yazıtlardan öğrenildiğine
göre Güney Arabistan'da yaşayanlar, bariz sûrette aya, güneşe, yıldızlara
tapmışlardı.
[1]
[1] Suat
Yıldırım, Kur'an'da Ulûhiyyet, s. 365
Gök Cisimlerinin
Putlaştırılıp Bâtıl Tanrı Kabul Edilmesi
a- Güneşe
Tapılması:
İnsanlık tarihi, tevhid - şirk mücâdelesinin
tarihidir. İnsanların bir kısmı, tevhid çizgisinden ayrılmasa da, hemen her
dönemde nice insan, çeşitli varlıkları Allah'a ortak koşmuş, Allah'ı bırakıp
putlara tapmıştır. İlah yerine konulanlar içinde, tabiat güçleri ve varlıkları
önemli yer tutar. Tabiattaki birçok varlık arasında, belki en geniş ölçüde
tapınmaya konu olan mahlûk güneştir. Eski Mısır, Asya ve Avrupa'da, Peru ve
Meksika'da güneş kültüne çok rastlanır.
Mısır'da Râ, doğan güneş tanrısıydı. Daha sonra
Mısır'da Akhanaton tarafından resmî din haline getirilen dinin (Aton dini) tek
tanrısı, güneş yuvarlağını kişileştiren Aton idi. Evrensel güneş; sıcaklık,
kâinatı aydınlatan ve canlandıran enerji vermesi, parlaklık, kudret, uzak olduğu
halde ışıklarıyla yerde oluşu gibi özellikleriyle insanların ta'zimine hedef
edilmiş olabilir. Hindistan'da Vedizm'de Surya, bir güneş tanrısıdır.
Hintlilerde olduğu gibi İranlılara da mahsus bir güneş tanrısı olan Mitra (yahut
Mithra), ışık ve hak tanrısıdır. Mani dininde, güneş ile aya duâ etmek yer
alıyordu. Cermenlerde ve Romalılarda da güneşe tapılırdı. Romalılarda güneş
tanrısı "sol invectus (yenilmez güneş) için bir tapınak vardı. Şintoizmde güneş
tanrısı olan Amaterasu, İdzanagi'nin sağ gözünden, ay tanrısı olan Tsuki-Nokami
ise sol gözünden düşen damladan doğarlar. Sümerler güneş, ay, zühre gibi
yıldızların tanrılaşan ruhlar olduğuna inanırlardı. Bazılarına göre, güneşe
tapanlar, onun akıl ve ruhu olan bir melek olduğunu, bütün süflî varlıkların
kaynağı bulunduğunu düşünür, putlarla da temsil ederler.
Arabistan'da güneşe tapıldığı da bilinmektedir.
"Abdu şems" gibi isimler de bunu göstermektedir. Bazılarına göre el-Lât veya
Semud kavmindeki İlât, güneşi temsil etmiş olmalıdır. Yazıtlardan öğrenildiğine
göre Güney Arabistan'da yaşayanlar, bariz sûrette aya, güneşe, yıldızlara
tapmışlardı.
[1]
[1] Suat
Yıldırım, Kur'an'da Ulûhiyyet, s. 365
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek