d- Gök'e Ta ılık İsnâdı, Eski Türklerin Gök Ta ısı
d
d- Gök'e Tanrılık
İsnâdı, Eski Türklerin Gök Tanrısı:
Şamanlık inancına bağlı Türklerin Gök Tanrısı
anlayışında gök, cisimleştirilmiş, somut tanrısal bir varlık olarak kabul
edilmiştir.
[1]
"Gök Tanrı" anlamında eski Türkler, "Tengri" "Tangrı"
diye isimlendirdikleri bir iyilik tanrısına inanıyorlar, bunun gök olduğunu
kabul ediyorlardı. (Orta Asya Türklerine göre bu Gök Tanrı; yeryüzünün,
insanların ve görünür görünmez her varlığın yaratıcısıdır.
İnsanların yaşantıları arasında dengeyi o sağlar, O, bütün kâinatın efendisidir.
[2] (Türkçe "Tanrı" kelimesi, aslında bu
şirk unsuru olan Gök Tanrı anlamında olduğundan Allah için kullanılmamalıdır.)
Gök Tanrı kültünün hemen bütün Orta Asya Türk
toplumlarında çok köklü bir inanç olması sebebiyle etkisi, İslâm sonrası dönemde
dahi kendini göstermiştir. Bu kültün İslâmî döneme mahsus bazı metinlerde de
ortaya çıktığı müşahede olunmaktadır.
[3]
[1] Orhan
Hançerlioğlu, İnanç Sözlüğü, Remzi Kitabevi, s. 214
[2]
Bektaşi Menakıbnamelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, s. 30
[3]
Bektaşi Menakıbnamelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, s. 32
d- Gök'e Tanrılık
İsnâdı, Eski Türklerin Gök Tanrısı:
Şamanlık inancına bağlı Türklerin Gök Tanrısı
anlayışında gök, cisimleştirilmiş, somut tanrısal bir varlık olarak kabul
edilmiştir.
[1]
"Gök Tanrı" anlamında eski Türkler, "Tengri" "Tangrı"
diye isimlendirdikleri bir iyilik tanrısına inanıyorlar, bunun gök olduğunu
kabul ediyorlardı. (Orta Asya Türklerine göre bu Gök Tanrı; yeryüzünün,
insanların ve görünür görünmez her varlığın yaratıcısıdır.
İnsanların yaşantıları arasında dengeyi o sağlar, O, bütün kâinatın efendisidir.
[2] (Türkçe "Tanrı" kelimesi, aslında bu
şirk unsuru olan Gök Tanrı anlamında olduğundan Allah için kullanılmamalıdır.)
Gök Tanrı kültünün hemen bütün Orta Asya Türk
toplumlarında çok köklü bir inanç olması sebebiyle etkisi, İslâm sonrası dönemde
dahi kendini göstermiştir. Bu kültün İslâmî döneme mahsus bazı metinlerde de
ortaya çıktığı müşahede olunmaktadır.
[3]
[1] Orhan
Hançerlioğlu, İnanç Sözlüğü, Remzi Kitabevi, s. 214
[2]
Bektaşi Menakıbnamelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, s. 30
[3]
Bektaşi Menakıbnamelerinde İslâm Öncesi İnanç Motifleri, s. 32
PUT VE PUTA TAPMA
- PUT VE PUTA TAPMA..
- Put; Anlam ve Mâhiyeti
- Putlara Tapınmanın Sebepleri
- Putperestlik
- Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
- İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
- İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
- İlâh Düşüncesi
- Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
- Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
- Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
- Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
- Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
- Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
- Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
- Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
- b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
- Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
- Şirk ve Küfür İlişkisi
- Şirk En Büyük Zulümdür
- Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
- Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
- Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
- Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
- Şirkin Sebepleri
- 1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
- 2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
- 3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek