2) İmkân Delîli
2
2) İmkân Delîli
a) Bu âlem, varlığı da,
yokluğu da mümkün olan bir varlıktır. Her mümkün, varlığını yokluğuna tercih
eden bir kuvvete muhtaçtır. Bu âlem de, var olabilmek için böyle bir müessir
kuvvete muhtaçtır. O kuvvet de bu âlemin dışında, vücudu zatından olan bir
varlıktır. O da Allah'tır.
b) Hakîkatta bir mevcut
vardır. Bu mevcut, ya varlığı zatındandır ya da varlığı ve yokluğu mümkün
olandır. Varlığı zatından ise; bu özelliğe sahip olan yalnız Allah'tır. Bu
mevcut, varlığı mümkün olan ise; mümkün olan varlığın mevcûdiyeti zatının icabı
olmadığından, var olabilmesi için, varlığını yokluğuna tercih eden bir müreccihe-yaratıcıya
ihtiyaç vardır. O yaratıcı-tercih eden ise Allah'tır.
c) Âlemde görülen madde
daima hareket hâlindedir. Maddenin hareket hâlinde olması ilmen ispat
edilmiştir. Madde ve maddedeki hareketin mucidi kimdir? Maddeciler, madde ve
ondaki hareketin ezelî olduğunu söylerler. Oysa maddedeki bu hareket, bir
evvelki hareketin neticesidir. O da bir evvelkinin... Bu hareketler silsilesi
sonsuzluğa doğru devam edip gidemez. Bu hareket silsilesinin bir noktada durması
ve ilk hareketin, vücûdu vâcip olan bir illete, bir hareket ettiriciye dayanması
zarûrîdir. O da herşeyin yaratıcısı olan Allah'tır.
[1]
[1]
Cengiz Yağcı, Şamil İslam Ansiklopedisi: 1/114-115.
2) İmkân Delîli
a) Bu âlem, varlığı da,
yokluğu da mümkün olan bir varlıktır. Her mümkün, varlığını yokluğuna tercih
eden bir kuvvete muhtaçtır. Bu âlem de, var olabilmek için böyle bir müessir
kuvvete muhtaçtır. O kuvvet de bu âlemin dışında, vücudu zatından olan bir
varlıktır. O da Allah'tır.
b) Hakîkatta bir mevcut
vardır. Bu mevcut, ya varlığı zatındandır ya da varlığı ve yokluğu mümkün
olandır. Varlığı zatından ise; bu özelliğe sahip olan yalnız Allah'tır. Bu
mevcut, varlığı mümkün olan ise; mümkün olan varlığın mevcûdiyeti zatının icabı
olmadığından, var olabilmesi için, varlığını yokluğuna tercih eden bir müreccihe-yaratıcıya
ihtiyaç vardır. O yaratıcı-tercih eden ise Allah'tır.
c) Âlemde görülen madde
daima hareket hâlindedir. Maddenin hareket hâlinde olması ilmen ispat
edilmiştir. Madde ve maddedeki hareketin mucidi kimdir? Maddeciler, madde ve
ondaki hareketin ezelî olduğunu söylerler. Oysa maddedeki bu hareket, bir
evvelki hareketin neticesidir. O da bir evvelkinin... Bu hareketler silsilesi
sonsuzluğa doğru devam edip gidemez. Bu hareket silsilesinin bir noktada durması
ve ilk hareketin, vücûdu vâcip olan bir illete, bir hareket ettiriciye dayanması
zarûrîdir. O da herşeyin yaratıcısı olan Allah'tır.
[1]
[1]
Cengiz Yağcı, Şamil İslam Ansiklopedisi: 1/114-115.
ALLAH (C.C.)
- ALLAH (C.C.) Allah Lafzı; Anlam ve Mâhiyeti
- Varlıkların Türleri
- 1) Vâcibu'l-Vücûd
- 2) Mümkinu'l-Vücûd
- 3) Mümteniu'l-Vücûd
- A) Aklî Deliller 1) Hudûs (So adan Varolma) Delilleriyle Allah'ın Varlığını İspat.
- a) Cisimlerin So adan Yaratılması Esasına Dayanan Delil.
- b) İhtirâ (İcat Etme) Delîli.
- c) Terkip Delili.
- 2) İmkân Delîli
- 3) İbdâ' ve İllet-i Gâiyye Delîli
- B) Naklî Deliller
- Allah'ın Varlığına İcmâlî Birkaç Delil
- 1- İmkân Delîli
- 2- Hudûs Delîli
- 3- Hayat Delîli
- 4- İntizâm Delîli
- 5- San'at Delîli
- 6- Hikmet Ve Gâye Delîli
- 7- Şefkat-Merhamet Ve Rızık Delîli
- 8- Yardımlaşma Delîli
- 9- Temizlik Delîli
- 10- Sîmâlar Delîli
- 11- Sevk-i İlâhî Delîli
- 12- Rûh Ve Vicdân Delîli
- 13- Fıtrat Ve Tarih Delîli
- 14- Duygular Delîli
- 15- İttifak Delîli
- 16- Kur'ân Delîli
- 17- Peygamberler Delîli