C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar
C
C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar:
1. Kureyş kabîlesinden
olması.
2. Hâşimî olması.
3. Dinin bütün
meselelerini bilmesi.
4. Mûcize göstermesi.
5. Mâsum olması (günah
işlemekten, hata yapmaktan uzak olması.)
Cürcânî, imamın Kureyş
kabîlesinden olması şartında ihtilâf edildiğini belirttikten sonra, Hâşimî
olması, dinin bütün meselelerini bilmesi, mucize göstermesi, mâsum olması gibi
şartların bâtıl olduğunu, bunları sapık mezhep mensuplarının ortaya attığını, bu
iddialarında delilsiz veya çürük delilere müstenid olduklarını tafsîlatlı olarak
izah eder.
İdeal dediğimiz şartları
âlimler ekseriyet itibariyle (cumhur) şart koşmuş, ancak bir kısmı, bu
vasıfların pek nâdir kimselerde bulunabileceğini te'yîd ederek, böylesi şartları
imamda aramayı, mümkün olmayan (mâlâyutâk) şeyler taleb etmek olarak
vasıflandırmışlardır.
Bezdevî, Râfizîler dahil, ehl-i
kıble olan bütün Müslüman fırkaların imamın ilim, takva, şecâat ve neseb
yönünden insanların en efdali olması, Kureyş'e mensub bulunması hususlarında
müttefik olduklarını belirtir.[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/284-285
C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar:
1. Kureyş kabîlesinden
olması.
2. Hâşimî olması.
3. Dinin bütün
meselelerini bilmesi.
4. Mûcize göstermesi.
5. Mâsum olması (günah
işlemekten, hata yapmaktan uzak olması.)
Cürcânî, imamın Kureyş
kabîlesinden olması şartında ihtilâf edildiğini belirttikten sonra, Hâşimî
olması, dinin bütün meselelerini bilmesi, mucize göstermesi, mâsum olması gibi
şartların bâtıl olduğunu, bunları sapık mezhep mensuplarının ortaya attığını, bu
iddialarında delilsiz veya çürük delilere müstenid olduklarını tafsîlatlı olarak
izah eder.
İdeal dediğimiz şartları
âlimler ekseriyet itibariyle (cumhur) şart koşmuş, ancak bir kısmı, bu
vasıfların pek nâdir kimselerde bulunabileceğini te'yîd ederek, böylesi şartları
imamda aramayı, mümkün olmayan (mâlâyutâk) şeyler taleb etmek olarak
vasıflandırmışlardır.
Bezdevî, Râfizîler dahil, ehl-i
kıble olan bütün Müslüman fırkaların imamın ilim, takva, şecâat ve neseb
yönünden insanların en efdali olması, Kureyş'e mensub bulunması hususlarında
müttefik olduklarını belirtir.[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/284-285
İMAM
- B- Bulunması Temenni Edilen Ve Fakat Fiiliyatta Her Zaman Bulunmayan İdeal Şartlar
- İMAM... İmam; Anlam ve Mâhiyeti
- İmama İtaatin Hududu
- İMAMET VE İTAAT MESELESİ
- Zâlim ve Fâsık İmama Karşı Kıyam Hakkı
- C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar
- Cemaat/Teşkilât İmamlığı
- Dinimizde İtaate Verilen Ehemmiyet
- Körü Körüne İtaat Yok
- Kur'ân-ı Kerim'de İmam Kavramı
- 1- Sağlam Bir İman ve İstikamet
- Hadis-i Şeriflerde İmam Kavramı
- İmama Ne Zaman İsyan?.
- İtaat Edilecek Üç makam
- Kureyşî Olması Meselesi
- 2- Zihnî Yetenek ve Kültür
- İmam-ı Muntazar
- İmamete En Liyakatli Olan Kim?.
- Makam Hususunda Nizâ
- Ululemr
- 3- Sosyal Kabiliyet
- Azli Gerektiren Tabiî Haller
- İmâmet-i Kübrâ.
- Liyakatsızın İmamlığı
- Ululemr Etrafında Birlik
- 4- İstişâre ve Adâlet
- Azledilen Tekrar Seçilemez
- Biat Şartı İtaat
- İmamet-i Kübra'da Aranan Şartlar
- Zorba İmam