1) Emânet
1
1) Emânet:
Sözlükte, güvenmek, emin olmak,
korkmamak ve güvenilir olmak anlamında bir mastardır.
Emânet, peygamberlerin kudsî
görevlerini yerine getirmek hususunda ve her konuda emin ve güvenilir
olmalarıdır. Bütün peygamberler son derece emin, güvenilen dürüst ve seçkin
şahsiyetlerdir. Onlardan asla her hangi bir hiyânet meydana gelmez. Çünkü, Allah
Teâlâ, ilâhî vahyini, peygamberlik şeref ve vazifesini hainlere değil, ancak her
bakımdan emin olan sâdık kullarına verir. Peygamberlerini bu gibi emin, sâdık ve
dürüst kulları arasından seçer. Şüphe yok ki Allah (c.c) peygamberlik derecesine
kimin daha lâyık olduğunu en iyi bilendir.
Kur'an-ı Kerim'de, geçmiş
peygamberlerin emânet sıfatlarından söz eden ayetler vardır: Hûd peygamber,
kavmine şöyle demişti:
"Size Rabbimin vahyettiklerini tebliğ
ediyorum ve ben sizin için güvenilir bir nasihatçıyım"
(A'raf: 7/68).
Şuarâ Suresi'nde Nuh, Hûd. Salih, Lut
ve Şuayb peygamberlerin kavimlerine, "Şüphesiz ben, size gönderilen emîn bir
peygamberim" dedikleri zikredilir.[1]
Peygamber olmadan önce Hz. Musa için
Şuayb aleyhisselâmın iki kızından biri şöyle demiştir:
"Babacığım, onu ücretle çalıştır.
Çünkü o, ücretle tuttuklarının en hayırlısı, güçlü ve güvenilir bir adamdır"
(Kasas: 28/26).
Hz. Musa, Medyen'den Mısır'a peygamber
olarak dönünce Firavun'un kavmine şöyle demişti:
"Allah'ın kullarını bana bırakın.
Çünkü ben size gönderilmiş emîn bir peygamberim"
(Duhân: 44/18).
Hz. Muhammed de gerek peygamberlikten
önce ve gerekse peygamberliği sırasında toplum içinde en güvenilir bir üstün
kişiliğe sahipti. Bu yüzden Mekke'de Kureyş toplumu ona "el-Emîn" lakabını
takmışlardı. Nitekim peygamber olmadan beş yıl önce yapılan Kâbe tamiri
sırasında Hacerul-esved'in yerine konulması şerefini paylaşamayan, Kureyşliler
arasında, çatışmaya varabilecek bir anlaşmazlık çıkmıştı. Bu arada Ebû Ümeyye
Velid b. Muğîre'nin, "Şu kapıdan ilk mescide girecek olanı hakem yapınız"
teklifi kabul edildi. Biraz sonra, belirtilen Benü Şeybe kapısından 35
yaşlarındaki Hz. Muhammed'in girdiği görüldü. Kureyşliler topluca "İşte el-Emîn,
güvenilir kimse, onun hakemliğine razıyız" dediler.[2]
Peygamberler asla emanete hıyanet
etmezler.
"Bir peygamber için, emanete hiyanet
etmek olur şey değildir." (Âl-i
İmrân: 3/161)
Peygamberimizin en azılı düşmanı olan
Mekke müşrikleri, en değerli eşyalarını Peygamberimize emanet ediyorlardı.
[3]
Bu sözcük, emin ve güvenilir olmak
demektir. Bütün peygamberler son derece güvenilir şahsiyetlerdir. Onlarda
hainlik yapmak gibi bir davranış asla görülmez. Dolayısıyla Allah Teâlâ'nın
insanlara açıklanmak üzere onlara vahyettiği bilgiler ve değerler üzerinde en
ufak bir değişiklik yapmaz, böyle bir şeyi akıllarının ucundan bile
geçirmezler. Allah (cc)'ın emanetleri konusunda bu derece titiz olan
peygamberler, elbetteki insanların onlara bıraktığı emanetler konusunda da
aynı tutuma sahiptirler. Bu nedenle kimsenin sırrını ortalığa sermez, kimsenin
emanetleri üzerinde tasarrufta bulunmazlar.
[4]
[1] Bkz.
26/108, 125, 143, 162, 178.
[2]
İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, Beyrut 1391, 1/209; İbn Sa'd, Tabakât, 1/146;
Abdurrazzâk, el-Musannef, 5/ 319; İbnül-Esîr, el-Kâmil, Beyrut 1385/1965, 2/
45; Taberî, Tarih, Mısır 1.326, 2/ 201; Ali Arslan Aydın, Şamil İslam
Ansklopedisi: 5/198.
[3] Ahmet
Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
[4]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi,
Kahraman Yayınları: 260.
1) Emânet:
Sözlükte, güvenmek, emin olmak,
korkmamak ve güvenilir olmak anlamında bir mastardır.
Emânet, peygamberlerin kudsî
görevlerini yerine getirmek hususunda ve her konuda emin ve güvenilir
olmalarıdır. Bütün peygamberler son derece emin, güvenilen dürüst ve seçkin
şahsiyetlerdir. Onlardan asla her hangi bir hiyânet meydana gelmez. Çünkü, Allah
Teâlâ, ilâhî vahyini, peygamberlik şeref ve vazifesini hainlere değil, ancak her
bakımdan emin olan sâdık kullarına verir. Peygamberlerini bu gibi emin, sâdık ve
dürüst kulları arasından seçer. Şüphe yok ki Allah (c.c) peygamberlik derecesine
kimin daha lâyık olduğunu en iyi bilendir.
Kur'an-ı Kerim'de, geçmiş
peygamberlerin emânet sıfatlarından söz eden ayetler vardır: Hûd peygamber,
kavmine şöyle demişti:
"Size Rabbimin vahyettiklerini tebliğ
ediyorum ve ben sizin için güvenilir bir nasihatçıyım"
(A'raf: 7/68).
Şuarâ Suresi'nde Nuh, Hûd. Salih, Lut
ve Şuayb peygamberlerin kavimlerine, "Şüphesiz ben, size gönderilen emîn bir
peygamberim" dedikleri zikredilir.[1]
Peygamber olmadan önce Hz. Musa için
Şuayb aleyhisselâmın iki kızından biri şöyle demiştir:
"Babacığım, onu ücretle çalıştır.
Çünkü o, ücretle tuttuklarının en hayırlısı, güçlü ve güvenilir bir adamdır"
(Kasas: 28/26).
Hz. Musa, Medyen'den Mısır'a peygamber
olarak dönünce Firavun'un kavmine şöyle demişti:
"Allah'ın kullarını bana bırakın.
Çünkü ben size gönderilmiş emîn bir peygamberim"
(Duhân: 44/18).
Hz. Muhammed de gerek peygamberlikten
önce ve gerekse peygamberliği sırasında toplum içinde en güvenilir bir üstün
kişiliğe sahipti. Bu yüzden Mekke'de Kureyş toplumu ona "el-Emîn" lakabını
takmışlardı. Nitekim peygamber olmadan beş yıl önce yapılan Kâbe tamiri
sırasında Hacerul-esved'in yerine konulması şerefini paylaşamayan, Kureyşliler
arasında, çatışmaya varabilecek bir anlaşmazlık çıkmıştı. Bu arada Ebû Ümeyye
Velid b. Muğîre'nin, "Şu kapıdan ilk mescide girecek olanı hakem yapınız"
teklifi kabul edildi. Biraz sonra, belirtilen Benü Şeybe kapısından 35
yaşlarındaki Hz. Muhammed'in girdiği görüldü. Kureyşliler topluca "İşte el-Emîn,
güvenilir kimse, onun hakemliğine razıyız" dediler.[2]
Peygamberler asla emanete hıyanet
etmezler.
"Bir peygamber için, emanete hiyanet
etmek olur şey değildir." (Âl-i
İmrân: 3/161)
Peygamberimizin en azılı düşmanı olan
Mekke müşrikleri, en değerli eşyalarını Peygamberimize emanet ediyorlardı.
[3]
Bu sözcük, emin ve güvenilir olmak
demektir. Bütün peygamberler son derece güvenilir şahsiyetlerdir. Onlarda
hainlik yapmak gibi bir davranış asla görülmez. Dolayısıyla Allah Teâlâ'nın
insanlara açıklanmak üzere onlara vahyettiği bilgiler ve değerler üzerinde en
ufak bir değişiklik yapmaz, böyle bir şeyi akıllarının ucundan bile
geçirmezler. Allah (cc)'ın emanetleri konusunda bu derece titiz olan
peygamberler, elbetteki insanların onlara bıraktığı emanetler konusunda da
aynı tutuma sahiptirler. Bu nedenle kimsenin sırrını ortalığa sermez, kimsenin
emanetleri üzerinde tasarrufta bulunmazlar.
[4]
[1] Bkz.
26/108, 125, 143, 162, 178.
[2]
İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, Beyrut 1391, 1/209; İbn Sa'd, Tabakât, 1/146;
Abdurrazzâk, el-Musannef, 5/ 319; İbnül-Esîr, el-Kâmil, Beyrut 1385/1965, 2/
45; Taberî, Tarih, Mısır 1.326, 2/ 201; Ali Arslan Aydın, Şamil İslam
Ansklopedisi: 5/198.
[3] Ahmet
Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
[4]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi,
Kahraman Yayınları: 260.
PEYGAMBER-PEYGAMBERLİK
- PEYGAMBER, PEYGAMBERLİK
- Neden Peygamberlere İnanmalıyız
- Peygamberlerin Kişiliği ve Peygamberlik.
- Peygamberlere İman ve Önemi
- Peygamberlerin Peygamberliği Nasıl Anlaşılır?.
- Peygamberlerin Adedi ve Kur'an'da İsmi Geçen Peygamberler
- Mucize.
- Son Peygamber Olarak Hz. Muhammed Mustafa (sav)'nın Kişiliği ve Misyonu
- İsrâ ve Mirâc.
- Peygamberlerin Sıfatları
- 1) Emânet
- 2) Sıdk
- 3) Fetânet
- 4) İsmet
- 5) Tebliğ
- Peygamberlerde Bulunması İmkansız Sıfatlar
- Peygamberler de Beşerdir
- Peygamberlik Kesbi Değil Vehbidir
- Peygamberleri Allah Seçer
- Nübüvvet Gerçeği
- İnsanların Peygamberlere İhtiyacı
- Peygamberlere Olan İhtiyaç
- Peygamberlik Aklen Caiz midir?.
- Peygamberlerin Özellikleri
- Peygamberlerin Gönderiliş Gâyeleri
- 1- Allah'a Dâvet
- 2- Allah'ın Emirlerini Tebliğ
- 3- İnsanları Doğru Yola Dâvet
- 4- İnsanlara Örnek Olmak
- 5- İnsanları Bâki Âleme Yönlendirme