1) İslam'dan Kopan Kamplar
1
1) İslam'dan Kopan
Kamplar
İslam Tarihi boyunca gerek sırf siyasi alanda
rol alarak, gerekse kendi mistik atmosferi içinde evrimler geçirerek temel
ilkelerde İslam'dan ayrılan ve belli bir doktrine dayanan tüm kampların kökü,
esasen ilk ve en büyük fitneye dayanır. Bu fitne üçüncü Raşid Halife Hz.
Osman'ın (r.a.) şehid edilmesi olayıdır.
Başlangıçta Hariciler, ılımlı şiiler ve zahidler
olmak üzere yalnızca üç gruba ayrılmış bulunan müslümanların her şeye rağmen
birinci yüzyıl içinde Kur'an-ı Kerim'in ruhundan ayrılmadıklarını tahmin etmek
güç değildir. Dünya müslümanlarının itikad açısından ilk başlarda olduğu gibi
asırlar sonra sahip bulundukları en büyük şans bu gerçeğin temelinde
yatmaktadır.[1]
Müslümanların o zamanlar, üzerinde uzlaşmadıkları noktalar sırf siyasi idi. Ne
var ki siyasal faktörlerin de etkisi altında Kur'ani değerlerin felsefi ve
mistik boyutlarda yorumlanmasıyla birlikte başlayan yozlaşma daha sonraları
radikal kampların peydahlanmasını hazırladı. Dolayısıyla bu kamplardan her
birinin oluşmasındaki temel faktör, esasen Kur'an-ı Kerim'in içeriğine ilişkin
olarak o kampın ortaya koyduğu sapkın yorumdan başka bir şey değildir. Sözkonusu
kamplar işte bu nedenle müslümanların cumhurundan kopmuşlardır.
Bunların İslam'dan kopuşları, tarih yorumcuları
tarafından ister şiîlerde ve haricîlerde olduğu gibi sırf siyasi nedenlere;
ister mutezile ve mücie gruplarında olduğu gibi sadece itikadi nedenlere
bağlanmış olsun, bu kampların hepsi temelde imânî ve vicdânî dürtülerle ortaya
çıktıkları için tümünün birden siyasî-rûhânî kamplar adı altında
sınıflandırılması doğru olur. Ancak Kur'ân-ı Kerim'in ruhuna uygun inanç
üzerindeki sünni çoğunluğun dışında kalan haricîlerle, ilk şiîler ve
mutezilîler; Özellikle İslam Tarihi boyunca daha çok "Batınîlik" genel adı
altında gittikçe birbirinden koparak sayıları çoğalan çeşitli gruplar, eski
yorumlarıyla artık günümüzde mevcut değildirler. Bunların ya kimisi ortadan
kaldırılmıştır, ya görüşlerini değiştirmişlerdir, ya da taraftar
bulamadıklarından, zaman içinde eriyip gitmişlerdir.
Dolayısıyla çok eskilere dönüp bu kampların
görüş ve inançlarını İslam'daki "din kavramı" boyutları çerçevesinde yeniden
ele almak konumuzun dışıdır.
İslam'dan koparak bağımsız birer din kimliğinde
varlığını günümüze kadar sürdürmüş bulunan, ya da yakın geçmişlerde ortaya
çıkan inanç kamplarına ise iki ayrı grup olarak bakmak gerekir.
Bunlardan birincisi: "Şiî-Bâtınî" kökenden gelen
kamplardır. En önemlileri altı tanedir. Her biri İslam'dan bağımsız bir kimliğe
bürünmüş bulunan ve İslam Ümmeti için birer potansiyel tehlike sayılan bu altı
dinin içyüzünü bilmek müslümanları bu akımların tehlikelerinden korumak için
gereklidir! Bunlara ilişkin bilgiler kısaca şöyledir[2]:
[1]
Çünkü Kur'ani inaç ve anlayışın asırlar boyu yaşamasında çağımızda bile bu
inancın, ağırlığını koruyor olmasında İslam'ın ilk üç kuşağının rolü çok
büyüktür.
[2]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 55-56.
1) İslam'dan Kopan
Kamplar
İslam Tarihi boyunca gerek sırf siyasi alanda
rol alarak, gerekse kendi mistik atmosferi içinde evrimler geçirerek temel
ilkelerde İslam'dan ayrılan ve belli bir doktrine dayanan tüm kampların kökü,
esasen ilk ve en büyük fitneye dayanır. Bu fitne üçüncü Raşid Halife Hz.
Osman'ın (r.a.) şehid edilmesi olayıdır.
Başlangıçta Hariciler, ılımlı şiiler ve zahidler
olmak üzere yalnızca üç gruba ayrılmış bulunan müslümanların her şeye rağmen
birinci yüzyıl içinde Kur'an-ı Kerim'in ruhundan ayrılmadıklarını tahmin etmek
güç değildir. Dünya müslümanlarının itikad açısından ilk başlarda olduğu gibi
asırlar sonra sahip bulundukları en büyük şans bu gerçeğin temelinde
yatmaktadır.[1]
Müslümanların o zamanlar, üzerinde uzlaşmadıkları noktalar sırf siyasi idi. Ne
var ki siyasal faktörlerin de etkisi altında Kur'ani değerlerin felsefi ve
mistik boyutlarda yorumlanmasıyla birlikte başlayan yozlaşma daha sonraları
radikal kampların peydahlanmasını hazırladı. Dolayısıyla bu kamplardan her
birinin oluşmasındaki temel faktör, esasen Kur'an-ı Kerim'in içeriğine ilişkin
olarak o kampın ortaya koyduğu sapkın yorumdan başka bir şey değildir. Sözkonusu
kamplar işte bu nedenle müslümanların cumhurundan kopmuşlardır.
Bunların İslam'dan kopuşları, tarih yorumcuları
tarafından ister şiîlerde ve haricîlerde olduğu gibi sırf siyasi nedenlere;
ister mutezile ve mücie gruplarında olduğu gibi sadece itikadi nedenlere
bağlanmış olsun, bu kampların hepsi temelde imânî ve vicdânî dürtülerle ortaya
çıktıkları için tümünün birden siyasî-rûhânî kamplar adı altında
sınıflandırılması doğru olur. Ancak Kur'ân-ı Kerim'in ruhuna uygun inanç
üzerindeki sünni çoğunluğun dışında kalan haricîlerle, ilk şiîler ve
mutezilîler; Özellikle İslam Tarihi boyunca daha çok "Batınîlik" genel adı
altında gittikçe birbirinden koparak sayıları çoğalan çeşitli gruplar, eski
yorumlarıyla artık günümüzde mevcut değildirler. Bunların ya kimisi ortadan
kaldırılmıştır, ya görüşlerini değiştirmişlerdir, ya da taraftar
bulamadıklarından, zaman içinde eriyip gitmişlerdir.
Dolayısıyla çok eskilere dönüp bu kampların
görüş ve inançlarını İslam'daki "din kavramı" boyutları çerçevesinde yeniden
ele almak konumuzun dışıdır.
İslam'dan koparak bağımsız birer din kimliğinde
varlığını günümüze kadar sürdürmüş bulunan, ya da yakın geçmişlerde ortaya
çıkan inanç kamplarına ise iki ayrı grup olarak bakmak gerekir.
Bunlardan birincisi: "Şiî-Bâtınî" kökenden gelen
kamplardır. En önemlileri altı tanedir. Her biri İslam'dan bağımsız bir kimliğe
bürünmüş bulunan ve İslam Ümmeti için birer potansiyel tehlike sayılan bu altı
dinin içyüzünü bilmek müslümanları bu akımların tehlikelerinden korumak için
gereklidir! Bunlara ilişkin bilgiler kısaca şöyledir[2]:
[1]
Çünkü Kur'ani inaç ve anlayışın asırlar boyu yaşamasında çağımızda bile bu
inancın, ağırlığını koruyor olmasında İslam'ın ilk üç kuşağının rolü çok
büyüktür.
[2]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 55-56.
DİN
- DİN ..
- DİN ..
- Din; Anlam ve Mâhiyeti
- Sözlük Anlamı
- Din Kelimesinin Türevleri
- Terim Olarak Din
- Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
- "Din"in Kur'an'daki Anlamları
- Din Kelimesindeki Unsurlar
- Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
- Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
- İslam'a Göre Din Gerçeği
- Dinde Aşırılık
- Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
- Dinin Kaynağı
- Din Duygusunun Menşei
- Dinin Gerekliliği
- Din ve Bilim ..
- Dinlerin Tasnifi
- Hak Din .
- Muharref Dinler
- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
- Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
- Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
- Bu Din Benim Dinim Değil!
- Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
- Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
- Yönlendirilen Din; Devlet Dini ve Diyânet
- Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
- DİN .. Dinin Tanımı