Asi İmama İsyan Eden
Asi İmama İsyan Eden
Asi İmama İsyan Eden:
İbnu Hacer, Hâricîlerle
mücâdeleyi tecviz eden bir rivayeti açıklarken aynen şunları söyler: "Bu
rivayette âdil imama itaatten ayrılanlara karşı, harp çıkarıp bâtıl bir itikad
uğruna kıtal edenlere karşı, dağa çıkıp yolları kesen, seyr ü sefer emniyetini
ihlâl eden ve yer yüzünde fesad çıkaranlara karşı kıtâlde bulunmaya cevaz
vardır. Fakat kim de zâlim imama itaatten vazgeçer ve onun malına, canına veya
ehline galebe çalmak isterse bu kimse mâzurdur, onu öldürmek helâl olmaz. Onun,
imkânı nisbetinde malını, canını ve ailesini müdâfaa etmek hakkı vardır...
Taberi sahîh bir senetle şu rivayeti kaydeder: "Hz. Ali'den rivayet edildiğine
göre, Hz. Ali, Hâricîlerden bahisle der ki: "Eğer onlar adâlet sahibi bir imama
karşı gelirlerse onları öldürün, eğer onlar zâlim bir imama karşı gelirse
onlarla mukatele etmeyin, zira onların söz hakkı var."
Ömer Nasuhi Bilmen Istılâhât-ı
Fıkhiye'de şu hükmü kaydeder: "Zulüm ve i'tisâfa (haksızlığa) karşı bihakkın
muhâlefet eden bir zümreye, bir faide melhûz olduğu takdirde her müslimin yardım
etmesi bir vazîfedir."[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/293.
Asi İmama İsyan Eden:
İbnu Hacer, Hâricîlerle
mücâdeleyi tecviz eden bir rivayeti açıklarken aynen şunları söyler: "Bu
rivayette âdil imama itaatten ayrılanlara karşı, harp çıkarıp bâtıl bir itikad
uğruna kıtal edenlere karşı, dağa çıkıp yolları kesen, seyr ü sefer emniyetini
ihlâl eden ve yer yüzünde fesad çıkaranlara karşı kıtâlde bulunmaya cevaz
vardır. Fakat kim de zâlim imama itaatten vazgeçer ve onun malına, canına veya
ehline galebe çalmak isterse bu kimse mâzurdur, onu öldürmek helâl olmaz. Onun,
imkânı nisbetinde malını, canını ve ailesini müdâfaa etmek hakkı vardır...
Taberi sahîh bir senetle şu rivayeti kaydeder: "Hz. Ali'den rivayet edildiğine
göre, Hz. Ali, Hâricîlerden bahisle der ki: "Eğer onlar adâlet sahibi bir imama
karşı gelirlerse onları öldürün, eğer onlar zâlim bir imama karşı gelirse
onlarla mukatele etmeyin, zira onların söz hakkı var."
Ömer Nasuhi Bilmen Istılâhât-ı
Fıkhiye'de şu hükmü kaydeder: "Zulüm ve i'tisâfa (haksızlığa) karşı bihakkın
muhâlefet eden bir zümreye, bir faide melhûz olduğu takdirde her müslimin yardım
etmesi bir vazîfedir."[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/293.
İMAM
- B- Bulunması Temenni Edilen Ve Fakat Fiiliyatta Her Zaman Bulunmayan İdeal Şartlar
- İMAM... İmam; Anlam ve Mâhiyeti
- İmama İtaatin Hududu
- İMAMET VE İTAAT MESELESİ
- Zâlim ve Fâsık İmama Karşı Kıyam Hakkı
- C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar
- Cemaat/Teşkilât İmamlığı
- Dinimizde İtaate Verilen Ehemmiyet
- Körü Körüne İtaat Yok
- Kur'ân-ı Kerim'de İmam Kavramı
- 1- Sağlam Bir İman ve İstikamet
- Hadis-i Şeriflerde İmam Kavramı
- İmama Ne Zaman İsyan?.
- İtaat Edilecek Üç makam
- Kureyşî Olması Meselesi
- 2- Zihnî Yetenek ve Kültür
- İmam-ı Muntazar
- İmamete En Liyakatli Olan Kim?.
- Makam Hususunda Nizâ
- Ululemr
- 3- Sosyal Kabiliyet
- Azli Gerektiren Tabiî Haller
- İmâmet-i Kübrâ.
- Liyakatsızın İmamlığı
- Ululemr Etrafında Birlik
- 4- İstişâre ve Adâlet
- Azledilen Tekrar Seçilemez
- Biat Şartı İtaat
- İmamet-i Kübra'da Aranan Şartlar
- Zorba İmam