Münkeri Takbih
Münkeri Takbih
Münkeri Takbih:
Az yukarıda kaydettiğimiz bir
hadiste Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) mü'mini, şartlar ne olursa olsun,
münkeri (kötülüğü) kim işlerse işlesin mutlaka kalben de olsa fenalığa karşı
tavır takınmaya, aksülamel göstermeye mecbur tutmaktadır. İmamdan sâdır olan
münkerler sebebiyle itaatsizlik ve isyan tecviz edilmemiş olmakla berâber, gücü
yeterse eliyle, diliyle; yetmezse kalbiyle olsun aksülamel göstermesi
istenmektedir. Bu söylediğimizi şu rivayette daha vâzıh olarak görmemiz
mümkündür: Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) bir gün şöyle dedi:
"Sizin üzerinize öyle
kimseler imam olacak ki, bâzı davranışlarını güzel bulup memnûn kalacaksınız,
bâzı davranışarını da çirkin bulacaksınız. Kim kötü olduğunu söylerse (müdâhane
ve nifaktan) kendini korur. Kim de (dil ile söylemekle beraber kalben)
buğzederse ilâhî mesûliyetten kurtulur. Kim de (bu fena işlerden, büyüğümüz
yapmıştır diyerek) memnun kalır ve onlara uyarsa helâke gider."
"Ey Allah'ın Resûlü bu fâsık
imamlarla harb edelim mi?" diye sorulduğu zaman da:
"Hayır, namaz kıldıkça
(itaatten ayrılmayın)" cevabını verdi."
Müslim'de gelen bir başka
rivayette. "Âmirlerinizden birinde kerih addettiğimiz bir şey (davranış, söz
vs.) görürseniz, onun amelini kerih görmeye devam edin, fakat itaatten elinizi
çekmeyin" diyerek kabih olanı takbih ile itaati birbirinden vâzıh olarak
ayırmıştır.[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/294.
Münkeri Takbih:
Az yukarıda kaydettiğimiz bir
hadiste Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) mü'mini, şartlar ne olursa olsun,
münkeri (kötülüğü) kim işlerse işlesin mutlaka kalben de olsa fenalığa karşı
tavır takınmaya, aksülamel göstermeye mecbur tutmaktadır. İmamdan sâdır olan
münkerler sebebiyle itaatsizlik ve isyan tecviz edilmemiş olmakla berâber, gücü
yeterse eliyle, diliyle; yetmezse kalbiyle olsun aksülamel göstermesi
istenmektedir. Bu söylediğimizi şu rivayette daha vâzıh olarak görmemiz
mümkündür: Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) bir gün şöyle dedi:
"Sizin üzerinize öyle
kimseler imam olacak ki, bâzı davranışlarını güzel bulup memnûn kalacaksınız,
bâzı davranışarını da çirkin bulacaksınız. Kim kötü olduğunu söylerse (müdâhane
ve nifaktan) kendini korur. Kim de (dil ile söylemekle beraber kalben)
buğzederse ilâhî mesûliyetten kurtulur. Kim de (bu fena işlerden, büyüğümüz
yapmıştır diyerek) memnun kalır ve onlara uyarsa helâke gider."
"Ey Allah'ın Resûlü bu fâsık
imamlarla harb edelim mi?" diye sorulduğu zaman da:
"Hayır, namaz kıldıkça
(itaatten ayrılmayın)" cevabını verdi."
Müslim'de gelen bir başka
rivayette. "Âmirlerinizden birinde kerih addettiğimiz bir şey (davranış, söz
vs.) görürseniz, onun amelini kerih görmeye devam edin, fakat itaatten elinizi
çekmeyin" diyerek kabih olanı takbih ile itaati birbirinden vâzıh olarak
ayırmıştır.[1]
[1]
İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları: 2/294.
İMAM
- B- Bulunması Temenni Edilen Ve Fakat Fiiliyatta Her Zaman Bulunmayan İdeal Şartlar
- İMAM... İmam; Anlam ve Mâhiyeti
- İmama İtaatin Hududu
- İMAMET VE İTAAT MESELESİ
- Zâlim ve Fâsık İmama Karşı Kıyam Hakkı
- C- İhtilaflı Olan Ve Bâtıl Olan Şartlar
- Cemaat/Teşkilât İmamlığı
- Dinimizde İtaate Verilen Ehemmiyet
- Körü Körüne İtaat Yok
- Kur'ân-ı Kerim'de İmam Kavramı
- 1- Sağlam Bir İman ve İstikamet
- Hadis-i Şeriflerde İmam Kavramı
- İmama Ne Zaman İsyan?.
- İtaat Edilecek Üç makam
- Kureyşî Olması Meselesi
- 2- Zihnî Yetenek ve Kültür
- İmam-ı Muntazar
- İmamete En Liyakatli Olan Kim?.
- Makam Hususunda Nizâ
- Ululemr
- 3- Sosyal Kabiliyet
- Azli Gerektiren Tabiî Haller
- İmâmet-i Kübrâ.
- Liyakatsızın İmamlığı
- Ululemr Etrafında Birlik
- 4- İstişâre ve Adâlet
- Azledilen Tekrar Seçilemez
- Biat Şartı İtaat
- İmamet-i Kübra'da Aranan Şartlar
- Zorba İmam