Zekât Malı Islah Eder
a
a- Zekât Malı
Islah Eder
Zekât, fertleri; cimrilik,
âdilik, kalp katılığı, kendini başkalarına karşı üstün görme, düşkünlük,
harislik kirlerinden temizlediği gibi onu, insanların mallarını hainlikle,
çalarak, gasbederek ve faiz almak suretiyle yemek gibi kötü eylemlere
meyletmekten korur. Çünkü iman sebebiyle elinde veya kasasındaki malı Allah'ın
rızası, mağfireti ve yüce katındaki derecesinin yükselmesini talep etmek
gayesine mâtuf Allah yolunda vermeğe alışan bir mü'min, başkalarının malını
haksız yere almaktan kendini daha iyi korur. Mü'minler topluluğunda,
birbirlerine karşı beliren kin, haset, düşmanlık, tecavüz, zulüm, fitne ve
kavgaların kaynağı olan sosyal rezalet kirlerinden temizlemesinde zekâtın çok
büyük rolü vardır.
İnsanlar, çalışma yeteneği,
kazanç, israf, esirgeme, iktisat, tedbir, cömertlik, cimrilik ve hayır üzerinde
yardımlaşma gibi hususlarda birbirlerinden tamamen farklıdırlar. Rızık temiminde
ve harcamalarda bir kısmının, diğer kısma muhtaç olduğu kaçınılmaz bir
gerçektir. Servet toplamaya en fazla kabiliyetlileri, yaratılışlarında hırs,
kendilerine ve yakın akrabalarına varıncaya kadar cimrilik gibi hallerin galip
olduğu kimseler olabilir. Bu vesile ile insanların bazısı bazısına fitne, yani
imtihan vesilesi, çekişme ve münakaşa sebebi olur. "Sabredip etmediğinizi
göstermek için, bir kısmınızı diğer bir kısmınız üzerine fitne (imtihan
vesilesi) yaptık. Rabbin her şeyi hakkıyla görmektedir." (25/Furkan, 20)
Yani bu imtihan, beşerin kabiliyette, ahlâkta ve diğer işlerde birbirinden
farklı oluşu icabıdır.
a- Zekât Malı
Islah Eder
Zekât, fertleri; cimrilik,
âdilik, kalp katılığı, kendini başkalarına karşı üstün görme, düşkünlük,
harislik kirlerinden temizlediği gibi onu, insanların mallarını hainlikle,
çalarak, gasbederek ve faiz almak suretiyle yemek gibi kötü eylemlere
meyletmekten korur. Çünkü iman sebebiyle elinde veya kasasındaki malı Allah'ın
rızası, mağfireti ve yüce katındaki derecesinin yükselmesini talep etmek
gayesine mâtuf Allah yolunda vermeğe alışan bir mü'min, başkalarının malını
haksız yere almaktan kendini daha iyi korur. Mü'minler topluluğunda,
birbirlerine karşı beliren kin, haset, düşmanlık, tecavüz, zulüm, fitne ve
kavgaların kaynağı olan sosyal rezalet kirlerinden temizlemesinde zekâtın çok
büyük rolü vardır.
İnsanlar, çalışma yeteneği,
kazanç, israf, esirgeme, iktisat, tedbir, cömertlik, cimrilik ve hayır üzerinde
yardımlaşma gibi hususlarda birbirlerinden tamamen farklıdırlar. Rızık temiminde
ve harcamalarda bir kısmının, diğer kısma muhtaç olduğu kaçınılmaz bir
gerçektir. Servet toplamaya en fazla kabiliyetlileri, yaratılışlarında hırs,
kendilerine ve yakın akrabalarına varıncaya kadar cimrilik gibi hallerin galip
olduğu kimseler olabilir. Bu vesile ile insanların bazısı bazısına fitne, yani
imtihan vesilesi, çekişme ve münakaşa sebebi olur. "Sabredip etmediğinizi
göstermek için, bir kısmınızı diğer bir kısmınız üzerine fitne (imtihan
vesilesi) yaptık. Rabbin her şeyi hakkıyla görmektedir." (25/Furkan, 20)
Yani bu imtihan, beşerin kabiliyette, ahlâkta ve diğer işlerde birbirinden
farklı oluşu icabıdır.
Zekâtın Önemi ve Hikmetleri
- Zekât Malı Islah Eder
- Zekât, İmanın Göstergesidir. Zekât, İbâdet ve Cihad Coşkusu Verir
- Zekât, Nimetin Gerçek Sahibi Allah'a Bir Şükürdür
- Zekât Malı Temizler
- Malın Mülkün Gerçek Sahibini Hatırlatır ve Kişinin Emanet Bilincini Güçlendirir
- Ferdi/Kişiyi Maddeperestlikten Korur; Kalpteki Dünya Sevgisine Karşı Bir İlâç Olur
- İhtiras Zincirini Kırar, Hırsdan Korur, Nefsin Maraz ve İletini Tedavi Eder
- Zekât, Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir
- İsraf ve Lüx Gibi Şeytanî Eğilimleri Azaltır
- Kalbin Katılaşmasını Önler; Kalbe Sevinç, Mutluluk ve Huzur Verir
- Halka Şefkat ve Merhameti Arttırır, Dost Kazanmaya Sebep Olur
- Zekât, İnsanı Bir Şeye Muhtaç Olup Onsuz Olamama Tiryakiliğinden Kurtarır; Allah'tan başkasına İhtiyaç Duymama Faziletine Yükseltir
- Sıla-i Rahme Teşvik Eder; Akrabaya Vermeyi, Onları Gözetmeyi Hatırlatır
- Zekât, Malı Ebedîleştirir
- Zekât, Malı Çoğaltır, Bereketini Arttırır
- Kişiyi Yatırıma Teşvik Eder
- Zekât, Dünya ve Âhiret Uçurumları Üzerindeki Bir Köprüdür
- Zekât, Alan Fakiri Çalışmaya Teşvik Eder