Tevekkül; "Kısmetimde Varsa, Rızkım Ayağıma Gelir" Demek midir? .
Tevekkül
Tevekkül; "Kısmetimde Varsa, Rızkım Ayağıma
Gelir" Demek midir?
"Kısmetimde varsa, rızkım ayağıma gelir"
diyemeyiz. Kısmeti ayağına gönderilenler, kendi imkânlarıyla rızıklarını elde
edemeyenlerdir. Mesela, hareketi sınırlı mikro organizmalar, insan ve hayvan
yavruları ki bunlar anaları babaları tarafından beslenir. Yetişkin ve sağlıklı
bir insan, çalışarak rızkını elde edecek yeteneğe sahip kılınmıştır. O yüzden
kendi gayretiyle rızkını elde etmek zorundadır. Allah'ın koyduğu nizam budur.
Peygamber Efendimiz: "Sizler, gereği gibi tevekkül etseydiniz, (sabahleyin)
aç olarak gidip (akşam) tok olarak dönen kuşu rızıklandırdığı gibi, Allah
elbette sizi de rızıklandırırdı." buyurmuştur. Yani kuş, nasıl rızkını
aramaya gidip bulmuş ve ondan yararlanmış ise, siz de Allah'a güvenip kuş gibi
rızkınızı elde etmeye uğraşırsanız sizi de rızıklandırır buyurmaktadır. Demek ki
rızkın temin edilmesi; aranıp bulunmasına, çalışıp elde edilmesine bağlıdır.
Rızkı ayağına gönderilen-ler; bağırsaklarımızdaki saprofitler, vücudumuzdaki
mikroplar, uzuvlarımızı oluşturan hücreler, yapraklarda yaşayan ufak böcekler
gibi, kendi gayretiyle bunu elde edemeyecek olanlardır. Yoksa, bu imkâna sahip
kılınmış olan canlılar; arayıp bulmak, kendi gayretiyle elde etmek zorundadır.
Allah, işlerini koyduğu nizam ve kanunlar çerçevesinde yürütmekte olup hiçbir
şeyi başıboş bırakmamıştır. Biz bunların tâbi olduğu nizam ve kanunları
öğrenirsek, hareketlerimizi onlara uydururuz. Gerisi kendi bileceği iştir. O
kısma bizim aklımız tümüyle ermez. Diler, rızkımızı çoğaltır; dilerse azaltır.
İşte, bilmediğimiz; bunu nasıl yaptığıdır. Çalışma, ilk planda gelir, ondan
sonrası tevekkülle Allah'a bağlanmaktır.
Rızık temin etme yollarını, meşru hudutlar
içinde aramalıdır. Rızık elde etme yollarından herhangi birisinin ihmali,
mü'minleri zor duruma düşürür. Zira her mü'min, kendi rızkını temin ederken,
diğer mü'minlerin menfaatine olan hizmetleri de üretmek durumundadır. Ancak en
efdal ve en temiz olan rızık elde etme yolunun cihad olduğu unutulmamalıdır.
Nitekim Peygamberi-miz: "Faiz yemek için hileli yollara saptığınız, öküzlerin
kuyruğuna yapışıp ziraatle geçindiğiniz ve cihadı terkettiğiniz zaman, Allah
Teala, üzerinize zilleti musallat kılar. Dininize dönmedikçe o zilleti
üzerinizden sıyırmaz." (Ebû Dâvud, K. Büyû, c. 3, s. 740) diyerek, cihadın
asla terk edilmemesini ısrarla tebliğ etmiştir.
Tevekkül; "Kısmetimde Varsa, Rızkım Ayağıma
Gelir" Demek midir?
"Kısmetimde varsa, rızkım ayağıma gelir"
diyemeyiz. Kısmeti ayağına gönderilenler, kendi imkânlarıyla rızıklarını elde
edemeyenlerdir. Mesela, hareketi sınırlı mikro organizmalar, insan ve hayvan
yavruları ki bunlar anaları babaları tarafından beslenir. Yetişkin ve sağlıklı
bir insan, çalışarak rızkını elde edecek yeteneğe sahip kılınmıştır. O yüzden
kendi gayretiyle rızkını elde etmek zorundadır. Allah'ın koyduğu nizam budur.
Peygamber Efendimiz: "Sizler, gereği gibi tevekkül etseydiniz, (sabahleyin)
aç olarak gidip (akşam) tok olarak dönen kuşu rızıklandırdığı gibi, Allah
elbette sizi de rızıklandırırdı." buyurmuştur. Yani kuş, nasıl rızkını
aramaya gidip bulmuş ve ondan yararlanmış ise, siz de Allah'a güvenip kuş gibi
rızkınızı elde etmeye uğraşırsanız sizi de rızıklandırır buyurmaktadır. Demek ki
rızkın temin edilmesi; aranıp bulunmasına, çalışıp elde edilmesine bağlıdır.
Rızkı ayağına gönderilen-ler; bağırsaklarımızdaki saprofitler, vücudumuzdaki
mikroplar, uzuvlarımızı oluşturan hücreler, yapraklarda yaşayan ufak böcekler
gibi, kendi gayretiyle bunu elde edemeyecek olanlardır. Yoksa, bu imkâna sahip
kılınmış olan canlılar; arayıp bulmak, kendi gayretiyle elde etmek zorundadır.
Allah, işlerini koyduğu nizam ve kanunlar çerçevesinde yürütmekte olup hiçbir
şeyi başıboş bırakmamıştır. Biz bunların tâbi olduğu nizam ve kanunları
öğrenirsek, hareketlerimizi onlara uydururuz. Gerisi kendi bileceği iştir. O
kısma bizim aklımız tümüyle ermez. Diler, rızkımızı çoğaltır; dilerse azaltır.
İşte, bilmediğimiz; bunu nasıl yaptığıdır. Çalışma, ilk planda gelir, ondan
sonrası tevekkülle Allah'a bağlanmaktır.
Rızık temin etme yollarını, meşru hudutlar
içinde aramalıdır. Rızık elde etme yollarından herhangi birisinin ihmali,
mü'minleri zor duruma düşürür. Zira her mü'min, kendi rızkını temin ederken,
diğer mü'minlerin menfaatine olan hizmetleri de üretmek durumundadır. Ancak en
efdal ve en temiz olan rızık elde etme yolunun cihad olduğu unutulmamalıdır.
Nitekim Peygamberi-miz: "Faiz yemek için hileli yollara saptığınız, öküzlerin
kuyruğuna yapışıp ziraatle geçindiğiniz ve cihadı terkettiğiniz zaman, Allah
Teala, üzerinize zilleti musallat kılar. Dininize dönmedikçe o zilleti
üzerinizden sıyırmaz." (Ebû Dâvud, K. Büyû, c. 3, s. 740) diyerek, cihadın
asla terk edilmemesini ısrarla tebliğ etmiştir.
AZİM VE TEVEKKÜL
- AZİM VE TEVEKKÜL .
- Azim; Anlam ve Mâhiyeti
- Tevekkül; Anlam ve Mâhiyeti
- Tevekkül ve Türevleri
- Allah'ın Vekil Olması
- İnsanlar Hakkında âVekil' Denilmesi
- Tevekkülün Boyutları
- Kader ve Rızık .
- Tevekkül; "Kısmetimde Varsa, Rızkım Ayağıma Gelir" Demek midir? .
- Rezzâk (Rızık Veren) Allah'tır
- Rızık Kazanmak İçin Çalışmak
- Kader ve Tevekkül
- Kur'ân-ı Kerim'de Azim ve Tevekkül
- Hadis-i Şeriflerde Azim ve Tevekkül
- Allah el-Vekîl'dir, Kendisine Dayanılıp Güvenilmesi Gereken Tek Zâttır
- Konumuzla İlgisi Bulunan Diğer Esmâü'l-Hüsnâdan Diğer İsimler ve Mânâları
- İnsanın Tevekküle İhtiyacı
- Tevekkül Nasıl Olmalıdır? .
- Tevekkül Konusunda Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
- Tevekkül Hakkındaki Sözlerden Seçmeler
- Mehmet Âkif Ersoy'un Tevekkülle İlgili Bazı Mısrâları
- Sebat ve Kararlılık; Azmin Açılımı
- Sebatı Sağlayan Etkenler
- 1. Kur'an'a Yönelmek
- 2. Allah'ın Şeriatı'na Tutunup Salih Amel İşlemek
- 3. Peygamber Kıssalarını Düşünüp Örnek Almak İçin İncelemek
- 4. Duâ
- 5. Allah'ı Zikretmek
- 6. Müslümanın, Doğru Yolda Yürümeye Gayret Etmesi
- 7. Terbiye