Mürcie
Mürcie
Mürcie:
Suç işleyen insanın âhiretteki durumuyla ilgili
yorumları bakımından bu kamp, müslümanların çoğunluğundan kopmuştur. Bu
topluluğun, sözkonusu noktadaki inanışlarının özeti şudur:
1)
Küfür hariç, hiç bir suç ve günahın imana zararı yoktur. Yani, kişi eğer müminse
işlediği hiç bir günah karşılığında âhirette ceza görmez.
2)
Küfür, ya da aynı yola çıkan şirk, nifak ve irtidad gibi bir nedenle eğer kişi
İslam Dini'nin dışında ise o da istediği kadar ibadet etsin, Allah'ın emir ve
yasaklarına uygun davransın bunun ona hiç bir yararı yoktur.
Bu iki kanaattan birincisi, Ehl-i Sünnet'in
görüşüne aykırıdır. Bilakis Allah Teâla dilerse suçluyu afetmez, Onu, takdir
edeceği bir cezaya çarptırabilir. İkinci kanaatları ise kitaba ve sünnete
uygundur. Ancak ne ilginçtir ki Mürcie gibi sivri yorumlarıyla Müslüman
çoğunluğa ters düşmüş insanlardan daha gafil birçok kimse vardır ki,
genellikle Thomas Edison'u örnek göstererek, dünyayı aydınlatan böyle bir
adamın, iman etmemiş olduğu için nasıl olur da cennete girmeyeceğini ya da
cehenneme gireceğini tepkiyle karşılamaktadırlar ! Her şeyden önce Edison'un,
son nefesini hangi din ve inanç üzerinde iken verdiği, Allah'dan başka kimse
tarafından bilinmediği için müslümanlar böyle bir konuyu tartışmazlar. İkinci
önemli nokta da şudur ki: Allah Teâlâ, hangi tür günahı afetmeyeceğini ve
hangilerinden dolayı kimleri afedeceğini Nisa Sûresi'nin 116'ıncı Âyet-i
Kerime'sinde açıklamıştır.
Bu kelâmcı kampları kendi aralarında o kadar çok
fraksiyonlara ayrılmışlardır ki İslam İlim otoriteleri bunların her birni ayrı
ayrı eleştirmek ve hakkındaki yargıyı ona göre belirtmek durumunda
kalmışlardır.
[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 91-92.
Mürcie:
Suç işleyen insanın âhiretteki durumuyla ilgili
yorumları bakımından bu kamp, müslümanların çoğunluğundan kopmuştur. Bu
topluluğun, sözkonusu noktadaki inanışlarının özeti şudur:
1)
Küfür hariç, hiç bir suç ve günahın imana zararı yoktur. Yani, kişi eğer müminse
işlediği hiç bir günah karşılığında âhirette ceza görmez.
2)
Küfür, ya da aynı yola çıkan şirk, nifak ve irtidad gibi bir nedenle eğer kişi
İslam Dini'nin dışında ise o da istediği kadar ibadet etsin, Allah'ın emir ve
yasaklarına uygun davransın bunun ona hiç bir yararı yoktur.
Bu iki kanaattan birincisi, Ehl-i Sünnet'in
görüşüne aykırıdır. Bilakis Allah Teâla dilerse suçluyu afetmez, Onu, takdir
edeceği bir cezaya çarptırabilir. İkinci kanaatları ise kitaba ve sünnete
uygundur. Ancak ne ilginçtir ki Mürcie gibi sivri yorumlarıyla Müslüman
çoğunluğa ters düşmüş insanlardan daha gafil birçok kimse vardır ki,
genellikle Thomas Edison'u örnek göstererek, dünyayı aydınlatan böyle bir
adamın, iman etmemiş olduğu için nasıl olur da cennete girmeyeceğini ya da
cehenneme gireceğini tepkiyle karşılamaktadırlar ! Her şeyden önce Edison'un,
son nefesini hangi din ve inanç üzerinde iken verdiği, Allah'dan başka kimse
tarafından bilinmediği için müslümanlar böyle bir konuyu tartışmazlar. İkinci
önemli nokta da şudur ki: Allah Teâlâ, hangi tür günahı afetmeyeceğini ve
hangilerinden dolayı kimleri afedeceğini Nisa Sûresi'nin 116'ıncı Âyet-i
Kerime'sinde açıklamıştır.
Bu kelâmcı kampları kendi aralarında o kadar çok
fraksiyonlara ayrılmışlardır ki İslam İlim otoriteleri bunların her birni ayrı
ayrı eleştirmek ve hakkındaki yargıyı ona göre belirtmek durumunda
kalmışlardır.
[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 91-92.
İMAN-MUMİN
- 1- Yanlış Algılama
- Birinci Kısım Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İMAN.. İman; Anlam ve Mahiyeti
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- Matbu İman
- 2- Kuşku İle Algılama
- İkinci Kısım Dille Alakalı Ameller
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- Kur'an'da İman.
- Mevkuf İman
- 3- Çözümleyememe
- İman ve Gayb, İnanabilme Yeteneği
- İmanı Bozan Haller
- İmanın Dereceleri 1) İcmali İman
- Üçüncü Kısım Bedenî Ameller
- 1. Çeşit Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak
- 2) Tafsili İman
- 4- Kavrama Veya Duyumsama
- İman ve Diyalektik.
- 1- Sağlam Duyular
- 2. Çeşit Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 2) Şirk Koşmak
- Kelâmcı Kamplar
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları
- 2- Akıl
- 3. Çeşit Âmmeye Müteallik Şeyler
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak
- İman Artar, Eksilir mi?.
- Mu'tezilîler