3- Doğru Haber
3
3- Doğru Haber:
Duyular ve akıl, bilgi araçlarıdır; Fakat haber
hem bilgi aracıdır, hem aynı zamanda bilgi kaynağıdır. Yani haber, hem
insanlara bilgi taşıyan bir vasıtadır, hem de akıl ve yargıya konu oluşturan
bilgi kümelerinden meydana gelir. Örneğin bazı âyet-i kerimeler hem Allah
Teâlâ'nın emir ve yasaklarını bildiren mesajlar olarak birer araçtırlar, hem de
insanları evrensel gerçekler hakkında aydınlatan birer bilgi kümeleridir.
Allah Teâlâ'nın, insanları inanmaya çağırdığı
gerçeklere ilişkin haberler, her türlü haberlerden çok daha önemlidirler.
Çünkü insana, temelde onun, hangi amaç uğrunda var olduğunu bildiren bu
haberlerdir. Dolayısıyla insan bu açıdan muhatap olduğu davetin doğruluk
derecesi üzerinde ciddiyetle durmak zorundadır. Özellikle tarihin her
döneminde, hatta Hz. Muhammed (sav)'den sonra bile birçok maceraperest
insanın, peygamberlik iddiasıyla ortaya çıktığına bakılacak olursa Allah'ın
mesajları diye insanlara iletilen bilgilerin vahiy olup olmadığı konusunda
muhataplar, gerçeği araştırma sorumluluğunu taşırlar. Bu nedenledir ki kitap
ve sünnetten ilham alan İslam âlimleri akâid bilimin metodolojisini
kurarlarken bilgi araçlarına ve bilgi kaynaklarına ilişkin çok önemli
ilkelerin var olduğuna işaret etmişlerdir. İşte bunlardan biri de "doğru
haber" ilkesidir. Dolayısıyla Hz. Muhammed (sav)'den çok sonra bile İslam'ı
kabul etme şerefine ermek isteyenler için bu suretle güvenli bir yol
sağlanmıştır.
Doğru haber iki türlü olabilir.
[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 203-204.
3- Doğru Haber:
Duyular ve akıl, bilgi araçlarıdır; Fakat haber
hem bilgi aracıdır, hem aynı zamanda bilgi kaynağıdır. Yani haber, hem
insanlara bilgi taşıyan bir vasıtadır, hem de akıl ve yargıya konu oluşturan
bilgi kümelerinden meydana gelir. Örneğin bazı âyet-i kerimeler hem Allah
Teâlâ'nın emir ve yasaklarını bildiren mesajlar olarak birer araçtırlar, hem de
insanları evrensel gerçekler hakkında aydınlatan birer bilgi kümeleridir.
Allah Teâlâ'nın, insanları inanmaya çağırdığı
gerçeklere ilişkin haberler, her türlü haberlerden çok daha önemlidirler.
Çünkü insana, temelde onun, hangi amaç uğrunda var olduğunu bildiren bu
haberlerdir. Dolayısıyla insan bu açıdan muhatap olduğu davetin doğruluk
derecesi üzerinde ciddiyetle durmak zorundadır. Özellikle tarihin her
döneminde, hatta Hz. Muhammed (sav)'den sonra bile birçok maceraperest
insanın, peygamberlik iddiasıyla ortaya çıktığına bakılacak olursa Allah'ın
mesajları diye insanlara iletilen bilgilerin vahiy olup olmadığı konusunda
muhataplar, gerçeği araştırma sorumluluğunu taşırlar. Bu nedenledir ki kitap
ve sünnetten ilham alan İslam âlimleri akâid bilimin metodolojisini
kurarlarken bilgi araçlarına ve bilgi kaynaklarına ilişkin çok önemli
ilkelerin var olduğuna işaret etmişlerdir. İşte bunlardan biri de "doğru
haber" ilkesidir. Dolayısıyla Hz. Muhammed (sav)'den çok sonra bile İslam'ı
kabul etme şerefine ermek isteyenler için bu suretle güvenli bir yol
sağlanmıştır.
Doğru haber iki türlü olabilir.
[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 203-204.
İMAN-MUMİN
- 1- Yanlış Algılama
- Birinci Kısım Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İMAN.. İman; Anlam ve Mahiyeti
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- Matbu İman
- 2- Kuşku İle Algılama
- İkinci Kısım Dille Alakalı Ameller
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- Kur'an'da İman.
- Mevkuf İman
- 3- Çözümleyememe
- İman ve Gayb, İnanabilme Yeteneği
- İmanı Bozan Haller
- İmanın Dereceleri 1) İcmali İman
- Üçüncü Kısım Bedenî Ameller
- 1. Çeşit Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak
- 2) Tafsili İman
- 4- Kavrama Veya Duyumsama
- İman ve Diyalektik.
- 1- Sağlam Duyular
- 2. Çeşit Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 2) Şirk Koşmak
- Kelâmcı Kamplar
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları
- 2- Akıl
- 3. Çeşit Âmmeye Müteallik Şeyler
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak
- İman Artar, Eksilir mi?.
- Mu'tezilîler