Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
Sıfatların Delillerinin
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
Sıfatlara delalet eden ve kendileriyle sıfatların tanındığı deliller;
Kitap'tan, Sünnet'ten, akli delillerden, fıtrattan ve Rabb'in yarattığı sanat
eserlerinden bilinir. Kul tevhîd inancında karar kıldığı zaman Hakk Teâlâ'nın
sıfatlarını kendinin öğrettiğini , kulun kendi başına sıfatları tanımadığını,
Hakk'ın kula tanıtması olmaksızın bu işin olmayacağını, kulun kalbine bu
delilleri Hakk'ın koyduğunu ve o delillerden hareketle sıfatları ve sıfatların
sahibini tanıyacağını idrak eder.
O -hakikatte kendi zatını bilen- noksan sıfatlardan berîdir. Çünkü sıfatları
hakkındaki bütün bu delillerin ana kaynağı kendisidir. Buyruğu ile fiili ile ve
tanınması için delil yaratması ile kendi zatını kullarına bildirip
açıklamıştır. O (c.c.) Evvel ve Âhirdir. Kul bu konuda sadece bir alet, bir
yaratık, delillerin, delilerin eserlerinin ve hükümlerinin üzerinde cereyan
ettiği bir mahaldir.Ve kulun bu işlerde hiçbir rolü yoktur. İşte bu sıfatların
deliller üzerine tecellî etmesidir. Allahu Teâlâ'nın sıfatları deliller üzerine
tecellî ettiği zaman asıl hükmün sıfatlar için olduğu, delillerin ise sadece
sıfatların birer eseri olduğu ortaya çıkar ki bu bir yönüdür.
Diğer yönü ise; delillerin kul için ortaya çıkan parıltılar ve tecelliyat
olduğudur. Ve sıfatlar bu delillerin üzerine tecellî ettiği zaman o
parıltıların ve tecelliyatın hükmü sıfatlarda gizlenir ve hüküm yalnız sıfatlara
mahsustur. Böyle olunca da kul Zatının delillerine ilmî ve irfânî bir şekilde
yükselir.
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
Sıfatlara delalet eden ve kendileriyle sıfatların tanındığı deliller;
Kitap'tan, Sünnet'ten, akli delillerden, fıtrattan ve Rabb'in yarattığı sanat
eserlerinden bilinir. Kul tevhîd inancında karar kıldığı zaman Hakk Teâlâ'nın
sıfatlarını kendinin öğrettiğini , kulun kendi başına sıfatları tanımadığını,
Hakk'ın kula tanıtması olmaksızın bu işin olmayacağını, kulun kalbine bu
delilleri Hakk'ın koyduğunu ve o delillerden hareketle sıfatları ve sıfatların
sahibini tanıyacağını idrak eder.
O -hakikatte kendi zatını bilen- noksan sıfatlardan berîdir. Çünkü sıfatları
hakkındaki bütün bu delillerin ana kaynağı kendisidir. Buyruğu ile fiili ile ve
tanınması için delil yaratması ile kendi zatını kullarına bildirip
açıklamıştır. O (c.c.) Evvel ve Âhirdir. Kul bu konuda sadece bir alet, bir
yaratık, delillerin, delilerin eserlerinin ve hükümlerinin üzerinde cereyan
ettiği bir mahaldir.Ve kulun bu işlerde hiçbir rolü yoktur. İşte bu sıfatların
deliller üzerine tecellî etmesidir. Allahu Teâlâ'nın sıfatları deliller üzerine
tecellî ettiği zaman asıl hükmün sıfatlar için olduğu, delillerin ise sadece
sıfatların birer eseri olduğu ortaya çıkar ki bu bir yönüdür.
Diğer yönü ise; delillerin kul için ortaya çıkan parıltılar ve tecelliyat
olduğudur. Ve sıfatlar bu delillerin üzerine tecellî ettiği zaman o
parıltıların ve tecelliyatın hükmü sıfatlarda gizlenir ve hüküm yalnız sıfatlara
mahsustur. Böyle olunca da kul Zatının delillerine ilmî ve irfânî bir şekilde
yükselir.
ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
- KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
- ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
- İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
- İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
- KİTABIN İÇERİĞİ
- BU KİTABIN ASLI
- BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
- YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
- Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
- Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması
- Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
- YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
- Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
- İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
- Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
- Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
- Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
- ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
- 5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK
- Rasulullah (s.a.v.)'in "Kötülük Sana ulaşamaz" Sözünün Manası
- YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
- Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi
- AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
- YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
- YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS