Câhiliyye Teberrücü; Kadının Açılıp Saçılması Câhiliyye dönemi Arap toplumunda Kadın
Câhiliyye Teberrücü
Câhiliyye Teberrücü; Kadının Açılıp Saçılması
Câhiliyye dönemi Arap toplumunda Kadın:
Genellikle bütün tarihçilerin kabul ettiği üzere
kadının hiçbir değeri yoktu. Öyle ki kadın olmak utanç verici bir durumdu. Bu
yüzden kız çocukları diri diri toprağa gömülüyorlardı. Kadının miras hakkı
yoktu. Kısaca kadın, erkeğin kölesinden başka bir şey değildi.
Kur'an'dan anladığımıza göre, müşrik Araplar
kendi zihinlerinde düşük ve değersiz saydıkları kızları Allah'a lâyık
görüyorlar, beğenip hoşlandıkları erkekleri ise kendilerine izâfe ediyorlardı
(16/Nahl, 57). Meleklerin de Allah'ın kızları olduğunu iddiâ ediyorlardı (43/Zuhruf,
19). Allah Teâlâ ise Arapların kendilerince değersiz bulduklarını Allah'a,
değerli saydıklarını kendilerine ayırmalarını kendilerine ayırmalarını "çarpık
bir paylaşma" olarak niteliyor (53/Necm, 21-22). Ve kızları diri diri toprağa
gömecek kadar aşağılamaları hakkında "bak ne kötü hüküm veriyorlar!" (16/Nahl,
59) buyuruyor.
Yine Kur'an, çeşitli konuları işlerken, kadının
toplumsal, hukukî uygulamalarda uğradığı zulümlere işaret ediyor. Meselâ:
"Kadına zorla mirasçı olmanız size helâl değildir." (4/Nisâ, 9) mealindeki
âyetten, kadının mal gibi miras kalması ve kadına zorla mirasçı olunması
şeklindeki zulmün câhiliyye döneminde yürürlükte olduğunu anlıyoruz. Zıhar'ı
yasaklayan âyetler de Kur'an'ın tâbiriyle "çirkin" bir geleneğin varlığına
işaret ediyor. Boşanma ile ilgili âyetlerde, kadınların haklarını koruma
noktasında mü'minlere Allah'tan korkmalarını emrediyor. Bu ve bunun gibi birçok
âyetlerle, kadının câhiliyye dönemindeki, hukukî uygulamalarda zulme mâruz
kaldığını, yaratılış itibarıyla da hor ve hakir görüldüğünü anlıyoruz.
Câhiliyye Teberrücü; Kadının Açılıp Saçılması
Câhiliyye dönemi Arap toplumunda Kadın:
Genellikle bütün tarihçilerin kabul ettiği üzere
kadının hiçbir değeri yoktu. Öyle ki kadın olmak utanç verici bir durumdu. Bu
yüzden kız çocukları diri diri toprağa gömülüyorlardı. Kadının miras hakkı
yoktu. Kısaca kadın, erkeğin kölesinden başka bir şey değildi.
Kur'an'dan anladığımıza göre, müşrik Araplar
kendi zihinlerinde düşük ve değersiz saydıkları kızları Allah'a lâyık
görüyorlar, beğenip hoşlandıkları erkekleri ise kendilerine izâfe ediyorlardı
(16/Nahl, 57). Meleklerin de Allah'ın kızları olduğunu iddiâ ediyorlardı (43/Zuhruf,
19). Allah Teâlâ ise Arapların kendilerince değersiz bulduklarını Allah'a,
değerli saydıklarını kendilerine ayırmalarını kendilerine ayırmalarını "çarpık
bir paylaşma" olarak niteliyor (53/Necm, 21-22). Ve kızları diri diri toprağa
gömecek kadar aşağılamaları hakkında "bak ne kötü hüküm veriyorlar!" (16/Nahl,
59) buyuruyor.
Yine Kur'an, çeşitli konuları işlerken, kadının
toplumsal, hukukî uygulamalarda uğradığı zulümlere işaret ediyor. Meselâ:
"Kadına zorla mirasçı olmanız size helâl değildir." (4/Nisâ, 9) mealindeki
âyetten, kadının mal gibi miras kalması ve kadına zorla mirasçı olunması
şeklindeki zulmün câhiliyye döneminde yürürlükte olduğunu anlıyoruz. Zıhar'ı
yasaklayan âyetler de Kur'an'ın tâbiriyle "çirkin" bir geleneğin varlığına
işaret ediyor. Boşanma ile ilgili âyetlerde, kadınların haklarını koruma
noktasında mü'minlere Allah'tan korkmalarını emrediyor. Bu ve bunun gibi birçok
âyetlerle, kadının câhiliyye dönemindeki, hukukî uygulamalarda zulme mâruz
kaldığını, yaratılış itibarıyla da hor ve hakir görüldüğünü anlıyoruz.
CÂHİLİYYE
- CÂHİLİYYE .
- Câhiliyye; Anlam ve Mâhiyeti
- Câhil Kelimesini Anlam Sahası
- Câhiliyyenin Kapsamı
- Câhiliyye ve Hilm
- Câhiliyye, Allah'ı İdrâk Edememe İdeolojisidir
- Günümüzde Câhiliyye
- Câhil
- Cehâlet
- Câhiliyye
- Câhiliyyenin Temel Özellikleri; Câhiliyye Âdetleri
- Câhiliyye Şirk; İlim de İslâmiyettir
- İslam'a Göre İlim/Bilgi
- Şirk cehâletin; tevhid de ilmin arkadaşıdır
- Kur'ân-ı Kerim'de Câhiliyye Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde Câhiliyye Kavramı
- Câhiliyye Asabiyetiyle/Irkçılıkla İlgili Hadis-i Şeriflerden Seçmeler
- Câhiliyyenin Dünü Bugünü .
- Câhiliyye Hükmü ve Câhiliyyede Toplum Hayatı
- Câhiliyyede Hurâfeler
- Bir Câhiliyye Klasiği; Ebû Cehil
- Câhiliyyenin Bir Başka Yönü
- Firavun; Her Dönem ve Her Yerdeki Câhiliyye Toplumunun Önderi
- Çağdaş Firavunlar ve Firavunî Toplumlar
- Sihirbazlardan Medet Uman Firavun
- Tüm Firavunların Göz Boyama Aracı Olan Medyası; Sihirbazlık
- Propaganda; Firavunların Hakkı Etkisizleştirme ve Bâtılı Savunma Silâhı
- "Câhiliyye" İrticâ/Gericilik, İlkellik ve Bağnazlık Demektir
- Toplum Değerlendirmesinde Câhiliyye Kavramı
- Câhilî Tutum