el-ALİYY
Yeni Sayfa 1
﴿ اَلْعَلِيُّ ﴾
el-ALİYY
"el-Aliyy":[1]
Her türlü kusur, kötülük ve noksanlıktan uzak olan demektir.
O'nun üstünde hiçbir şeyin olmaması, hatta her şeyin üstünde olması; O'nun
kemalindendir.[2]
* * *
[1]
"el-Aliyy"
ismi, "yücelik" anlamına gelen "uluvv" kökünden ism-i fâildir. Uluvv ise,
üst ve yukarı anlamındadır.
"el-Aliyy",
Allah'ın vasfı olarak; "yaratıkları üzerinde, kudretiyle yücelik sahibi
olan" anlamındadır.
Kısacası; yüce Allah mutlak yücedir. Bu yücelik, bir başkasına nispetle
değildir. Bu yücelik, zorunludur. Allah'tan başka mutlak bir yücenin
bulunması imkan haricindedir. (ç)
[2]
Şifâu'l-alîl, s.
255
Yüce
Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:
"O Aliyy (=çok
yüce)dir, Azîm (=çok büyük)tür"
(Bakara:
2/255).
İyâs b.
Seleme ibnu'l-Ekva' el-Eslemî, babasından naklen der ki: Resulullah
(s.a.v)'in duaya başlarken şöyle dediğini işittim: "Allahım! seni her çeşit
noksan sıfatlardan takdis ederim. Rabbim; en yücedir, âAliyy' (=çok yüce) ve
çokça karşılıksız ihsanda bulunandır." İmam Ahmed, "Müsned" (4/54)'de
bu hadisi rivayet etmiştir.
Halîmî,
"el-Aliyy"
kelimesinin anlamı hakkında der ki: "Allah, celal yüceliklere sahip O'nun
üstünde hiçbir kimse yoktur. Ayrıca O'nunla birlikte, kendisi ile o kimse
arasında ortak bir yüceliğe sahip bir kimse de yoktur. Çünkü Allah, mutlak
manada Aliyy (=çok yüce)'dir.
"er-Refî' "
الرَّفِيعُ
ismi de, bu manadadır. Çünkü yüce Allah kendisi ile ilgili olarak,
رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ
"Dereceleri yükselten (=Refî')"
(Mü'min:
40/15)
buyurmuştur. Bunun manası şudur: Değer verme yönünden O'ndan daha yüksek hiç
kimse yoktur. Çünkü Allah, medh ve övgü derecelerini hak edendir. Bu medh ve
övgü derecelerinin ise, çeşitli sınıfları ve bölümleri vardır. Dolayısıyla
da bunlara O'nun dışında hiçbir kimse layık değildir." Beyhakî, El-Esmâ ve's-Sıfât,
1/45
﴿ اَلْعَلِيُّ ﴾
el-ALİYY
"el-Aliyy":[1]
Her türlü kusur, kötülük ve noksanlıktan uzak olan demektir.
O'nun üstünde hiçbir şeyin olmaması, hatta her şeyin üstünde olması; O'nun
kemalindendir.[2]
* * *
[1]
"el-Aliyy"
ismi, "yücelik" anlamına gelen "uluvv" kökünden ism-i fâildir. Uluvv ise,
üst ve yukarı anlamındadır.
"el-Aliyy",
Allah'ın vasfı olarak; "yaratıkları üzerinde, kudretiyle yücelik sahibi
olan" anlamındadır.
Kısacası; yüce Allah mutlak yücedir. Bu yücelik, bir başkasına nispetle
değildir. Bu yücelik, zorunludur. Allah'tan başka mutlak bir yücenin
bulunması imkan haricindedir. (ç)
[2]
Şifâu'l-alîl, s.
255
Yüce
Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:
"O Aliyy (=çok
yüce)dir, Azîm (=çok büyük)tür"
(Bakara:
2/255).
İyâs b.
Seleme ibnu'l-Ekva' el-Eslemî, babasından naklen der ki: Resulullah
(s.a.v)'in duaya başlarken şöyle dediğini işittim: "Allahım! seni her çeşit
noksan sıfatlardan takdis ederim. Rabbim; en yücedir, âAliyy' (=çok yüce) ve
çokça karşılıksız ihsanda bulunandır." İmam Ahmed, "Müsned" (4/54)'de
bu hadisi rivayet etmiştir.
Halîmî,
"el-Aliyy"
kelimesinin anlamı hakkında der ki: "Allah, celal yüceliklere sahip O'nun
üstünde hiçbir kimse yoktur. Ayrıca O'nunla birlikte, kendisi ile o kimse
arasında ortak bir yüceliğe sahip bir kimse de yoktur. Çünkü Allah, mutlak
manada Aliyy (=çok yüce)'dir.
"er-Refî' "
الرَّفِيعُ
ismi de, bu manadadır. Çünkü yüce Allah kendisi ile ilgili olarak,
رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ
"Dereceleri yükselten (=Refî')"
(Mü'min:
40/15)
buyurmuştur. Bunun manası şudur: Değer verme yönünden O'ndan daha yüksek hiç
kimse yoktur. Çünkü Allah, medh ve övgü derecelerini hak edendir. Bu medh ve
övgü derecelerinin ise, çeşitli sınıfları ve bölümleri vardır. Dolayısıyla
da bunlara O'nun dışında hiçbir kimse layık değildir." Beyhakî, El-Esmâ ve's-Sıfât,
1/45
ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
- KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
- ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
- İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
- İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
- KİTABIN İÇERİĞİ
- BU KİTABIN ASLI
- BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
- YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
- Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
- Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması
- Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
- YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
- Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
- İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
- Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
- Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
- Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
- ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
- 5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK
- Rasulullah (s.a.v.)'in "Kötülük Sana ulaşamaz" Sözünün Manası
- YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
- Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi
- AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
- YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
- YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS