el-MUĞÎS
Yeni Sayfa 1
﴿ اَلْمُغِيثُ ﴾
el-MUĞÎS
İbnu'l-Kayyim nazım olarak der ki:
"O, bütün mahlukatı için "Muğîs" (=yardımına koşan)'dir.
Yine darda kalan kimselere yardım etmeye icabet edendir."
Şeyh Abdurrahman es-Sa'dî, bu beyte yaptığı şerhte der ki:
"el-Muğîs",
"Gavs"
kelimesinden türemiş bir İsm-i Fâil'dir.[1]
"Gavs"
ise; sıkıntıyı gidermeye ve üzüntüyü yok etmeye denir. Bundan dolayı da yüce
Allah, zor işler ve musibetler ile sıkıntılar anında bütün mahlukatının
yardımına koşan (=Muğîs)'dır. Nitekim bu husus, şu hadiste şöyle ifade
edilmektedir:
يُعْجِبُ رَبُّنَا مِنْ قُنُوطِ عَبْدِهِ وَقُرْبِ غِيَرِهِ يَنْظُرُ إِلَيْكُمْ
أَزْلينَ قَنَطينَ يظلُّ يَضْحَكُ
يَعْلَمُ أَنَّ فَرَجَكُمْ قَرِيبٌ
"Rabb'imiz, sıkıntılı durumun değişeceği zaman yakın olmasına rağmen kullarının
ümitsizliğe düşmesine şaşırır, sıkıntılı durumda olan kimseler ile ümitsizliğe
düşenler olarak sizlere bakar, gülmeye devam eder ve sıkıntınızın bitmesinin
yakın olduğunu bilir"[2]
Yüce Allah ise bu konu ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:
"Umutsuzluğa düşmelerinin ardından yağmuru indiren, rahmetini her tarafa yayan
O'dur."[3]
Allah tasa, üzüntü ve keder halinde[4]
dua eden kimsenin çağrısına yardım etmeye koşar.
Bu nedenle kim sıkıntılı anında Allah'tan yardım dilerse, Allah, o kimseye
sıkıntılı halinde yardım eder ve onu kederden kurtarır.[5]
* * *
[1]
İsm-i Fâil: Fiilden türeyen, fiilin ifade ettiği işi yapan, etken
sıfat-fiile denir. (ç)
[2]
İbn Kesîr, Tefsîrü'l-Kur'ani'-Azîm,
1/259'de
Ebû Rezîn'den. (t)
Ayrıca
b.k.z: İbn Mâce, Mukaddime
13;
Ahmed b. Hanbel,
4/11,
12;
Taberânî, Mu'cemu'l-Kebîr,
19/207;
İbn Ebi Âsım, Sünnet,
1/244;
Tayâlisî, Müsned,
1/147(ç)
[3]
Şûrâ:
42/28
[4]
Bu husus, şu hadiste de geçmektedir:
وَاللهََّّ يُحِبُّ إغاثةََ اللَّهْفَانِ
"Allah, darda kalan kimselere yardım etmeyi sever."
Bu hadis için
b.k.z: Ebû Ya'lâ, Müsned,
7/275;
Beyhakî, Şuabu'l-İman,
2/254,
6/116
(ç)
[5]
Şerhu'l-Kasîdeti'n-Nûniyye, s.
96
﴿ اَلْمُغِيثُ ﴾
el-MUĞÎS
İbnu'l-Kayyim nazım olarak der ki:
"O, bütün mahlukatı için "Muğîs" (=yardımına koşan)'dir.
Yine darda kalan kimselere yardım etmeye icabet edendir."
Şeyh Abdurrahman es-Sa'dî, bu beyte yaptığı şerhte der ki:
"el-Muğîs",
"Gavs"
kelimesinden türemiş bir İsm-i Fâil'dir.[1]
"Gavs"
ise; sıkıntıyı gidermeye ve üzüntüyü yok etmeye denir. Bundan dolayı da yüce
Allah, zor işler ve musibetler ile sıkıntılar anında bütün mahlukatının
yardımına koşan (=Muğîs)'dır. Nitekim bu husus, şu hadiste şöyle ifade
edilmektedir:
يُعْجِبُ رَبُّنَا مِنْ قُنُوطِ عَبْدِهِ وَقُرْبِ غِيَرِهِ يَنْظُرُ إِلَيْكُمْ
أَزْلينَ قَنَطينَ يظلُّ يَضْحَكُ
يَعْلَمُ أَنَّ فَرَجَكُمْ قَرِيبٌ
"Rabb'imiz, sıkıntılı durumun değişeceği zaman yakın olmasına rağmen kullarının
ümitsizliğe düşmesine şaşırır, sıkıntılı durumda olan kimseler ile ümitsizliğe
düşenler olarak sizlere bakar, gülmeye devam eder ve sıkıntınızın bitmesinin
yakın olduğunu bilir"[2]
Yüce Allah ise bu konu ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:
"Umutsuzluğa düşmelerinin ardından yağmuru indiren, rahmetini her tarafa yayan
O'dur."[3]
Allah tasa, üzüntü ve keder halinde[4]
dua eden kimsenin çağrısına yardım etmeye koşar.
Bu nedenle kim sıkıntılı anında Allah'tan yardım dilerse, Allah, o kimseye
sıkıntılı halinde yardım eder ve onu kederden kurtarır.[5]
* * *
[1]
İsm-i Fâil: Fiilden türeyen, fiilin ifade ettiği işi yapan, etken
sıfat-fiile denir. (ç)
[2]
İbn Kesîr, Tefsîrü'l-Kur'ani'-Azîm,
1/259'de
Ebû Rezîn'den. (t)
Ayrıca
b.k.z: İbn Mâce, Mukaddime
13;
Ahmed b. Hanbel,
4/11,
12;
Taberânî, Mu'cemu'l-Kebîr,
19/207;
İbn Ebi Âsım, Sünnet,
1/244;
Tayâlisî, Müsned,
1/147(ç)
[3]
Şûrâ:
42/28
[4]
Bu husus, şu hadiste de geçmektedir:
وَاللهََّّ يُحِبُّ إغاثةََ اللَّهْفَانِ
"Allah, darda kalan kimselere yardım etmeyi sever."
Bu hadis için
b.k.z: Ebû Ya'lâ, Müsned,
7/275;
Beyhakî, Şuabu'l-İman,
2/254,
6/116
(ç)
[5]
Şerhu'l-Kasîdeti'n-Nûniyye, s.
96
ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
- KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
- ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
- İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
- İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
- KİTABIN İÇERİĞİ
- BU KİTABIN ASLI
- BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
- YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
- Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
- Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması
- Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
- YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
- Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
- İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
- Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
- Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
- Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
- ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
- 5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK
- Rasulullah (s.a.v.)'in "Kötülük Sana ulaşamaz" Sözünün Manası
- YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
- Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi
- AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
- YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
- YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS