İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İSİM VE MÜSEMMÂ
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA)
İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi:
İsimler, manaları için kalıplar içerip bu manalara delalet edince, hikmet,
isimler ile manaları arasında bir bağın ve bir uyumun olmasını, fakat bu
isimlerin, manasıyla bağlantısı olmayan özel isim durumunda olmamasını zorunlu
kılmaktadır.
Hüküm ve hikmet sahibinin hikmeti, bundan kaçındırtmaktadır. Vâkıa ise bunun
aksinedir. Hatta isimler, delalet ettikleri manalar üzerinde bir etkisi vardır.
Manaları ise güzel olma, çirkin olma, hafif olma, ağır olma, hoş olma ve yoğun
olma gibi hususlarda isimleri etkilerler.
Güzel isim koymak, Resulullah (s.a.v)'in hoşuna giderdi. Bir yere elçi göndermek
istediği zaman, göndereceği elçinin güzel bir isme ve güzel bir simaya sahip
olmasını isterdi.
İsimlerin manalarını, bazen uykuda ve bazen de uyku ile uyanıklık halinde elde
ederdi. Çirkin isimlerin konulmasından hoş karşılamazdı. Çirkin bir mana taşıyan
bir geçidi, baştan başa geçmeyi de uygun görmezdi. Bir gazve sırasında iki dağın
arasından geçmişti. Yanındakilere, geçtiği bu yerin ismini sordu. Onlarda:
"Fâdıh"
ve
"Mahz"
dediler. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v), bu iki dağın arasından geçmekten
vazgeçti ve bu geçide böyle bir isim verilmesini uygun görmedi.[1]
İsimler ile manalar arasında tam bir bağ, uygunluk ve yakınlık vardır. Bu durum,
eşyalar ile eşyanın hakikatleri arasındaki ilişkide ve yine ruh ile beden
arasındaki ilişkide de böyle bir bağ vardır. Aklın, bunlar arasındaki bağı
iyice irdelemesi lazım.
[1]
Feyzu'l-Kadîr,
1/553
(ç)
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA)
İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi:
İsimler, manaları için kalıplar içerip bu manalara delalet edince, hikmet,
isimler ile manaları arasında bir bağın ve bir uyumun olmasını, fakat bu
isimlerin, manasıyla bağlantısı olmayan özel isim durumunda olmamasını zorunlu
kılmaktadır.
Hüküm ve hikmet sahibinin hikmeti, bundan kaçındırtmaktadır. Vâkıa ise bunun
aksinedir. Hatta isimler, delalet ettikleri manalar üzerinde bir etkisi vardır.
Manaları ise güzel olma, çirkin olma, hafif olma, ağır olma, hoş olma ve yoğun
olma gibi hususlarda isimleri etkilerler.
Güzel isim koymak, Resulullah (s.a.v)'in hoşuna giderdi. Bir yere elçi göndermek
istediği zaman, göndereceği elçinin güzel bir isme ve güzel bir simaya sahip
olmasını isterdi.
İsimlerin manalarını, bazen uykuda ve bazen de uyku ile uyanıklık halinde elde
ederdi. Çirkin isimlerin konulmasından hoş karşılamazdı. Çirkin bir mana taşıyan
bir geçidi, baştan başa geçmeyi de uygun görmezdi. Bir gazve sırasında iki dağın
arasından geçmişti. Yanındakilere, geçtiği bu yerin ismini sordu. Onlarda:
"Fâdıh"
ve
"Mahz"
dediler. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v), bu iki dağın arasından geçmekten
vazgeçti ve bu geçide böyle bir isim verilmesini uygun görmedi.[1]
İsimler ile manalar arasında tam bir bağ, uygunluk ve yakınlık vardır. Bu durum,
eşyalar ile eşyanın hakikatleri arasındaki ilişkide ve yine ruh ile beden
arasındaki ilişkide de böyle bir bağ vardır. Aklın, bunlar arasındaki bağı
iyice irdelemesi lazım.
[1]
Feyzu'l-Kadîr,
1/553
(ç)
ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
- KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
- ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
- İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
- İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
- KİTABIN İÇERİĞİ
- BU KİTABIN ASLI
- BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
- YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
- Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
- Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması
- Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
- YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
- Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
- İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
- Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
- Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
- Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
- ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
- 5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK
- Rasulullah (s.a.v.)'in "Kötülük Sana ulaşamaz" Sözünün Manası
- YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
- Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi
- AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
- YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
- YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS