Yeni Sayfa 1
"Allah" İsminin Kökeni:
Kelimelerin en açık olanı,
"Allah"
أللَّهُ
kelimesidir. Fakat dil bilginleri bu konuda büyük bir ihtilafa düşmüşlerdir:
"Allah"
ismi, başka bir kelimeden mi türemiştir? Yoksa türememiş midir? Eğer türemişse,
o zaman
التأله
"e-le-he" kelimesinden mi,
الوَلَه
"ve-le-he" kelimesinden mi,
لاَه
"lâ-he" kelimesinden mi türemiştir?
Alimleriyle, cahilleriyle, kelimenin kökenini ve türevini bilen veya bilmeyen,
Arabıyla, acemiyle yeryüzü halkının hepsi,
"Allah"
isminin; alemlerin rabbinin ve gökleri ve yeri yaratanın ismi olduğunu
bilmektedirler. Ki O; diriltir, öldürür ve her şeyin rabbi ve sahibidir.
Bütün bu insanlar,
"Allah"
ismiyle, ihtiva ettiği mana (=müsemma)nın kastedildiği hususunda görüş birliği
içindedirler. Çünkü
"Allah"
ismi, onlara göre; en açık, en iyi bilinen ve her türlü manaya giren her isimden
daha meşhur bir isimdir.
Dil bilginleri, "Allah" kelimenin
kökeni
hakkında görüş ayrılığına düşmüş olsalar bile, bu kelimenin ifade ettiği
mana
hususunda herhangi bir tartışmaları yoktur.
"Allah"
isminin etimolojik yapısına gelince, sahih olan görüşe göre;
"Allah"
isminin aslı,
الإِلَهُ
"el-İlâh"dır.
Bu, Sibeveyh ile onun arkadaşlarının çoğunun görüşüdür. Yalnız yine bunlardan bu
konuda farklı görüşlerde[1]
gelmiştir.
"Allah" ismi; güzel isimlerin ve yüce sıfatların manalarının hepsini kapsayan
bir isimdir.[2]
[1]
Sibeveyh,
"Allah"
isminin etimolojisi hakkında iki görüş belirtmektedir. İbn Kayyim ise, bu
konuda en güçlü görüş olarak onun bu iki görüşüne yer vermiştir.
Buna
göre Sibeveyh
1/309'da,
"Allah"
isminin aslının,
أله
"elihe"
olduğu görülmektedir. Şöyle ki: "Allah" ismi, -Allah en iyisini bilir-
أله
"elihe"
kelimesinden türemiştir. Çünkü kelimenin başına (tazim ifade etmek için)
elif-lam getirilip
اَلْاِلَاهُ
"el-İlâhu"
olmuştur. (Bu kelime çok kullanıldığı için) elif harfini kullanımdan
düşürmüşlerdir. Böylece iki lam bir araya gelip birincisi ikincisiyle
birleştirilerek
أللَّهُ
"Allah"
olmuştur.
2/144'de
ise
"Allah"
isminin aslının,
لاَهُ
"lâhe"
olduğu görülmektedir. Der ki: "Harfin dildeki kullanımını kolaylaştırmak
için iki lam harfini, yani izafet lamı ile diğer lamı kullanımdan
düşürmüşlerdir.
Bu
konuda tercih edilen görüş, birincisidir. Daha geniş bilgi için b.k.z:
Kitabu Sibeveyh,
1/309,
2/144-145;
Muktezab,
4/240;
Muhassas,
17/143;
Hızâne,
4/341-342
[2]
Savâiku'l-Mürsele, s.
92;
Bedâiu'l-Fevâid,
2/249
ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ESMAULLAHİ'L-HUSNA
- ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
- KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
- ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
- İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
- İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
- KİTABIN İÇERİĞİ
- BU KİTABIN ASLI
- BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
- YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
- Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması
- Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması
- Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
- YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
- Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
- İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
- Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
- Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
- Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
- ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
- 5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK
- Rasulullah (s.a.v.)'in "Kötülük Sana ulaşamaz" Sözünün Manası
- YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
- ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
- Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi
- AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
- YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
- YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
- ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
- ALLAH
- er-RAHMÂN - er-RAHÎM
- el-MELİK - el-HAKK
- el-KUDDÛS
- es-SELÂM
- el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
- el-BASÎR
- el-AZÎZ
- el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
- es-SEMÎ' - el-BASÎR
- el-ADL
- el-LATÎF
- el-HALÎM - el-AFUVV
- eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
- el-ALİYY
- el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
- el-HAFÎZ
- er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
- el-HAMÎD - el-MECÎD
- el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
- el-HAYY - el-KAYYÛM
- el-VÂHİD â el-AHAD
- es-SAMED
- el-GANİYY - el-KERÎM
- es-SABÛR
- el-CEMÎL
- er-REFÎK
- el-MUĞÎS
- İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
- İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi
- Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
- Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
- Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
- En Üstün Sıfatları Tanıma
- SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
- "Allah" İsminin Kökeni
- "Allah" İsminin Etimolojisi
- "Subhâneke Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Duanın Kısımları
- "Tebâreke" (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
- Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
- Yüce Allah'ın, "Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir" (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
- Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
- Yüce Allah'ın "O, her an yaratma halindedir" Sözünün Anlamı
- Yüce Allah'ın "De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler" Sözünün Anlamı
- İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR