Mutasavvıflar Tarafından Râbıtayı Anlatan Eserlerden Bazıları
Mutasavvıflar Tarafından Râbıtayı Anlatan Eserlerden Bazıları
Mutasavvıflar
Tarafından Râbıtayı Anlatan Eserlerden Bazıları
Râbıta-i Şerîfe Risâlesi: Sırf
râbıta hakkında yazılan bu kitapçık, Abdulhakîm Arvâsî tarafından 1923'de kaleme
alınmıştır. Kitabın aslı Osmanlıcadır. Necip Fazıl Kısakürek tarafından
sadeleştirilmiştir. İstanbul-Süleymaniye Kütüphânesi, Celal Ötüken bölümü
/232; Üniversite Kütüphânesi, 438/21 ve Beyazıt Devlet Kütüphânesi, 243435 sayı
altında bu risâleden birer nüsha bulunmaktadır.
"Râbıta-i Şerîfe" adlı
kitapçıkta dikkat çekici şu ifadeler kullanılmıştır: "Râbıta, Allah'a ermeye
müstakil bir yoldur."[1];
"Râbıta, İlâhî-Zâtî sıfatlarla tahakkuk etmiş ve müşahede makamına varmış bir
kâmil ve mükemmele kalb bağlayıp, huzur ve gıyâbında o zâtın sûretini hayâl
hazinesinde muhafaza etmekten ibarettir."[2];
"Mâlum olsun ki bu yolla Allah'a ermek, kârmil şeyhin muhabbet ve râbıtasına
bağlıdır (...)" "Evliyâdan bazıları vardır ki, sâdık mürîde, vefatından sonra
hayattayken olduğundan daha fazla menfaat eriştirir. Yine evliyâdan
bazılarının, rûhâniyeti vâsıtasıyla İlâhî emirleri takib ve tatbik ettirdiği
kimseler vardır. İsterse o velî kabrinde meyyit olsun... Kabrindeyken mürîdini
yetiştirir. Mürîdi kabrinden onun sesini işitir. Nitekim Eb'ul-Hasan-ül Hırkanî
Şeyh Ebi yezid Bestâmî'den bu şekilde Feyiz almıştır."[3]
Yani ölü evliyâ ile röportaj
yapılabilir! Halbuki Allah Teâla ölülerin, duymadıklarını ve konuşmadıklarını
Kur'ân-ı Kerim'de bildirmektedir.[4]
Yazar, "Râbıta-i Şerîfe" adlı
risâlesinde ayrıca: "Mezarlara râbıta keyfiyeti", "Râbıtanın edepleri" ve
"Râbıtanın şartları" gibi başlıklar altında canı ne istemişse onu yazmaktan geri
kalmamıştır.
[1]
A.g.e., s. 17
[2]
A.g.e., s. 18
[3]
A.g.e., s. 19
[4]
6/En'âm, 111; 27/Neml, 80; 30/Rûm, 52
Mutasavvıflar
Tarafından Râbıtayı Anlatan Eserlerden Bazıları
Râbıta-i Şerîfe Risâlesi: Sırf
râbıta hakkında yazılan bu kitapçık, Abdulhakîm Arvâsî tarafından 1923'de kaleme
alınmıştır. Kitabın aslı Osmanlıcadır. Necip Fazıl Kısakürek tarafından
sadeleştirilmiştir. İstanbul-Süleymaniye Kütüphânesi, Celal Ötüken bölümü
/232; Üniversite Kütüphânesi, 438/21 ve Beyazıt Devlet Kütüphânesi, 243435 sayı
altında bu risâleden birer nüsha bulunmaktadır.
"Râbıta-i Şerîfe" adlı
kitapçıkta dikkat çekici şu ifadeler kullanılmıştır: "Râbıta, Allah'a ermeye
müstakil bir yoldur."[1];
"Râbıta, İlâhî-Zâtî sıfatlarla tahakkuk etmiş ve müşahede makamına varmış bir
kâmil ve mükemmele kalb bağlayıp, huzur ve gıyâbında o zâtın sûretini hayâl
hazinesinde muhafaza etmekten ibarettir."[2];
"Mâlum olsun ki bu yolla Allah'a ermek, kârmil şeyhin muhabbet ve râbıtasına
bağlıdır (...)" "Evliyâdan bazıları vardır ki, sâdık mürîde, vefatından sonra
hayattayken olduğundan daha fazla menfaat eriştirir. Yine evliyâdan
bazılarının, rûhâniyeti vâsıtasıyla İlâhî emirleri takib ve tatbik ettirdiği
kimseler vardır. İsterse o velî kabrinde meyyit olsun... Kabrindeyken mürîdini
yetiştirir. Mürîdi kabrinden onun sesini işitir. Nitekim Eb'ul-Hasan-ül Hırkanî
Şeyh Ebi yezid Bestâmî'den bu şekilde Feyiz almıştır."[3]
Yani ölü evliyâ ile röportaj
yapılabilir! Halbuki Allah Teâla ölülerin, duymadıklarını ve konuşmadıklarını
Kur'ân-ı Kerim'de bildirmektedir.[4]
Yazar, "Râbıta-i Şerîfe" adlı
risâlesinde ayrıca: "Mezarlara râbıta keyfiyeti", "Râbıtanın edepleri" ve
"Râbıtanın şartları" gibi başlıklar altında canı ne istemişse onu yazmaktan geri
kalmamıştır.
[1]
A.g.e., s. 17
[2]
A.g.e., s. 18
[3]
A.g.e., s. 19
[4]
6/En'âm, 111; 27/Neml, 80; 30/Rûm, 52
RİBAT-RABITA-MURÂBATA YAPMAK
- MURÂBATA YAPMAK (CİHAD İÇİN HAZIR OLMAK)
- Murâbata; Anlam ve Mâhiyeti
- Ribat; Anlam ve Mâhiyeti
- Ribat ve Râbıta.
- Râbıta'nın Anlamı
- Murâbıt Kimdir?.
- Kur'ân-ı Kerim'de Murâbata Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde Murâbata ve Ribat Kavramı
- Râbıta Kavramının Yozlaştırılması
- Râbıta Nedir?.
- Tarîkat Kaynaklarına Göre Râbıta Hakkında Genel Bilgiler "Râbıta" Kelimesinin Sözlük Ve Terim Anlamı
- Râbıtanın Değişik Tanımları
- Râbıtanın Şartları ve Uygulanış Biçimi
- Tarîkat Rûhânîlerine Göre, Râbıta Yapmanın Kaçınılmaz Lüzumu
- Nakşîbendîlerin Râbıtaya İlişkin Delilleri
- Râbıtaya İlişkin Çok Yönlü Değerlendirmeler Nakşîbendîlikte Anlayış ve Yargı
- TASAVVUFTA RABITA
- Râbıtanın Meşru‘iyeti Âyet-Hadis-İcmâ‘ ve Kıyas ile Sâbittir
- Râbıta, Murâbata ve Murâbıt Kelimelerinin Tahlili
- Mutasavvıflar Tarafından Râbıtayı Anlatan Eserlerden Bazıları
- Tasavvufî Bir Terim Olarak Râbıta
- Rûhânîler ve Râbıta
- Halid Bağdâdî ve Râbıta
- Tasavvuf, Nakşîbendîlik ve Râbıta.
- Tasavvuf
- Nakşîbendîlik.
- Seyr-u Sülûk
- Nakşîbendîlik'de Kerâmet, Menkabe ve Râbıta İlişkisi
- Ermişlik
- Tarîkatta Evliyâ Nasıl Bir Kişiliktir