"Allah" Kelimesinin Kökeni
Yeni Sayfa 1
"Allah" Kelimesinin Kökeni
"Allah" kelimesinin kökeni ve hangi kelimeden türediği konusunda dil bilginleri
büyük bir ayrılığa düşmüşlerdir. Bu kelime türetilmiş midir? Türemiş ise
"elehe"den mi, "ve-le-he"den mi yoksa "lâ-he"den mi türetilmiştir?[1]
Dil bilginleri bu konuyu tartışa dursunlar, yeryüzünde bulunan herkes,
âlim-cahil, kelimelerin kökenini ve türevlerini bilen-bilmeyen, Arap
olan-olmayan herkes, "Allah" adının âlemlerin Rabb'i, gökleri ve yeri yaratan,
yaşatan ve öldüren, her şeyin Rabb'i ve yöneticisi olan gerçek varlığın adı
olduğunu bilmektedir. İnsanlar "Allah" adı ile, yukarıda saydığımız bütün bu
anlamların kastedildiğini bilmekte ve bunda herhangi bir ayrılığa
düşmemektedirler. İnsanlar tarafından bu ad, diğer bütün adlardan daha fazla
tanınmaktadır. Dil bilginleri de kelimenin kökeni konusunda ayrılığa düşmekte
ancak anlamı konusunda herhangi bir ayrılığa düşmemektedirler. "Allah" lafzının
aynı anlama delalet ettiği konusunda görüş birliği içindedirler. Tartışma,
kelimenin nereden türediği ve lafzın manaya delaleti konusundadır. Bu
konudaki tartışmanın, kelimenin anlamı üzerinde
herhangi bir etkisi
bulunmamaktadır.[2]
[1]
İbn Kesir, "Allah" kelimesinin kökeni konusunda tefsirinde (1/52-53)
der ki: "Arap dilinde bu kelimenin türediği bir kök bilinmemektedir. Kurtubî
bunu, aralarında Şafiî, el-Hattâbî, İmam el-Haremeyn, Gazâlî ve başkalarının
da bulunduğu bir grup âlimden nakleder. el-Hattâbî der ki: "Yâ Allah"
dediğini, "Ya er-Rahmân" demediğini fark edip, düşünmez misin? Eğer "Allah"
lafzının başında bulunan "el" (Alâ¦) belirlilik takısı kelimenin aslından
olsaydı, başına ünlem bildiren "Yâ" sözcüğü gelmezdi. Tıpkı "Ya er-Rahmân"
demeyip, "Yâ Rahmân" dediğimiz gibi. Kimi dil bilginleri de "Allah"
kelimesinin türediğini söylemektedir. Bunlara göre "Allah" kelimesi şu
kelimelerden türetilmiş olabilir:
a- "Elehe"
kelimesinden. İbn Abbas'tan böyle bir görüş rivayet edilmiştir.
b- "İlâh"
kelimesinden. "Fiâl" vezninde olduğu gibi. Başına gelen "el" takısı
yüceltmek için getirilmiştir. Bu, el-Halil'in görüşüdür.
c- "el-ilâh"
kelimesinden. Burada hemze hazfedildikten sonra birinci lâm ikincisine
eklenmiştir.
d- "ve-le-he"
kelimesinden. Bu kelime aklın baştan gitmesi ve şaşkınlık anlamına gelir.
Yani Allah, sıfatlarının gerçek anlamları ile insanların akıllarını
başlarından almış ve onları şaşkına çevirmiştir.
e- "elehtu ilâ
fülan / onda huzur buldum" kelimesinden. Bu da er-Râzî'nin görüşüdür.
[2]
İbn Kayyim, "es-Savâiku'l-mürsele", s.
749.
"Allah" Kelimesinin Kökeni
"Allah" kelimesinin kökeni ve hangi kelimeden türediği konusunda dil bilginleri
büyük bir ayrılığa düşmüşlerdir. Bu kelime türetilmiş midir? Türemiş ise
"elehe"den mi, "ve-le-he"den mi yoksa "lâ-he"den mi türetilmiştir?[1]
Dil bilginleri bu konuyu tartışa dursunlar, yeryüzünde bulunan herkes,
âlim-cahil, kelimelerin kökenini ve türevlerini bilen-bilmeyen, Arap
olan-olmayan herkes, "Allah" adının âlemlerin Rabb'i, gökleri ve yeri yaratan,
yaşatan ve öldüren, her şeyin Rabb'i ve yöneticisi olan gerçek varlığın adı
olduğunu bilmektedir. İnsanlar "Allah" adı ile, yukarıda saydığımız bütün bu
anlamların kastedildiğini bilmekte ve bunda herhangi bir ayrılığa
düşmemektedirler. İnsanlar tarafından bu ad, diğer bütün adlardan daha fazla
tanınmaktadır. Dil bilginleri de kelimenin kökeni konusunda ayrılığa düşmekte
ancak anlamı konusunda herhangi bir ayrılığa düşmemektedirler. "Allah" lafzının
aynı anlama delalet ettiği konusunda görüş birliği içindedirler. Tartışma,
kelimenin nereden türediği ve lafzın manaya delaleti konusundadır. Bu
konudaki tartışmanın, kelimenin anlamı üzerinde
herhangi bir etkisi
bulunmamaktadır.[2]
[1]
İbn Kesir, "Allah" kelimesinin kökeni konusunda tefsirinde (1/52-53)
der ki: "Arap dilinde bu kelimenin türediği bir kök bilinmemektedir. Kurtubî
bunu, aralarında Şafiî, el-Hattâbî, İmam el-Haremeyn, Gazâlî ve başkalarının
da bulunduğu bir grup âlimden nakleder. el-Hattâbî der ki: "Yâ Allah"
dediğini, "Ya er-Rahmân" demediğini fark edip, düşünmez misin? Eğer "Allah"
lafzının başında bulunan "el" (Alâ¦) belirlilik takısı kelimenin aslından
olsaydı, başına ünlem bildiren "Yâ" sözcüğü gelmezdi. Tıpkı "Ya er-Rahmân"
demeyip, "Yâ Rahmân" dediğimiz gibi. Kimi dil bilginleri de "Allah"
kelimesinin türediğini söylemektedir. Bunlara göre "Allah" kelimesi şu
kelimelerden türetilmiş olabilir:
a- "Elehe"
kelimesinden. İbn Abbas'tan böyle bir görüş rivayet edilmiştir.
b- "İlâh"
kelimesinden. "Fiâl" vezninde olduğu gibi. Başına gelen "el" takısı
yüceltmek için getirilmiştir. Bu, el-Halil'in görüşüdür.
c- "el-ilâh"
kelimesinden. Burada hemze hazfedildikten sonra birinci lâm ikincisine
eklenmiştir.
d- "ve-le-he"
kelimesinden. Bu kelime aklın baştan gitmesi ve şaşkınlık anlamına gelir.
Yani Allah, sıfatlarının gerçek anlamları ile insanların akıllarını
başlarından almış ve onları şaşkına çevirmiştir.
e- "elehtu ilâ
fülan / onda huzur buldum" kelimesinden. Bu da er-Râzî'nin görüşüdür.
[2]
İbn Kayyim, "es-Savâiku'l-mürsele", s.
749.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER