Ekrem'in Anlamı
Ekrem
Ekrem'in Anlamı
İbn Teymiye, "Rabb'in en büyük kerem sahibidir."
[1]
âyetini tefsir ederken şunları söyler: "Kerem sözcüğü, bütün iyilikleri,
güzellikleri ve bağışları kapsayan bir sözcüktür. Her ne kadar tam anlamı
"karşılıksız vermek" olsa da bu sözcükle sadece bu anlam kastedilmemektedir.
Sözcük, başkasına yapılan her türlü iyiliğe, güzel davranışa ve çok hayra
delalet etmektedir. Allah Teâlâ kendisinin Ekrem olduğunu ismi tafdil (üstünlük
belirten isim) kipiyle haber vermekte ve kendisini bize böyle tanıtmaktadır.
Bu da sadece O'nun sınırsız ve mutlak kerem sahibi olduğunu göstermektedir.
Âyette "Rabb'in en büyük kerem sahibidir."
[2]
denilerek bu isim mutlak olarak zikredilmekte, "Falandan daha kerem sahibidir"
denilerek herhangi bir sınırlama yapılmamaktadır. Bu ifade tarzı, O'ndan daha
üstün bir kerem sahibinin olmadığına ve O'nun kerem konusunda hiçbir eksik ve
kusurunun bulunmadığına işaret etmektedir."[3]
Allah Ekremü'l-ekremin (kerem sahiplerinin en üstünü)dir. Burada Ekrem sözcüğü
Kerîm (hayırsever) anlamında kullanılmıştır. Tıpkı E'azz (en üstün) ve Etval
(en uzun) kelimelerinin üstün ve uzun anlamında kullanıldığı gibi.[4]
Beyhakî "el-Esmâ ve's-sıfât" adlı eserinde Hattâbî'den şu açıklamayı nakleder:
"Allah, Ekremu'l-ekremîndir" sözünün anlamı: O'ndan başka mutlak kerem sahibi
yoktur, hiç kimse kerem sahibi olmada ona eşit olamaz demektir."[5]
[1]
Alak,
3.
[2]
Alak,
3.
[3]
İbn Teymiye, "el-Fetâvâ'l-kübrâ",
16/293-296.
[4]
Râzî, "Şerhu'l-esmâi'l-hüsnâ", s.
264.
[5]
Beyhakî, "el-Esmâ ve's-sıfât", s.
54.
Ekrem'in Anlamı
İbn Teymiye, "Rabb'in en büyük kerem sahibidir."
[1]
âyetini tefsir ederken şunları söyler: "Kerem sözcüğü, bütün iyilikleri,
güzellikleri ve bağışları kapsayan bir sözcüktür. Her ne kadar tam anlamı
"karşılıksız vermek" olsa da bu sözcükle sadece bu anlam kastedilmemektedir.
Sözcük, başkasına yapılan her türlü iyiliğe, güzel davranışa ve çok hayra
delalet etmektedir. Allah Teâlâ kendisinin Ekrem olduğunu ismi tafdil (üstünlük
belirten isim) kipiyle haber vermekte ve kendisini bize böyle tanıtmaktadır.
Bu da sadece O'nun sınırsız ve mutlak kerem sahibi olduğunu göstermektedir.
Âyette "Rabb'in en büyük kerem sahibidir."
[2]
denilerek bu isim mutlak olarak zikredilmekte, "Falandan daha kerem sahibidir"
denilerek herhangi bir sınırlama yapılmamaktadır. Bu ifade tarzı, O'ndan daha
üstün bir kerem sahibinin olmadığına ve O'nun kerem konusunda hiçbir eksik ve
kusurunun bulunmadığına işaret etmektedir."[3]
Allah Ekremü'l-ekremin (kerem sahiplerinin en üstünü)dir. Burada Ekrem sözcüğü
Kerîm (hayırsever) anlamında kullanılmıştır. Tıpkı E'azz (en üstün) ve Etval
(en uzun) kelimelerinin üstün ve uzun anlamında kullanıldığı gibi.[4]
Beyhakî "el-Esmâ ve's-sıfât" adlı eserinde Hattâbî'den şu açıklamayı nakleder:
"Allah, Ekremu'l-ekremîndir" sözünün anlamı: O'ndan başka mutlak kerem sahibi
yoktur, hiç kimse kerem sahibi olmada ona eşit olamaz demektir."[5]
[1]
Alak,
3.
[2]
Alak,
3.
[3]
İbn Teymiye, "el-Fetâvâ'l-kübrâ",
16/293-296.
[4]
Râzî, "Şerhu'l-esmâi'l-hüsnâ", s.
264.
[5]
Beyhakî, "el-Esmâ ve's-sıfât", s.
54.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER