Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
Yüce Allah
Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
* Allah'ın, kullara nimetleri hak etmeden vermesi, daha talepte bulunmadan
kendi lütuf ve keremiyle onlara bağışta bulunması, Kerem sahibi oluşunun bir
göstergesidir. Örneğin dua eden, "Ya Kerîmü'l-afuv / Ey Affeden, Kerîm!" der.
Bu kul, işlediği herhangi bir fenalıktan pişman olup tevbe ettiğinde Allah'ın
onu bağışlaması, affetmesi ve o fenalığın yerine bir iyilik yazması, Yüce
Allah'ın kerem sahibi olduğunu açıkça göstermektedir. Allah tevbe eden kulunu
bağışlayacağını ve kötülüklerini iyiliklere dönüştüreceğini bize şöyle haber
vermektedir:
"Ancak tevbe eden, iman eden ve salih amellerde bulunanlar başka; işte
onların günahlarını, Allah iyiliklere çevirir. Allah, çok bağışlayandır, çok
esirgeyendir."
[1]
Ebû Zer'den rivayet edilen bir hadis-i şerifte Hz. Peygamber şöyle
buyurmaktadır: "Şüphesiz ben, cennete en son girecek kimseyi de, cehennemden
en son çıkacak kimseyi de bilmekteyim. Bir adam getirilir ve: "Ona küçük
günahlarını gösterin" denilir. Bunun üzerine ona küçük günahları gösterilir
ve: "Sen falan gün şöyle şöyle yaptın; filan gün şöyle şöyle yaptın" denilir. O:
"Evet" der. Çünkü yaptıklarını inkar edemez. İşlediği büyük günahların da
kendisine gösterileceğinden korkar. Ancak ona: "Her kötülük yerine sana bir
iyilik verildi" denilir. Bunun üzerine adam: "Ey Rabb'im! İşlediğim daha büyük
kötülükler vardı; onları burada göremiyorum" der. Ebû Zer der ki: "Bu söz
üzerine Hz. Peygamber'in güldüğünü gördüm. Öyle ki, azı dişleri görünüyordu."
[2]
* Allah'ın kullarının işledikleri günahları gizlemesi, onları ortaya
çıkarmaması, kusurlarını örtmesi ve yaptıklarını görmezden gelmesi, O'nun
Kerem sahibi oluşunun bir diğer göstergesidir.
* Mü'min kullarının basit ve küçük itaatlerine bile büyük sevaplar vermesi,
onları överek onurlandırması ve üstün tutması, Allah'ın ne kadar büyük Kerem
sahibi olduğunu gösterir.
Allah'ın, "Ahdime bağlı kalın ki, ben de ahdinize bağlı kalayım."
[3]
diyerek
kullarıyla ahit yapması O'nun kerem ve ihsanını gösterir. Yine Yüce Allah'ın, "Onlar
O'nu sever, O da onları sever"
[4]
buyurarak kullarını sevdiğini belirtmesi, O'nun ne kadar kerem sahibi olduğunu
göstermektedir.
* Allah'ın "Yerde olanların tümünü sizin için yaratan O'dur. "
[5]
buyurarak dünyayı ve içindeki bütün nimetleri kulları için yaratması, onların
istifadesine sunması; "Rabb'inizden olan mağfirete ve eni, göklerle yer
kadar olan cennete (kavuşmak için) yarışın; o, muttakiler için hazırlanmıştır."
[6]
buyurarak âhireti onların kalacağı ebedî bir yurt yapması, O'nun ihsan ve
kereminin bir başka göstergesidir.
* Allah, kereminin bir göstergesi olarak, göklerde ve yerde bulunan her şeyi
bütün insanların hizmetine verdiğini ve onlara boyun eğdirdiğini belirtmiş ve
şöyle buyurmuştur: "Kendinden (bir nimet olarak) göklerde ve yerde olanların
tümüne sizin için boyun eğdirdi."
[7]
Evet, Allah gerçekten Ekremu'l-ekremîndir. Kerem sahiplerinin en üstünüdür.
Hiç kimse bu niteliğinde ona eşit olamaz, O'nun benzeri bir kerem sahibi
kesinlikle yoktur.[8]
Allah'ın bu sıfatından müslümana düşen pay, Allah'ın genel ve özel ihsanından,
kereminden ve cömertliğinden yararlanmasıdır. Allah'ın bu özelliğini rehber
edinerek özelde müslümanlara ve genelde tüm insanlara cömertçe davranmalı ve
onlara iyilik yapmalıdır. Sahip olduğu mal, mülk, mevki, makam ve ilmi onların
yararına kullanmalı, her yönden onlara yardımcı olmalıdır.[9]
* * *
[1]
Furkan,
70.
[2]
Müslim, İman,
190.
[3]
Bakara,
40.
[4]
Maide,
54.
[5]
Bakara,
29.
[6]
Âl-i İmrân,
133.
[7]
Casiye,
13.
[8]
Daha geniş bilgi için bkz. Beyhâki, a.g.e., s.
54-55;
Râzî, a.g.e., s.
264-265;
Kurtubî, a.g.e.,
1/99-130.
[9]
İzz b. Abdüsselâm, "Şeceretü'l-meârif ve'l-ahvâl", s.
93.
Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
* Allah'ın, kullara nimetleri hak etmeden vermesi, daha talepte bulunmadan
kendi lütuf ve keremiyle onlara bağışta bulunması, Kerem sahibi oluşunun bir
göstergesidir. Örneğin dua eden, "Ya Kerîmü'l-afuv / Ey Affeden, Kerîm!" der.
Bu kul, işlediği herhangi bir fenalıktan pişman olup tevbe ettiğinde Allah'ın
onu bağışlaması, affetmesi ve o fenalığın yerine bir iyilik yazması, Yüce
Allah'ın kerem sahibi olduğunu açıkça göstermektedir. Allah tevbe eden kulunu
bağışlayacağını ve kötülüklerini iyiliklere dönüştüreceğini bize şöyle haber
vermektedir:
"Ancak tevbe eden, iman eden ve salih amellerde bulunanlar başka; işte
onların günahlarını, Allah iyiliklere çevirir. Allah, çok bağışlayandır, çok
esirgeyendir."
[1]
Ebû Zer'den rivayet edilen bir hadis-i şerifte Hz. Peygamber şöyle
buyurmaktadır: "Şüphesiz ben, cennete en son girecek kimseyi de, cehennemden
en son çıkacak kimseyi de bilmekteyim. Bir adam getirilir ve: "Ona küçük
günahlarını gösterin" denilir. Bunun üzerine ona küçük günahları gösterilir
ve: "Sen falan gün şöyle şöyle yaptın; filan gün şöyle şöyle yaptın" denilir. O:
"Evet" der. Çünkü yaptıklarını inkar edemez. İşlediği büyük günahların da
kendisine gösterileceğinden korkar. Ancak ona: "Her kötülük yerine sana bir
iyilik verildi" denilir. Bunun üzerine adam: "Ey Rabb'im! İşlediğim daha büyük
kötülükler vardı; onları burada göremiyorum" der. Ebû Zer der ki: "Bu söz
üzerine Hz. Peygamber'in güldüğünü gördüm. Öyle ki, azı dişleri görünüyordu."
[2]
* Allah'ın kullarının işledikleri günahları gizlemesi, onları ortaya
çıkarmaması, kusurlarını örtmesi ve yaptıklarını görmezden gelmesi, O'nun
Kerem sahibi oluşunun bir diğer göstergesidir.
* Mü'min kullarının basit ve küçük itaatlerine bile büyük sevaplar vermesi,
onları överek onurlandırması ve üstün tutması, Allah'ın ne kadar büyük Kerem
sahibi olduğunu gösterir.
Allah'ın, "Ahdime bağlı kalın ki, ben de ahdinize bağlı kalayım."
[3]
diyerek
kullarıyla ahit yapması O'nun kerem ve ihsanını gösterir. Yine Yüce Allah'ın, "Onlar
O'nu sever, O da onları sever"
[4]
buyurarak kullarını sevdiğini belirtmesi, O'nun ne kadar kerem sahibi olduğunu
göstermektedir.
* Allah'ın "Yerde olanların tümünü sizin için yaratan O'dur. "
[5]
buyurarak dünyayı ve içindeki bütün nimetleri kulları için yaratması, onların
istifadesine sunması; "Rabb'inizden olan mağfirete ve eni, göklerle yer
kadar olan cennete (kavuşmak için) yarışın; o, muttakiler için hazırlanmıştır."
[6]
buyurarak âhireti onların kalacağı ebedî bir yurt yapması, O'nun ihsan ve
kereminin bir başka göstergesidir.
* Allah, kereminin bir göstergesi olarak, göklerde ve yerde bulunan her şeyi
bütün insanların hizmetine verdiğini ve onlara boyun eğdirdiğini belirtmiş ve
şöyle buyurmuştur: "Kendinden (bir nimet olarak) göklerde ve yerde olanların
tümüne sizin için boyun eğdirdi."
[7]
Evet, Allah gerçekten Ekremu'l-ekremîndir. Kerem sahiplerinin en üstünüdür.
Hiç kimse bu niteliğinde ona eşit olamaz, O'nun benzeri bir kerem sahibi
kesinlikle yoktur.[8]
Allah'ın bu sıfatından müslümana düşen pay, Allah'ın genel ve özel ihsanından,
kereminden ve cömertliğinden yararlanmasıdır. Allah'ın bu özelliğini rehber
edinerek özelde müslümanlara ve genelde tüm insanlara cömertçe davranmalı ve
onlara iyilik yapmalıdır. Sahip olduğu mal, mülk, mevki, makam ve ilmi onların
yararına kullanmalı, her yönden onlara yardımcı olmalıdır.[9]
* * *
[1]
Furkan,
70.
[2]
Müslim, İman,
190.
[3]
Bakara,
40.
[4]
Maide,
54.
[5]
Bakara,
29.
[6]
Âl-i İmrân,
133.
[7]
Casiye,
13.
[8]
Daha geniş bilgi için bkz. Beyhâki, a.g.e., s.
54-55;
Râzî, a.g.e., s.
264-265;
Kurtubî, a.g.e.,
1/99-130.
[9]
İzz b. Abdüsselâm, "Şeceretü'l-meârif ve'l-ahvâl", s.
93.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER