BAKİ
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْباَقي ﴾
BÂKÎ
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
"Celal ve ikram sahibi olan Rabb'inin yüzü (zatı) bâkî kalacaktır."
[1]
"Allah, daha hayırlıdır ve daha bâkîdir."
[2]
el-Halîmî, bu isim hakkında şöyle söyler: "Bâkî, Allah'ın "Kadîm" isminin bir
gereğidir.[3]
Allah, bir sebep ve öncesi olmadan var olan bir varlık olduğuna göre varlığının
son bulması ve yok olması mümkün olmamalıdır. Çünkü varlığından sonra yok olan
her varlık, varlığını sağlayan sebebin ortadan kalkmasıyla yok olmaktadır.
Kadîm olan Allah'ın varlığı, herhangi bir sebebe bağlı olmadığına göre;
varlığının son bulması ve yok olması düşünülemez. Eğer Allah'ın varlığını
sağlayan bir sebep olsaydı, bu sebebin ortadan kalkmasıyla O'nun varlığının da
yok olması düşünülebilirdi. Fakat biliyoruz ki, O'nun varlığı herhangi bir
sebebe dayanmamaktadır. Bu da onun yok olmayacağını göstermektedir.[4]
Gazâlî ise bu ismi şöyle açıklar: "Geçmiş" ve "gelecek" bizim için geçerli olan
kavramlardır. Bize göre "geçmiş", belirli bir sürenin geçmiş olmasını,
"gelecek" ise, henüz gelmemiş zamanı ifade eder. Yani hayat bizim için
kesinleşmiş geçmiş zaman, şimdiki zaman ve gelmesi muhtemel gelecek zamandan
ibarettir. Halbuki Hak Teâlâ için zaman kavramı geçerli değildir. O zaman üstü
bir varlıktır. Çünkü zamanı O, yaratmıştır. Bu nedenle zaman, O'nun zatından
hiçbir şey değiştiremez. Zaman henüz yaratılmadan önce zaman diye bir şey
yoktu. O hâlde Allah'ın varlığı, zaman yaratıldıktan sonra da önceden olduğu
gibi aynen devam etmektedir.[5]
[1]
Rahmân,
27.
[2]
Tâ-Hâ,
73.
[3]
Beyhakî burada şunu kastetmektedir: "Allah'ın sıfatlarından biri de
"Kıdem" (öncesi olmayan) dir. Öncesi olmayan bir varlığın, hiçbir değişime
uğramadan olduğu gibi Bâkî (ebedi) olması zorunludur. Böylece Allah'ın
"bekâ" sıfatı öncesi olmayan "Kâdim" sıfatının bir gereği olmuştur."
[4]
Beyhakî, "el-Esmâ ve's-sıfât", s.
11-12.
[5]
Gazâlî, a.g.e., s.
107.
﴿
اَلْباَقي ﴾
BÂKÎ
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
"Celal ve ikram sahibi olan Rabb'inin yüzü (zatı) bâkî kalacaktır."
[1]
"Allah, daha hayırlıdır ve daha bâkîdir."
[2]
el-Halîmî, bu isim hakkında şöyle söyler: "Bâkî, Allah'ın "Kadîm" isminin bir
gereğidir.[3]
Allah, bir sebep ve öncesi olmadan var olan bir varlık olduğuna göre varlığının
son bulması ve yok olması mümkün olmamalıdır. Çünkü varlığından sonra yok olan
her varlık, varlığını sağlayan sebebin ortadan kalkmasıyla yok olmaktadır.
Kadîm olan Allah'ın varlığı, herhangi bir sebebe bağlı olmadığına göre;
varlığının son bulması ve yok olması düşünülemez. Eğer Allah'ın varlığını
sağlayan bir sebep olsaydı, bu sebebin ortadan kalkmasıyla O'nun varlığının da
yok olması düşünülebilirdi. Fakat biliyoruz ki, O'nun varlığı herhangi bir
sebebe dayanmamaktadır. Bu da onun yok olmayacağını göstermektedir.[4]
Gazâlî ise bu ismi şöyle açıklar: "Geçmiş" ve "gelecek" bizim için geçerli olan
kavramlardır. Bize göre "geçmiş", belirli bir sürenin geçmiş olmasını,
"gelecek" ise, henüz gelmemiş zamanı ifade eder. Yani hayat bizim için
kesinleşmiş geçmiş zaman, şimdiki zaman ve gelmesi muhtemel gelecek zamandan
ibarettir. Halbuki Hak Teâlâ için zaman kavramı geçerli değildir. O zaman üstü
bir varlıktır. Çünkü zamanı O, yaratmıştır. Bu nedenle zaman, O'nun zatından
hiçbir şey değiştiremez. Zaman henüz yaratılmadan önce zaman diye bir şey
yoktu. O hâlde Allah'ın varlığı, zaman yaratıldıktan sonra da önceden olduğu
gibi aynen devam etmektedir.[5]
[1]
Rahmân,
27.
[2]
Tâ-Hâ,
73.
[3]
Beyhakî burada şunu kastetmektedir: "Allah'ın sıfatlarından biri de
"Kıdem" (öncesi olmayan) dir. Öncesi olmayan bir varlığın, hiçbir değişime
uğramadan olduğu gibi Bâkî (ebedi) olması zorunludur. Böylece Allah'ın
"bekâ" sıfatı öncesi olmayan "Kâdim" sıfatının bir gereği olmuştur."
[4]
Beyhakî, "el-Esmâ ve's-sıfât", s.
11-12.
[5]
Gazâlî, a.g.e., s.
107.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER