BAİS
Yeni Sayfa 1
﴿ اَلْباَعِثُ ﴾
BÂ'İS
Bu isim, Kur'an-ı Kerîm'de fiil yapısıyla geçmektedir. Yüce Allah şöyle
buyurmaktadır:
"Sonra adı konulmuş ecel doluncaya kadar onda sizi dirilten (uyandıran) (ba's)
O'dur."
[1]
"Sonra belki şükredersiniz diye, sizi ölümünüzden sonra dirilttik (ba's)."[2]
"O, ümmîler içinde, kendilerinden olan ve onlara âyetlerini okuyan, onları
arındırıp-temizleyen ve onlara kitap ve hikmeti öğreten bir peygamberi
gönderendir (ba's)."
[3]
Bu isim, ruh vermek (diriltmek), bedenleri yeniden diriltmek, peygamber
göndermek ve akla düşünceler vermekle ilgili bir isimdir. Bu yönüyle anlamı;
gönderen, ortaya çıkaran ve yaratan sözcüklerine yakındır. Bâ'is ismi, Allah'ın
fiilî sıfatları arasında yer alır.
İbnül-Arabî der ki: "Bi'setin (diriltmenin) hakikati, bir şeye hayat vermek ve
hareket etmesini sağlamaktır. Ölüleri diriltecek ve onlara hayat verecek olan,
onları ilk kez var eden ve yaşamaları sağlayan Yüce Allah'tır. İnsanları dinine
davet etmesi için peygamberler gönderen, böylece kullarının kendisine ibadet ve
itaat etmesini sağlayan O'dur. İsrailoğullarının üzerine bazı kullarını
gönderen O'dur. Kırıkları iyileştirip yeniden sağlığına kavuşturan yine O'dur.
Bütün bu eylemler hareket ettirmeye ve ortaya çıkarmaya dayanmaktadır. Sadece
sebepler değişmektedir."
[4]
Her müslümanın,
Allah'ın kıyamet günü ölüleri dirilteceğini, onlara yeniden hayat vereceğini ve
tekrar yaratacağını bilmesi zorunludur. Yüce Allah Yasin sûresinde inkarcılarla
inananların yeniden diriliş karşısındaki tavırlarını bize şöyle haber
vermektedir. İnkarcılar derler ki: "Eyvahlar bize, uykuya-bırakıldığımız
yerden bizi kim diriltip-kaldırdı.?"
[5]
İnananlar ve Allah'a kulluğu gerçekleştirenler ise derler ki: "Bu, Rahmân
(olan Allah)'ın vadettiğidir, gönderilen (peygamber)ler doğru söylemişlerdir."[6]
Hiç şüphesiz Allah,
kıyamet günü bütün ölülere yeniden hayat verecek, kabirlerde olanları
diriltecek ve onları yaptıklarından sorguya çekecektir.
[1]
En'am,
60.
[2]
Bakara,
56.
[3]
Cuma,
2.
[4]
Râzî, Allah'ın fiilî sıfatlarından olan Bâ'is'in birkaç anlama geldiğini
söyler ve bunları şöyle özetler:
1-
Allah, kıyamet günü bütün insanları diriltecektir. Bu anlama şu âyet işaret
eder: "Şüphe yoktur ki, Allah kabirlerde olanları diriltecektir."
Hac,
7.
2-
Allah, insanlara peygamber gönderendir. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir:
"And olsun, biz her ümmete: "Allah'a kulluk edin ve tağuttan kaçının"
(diye tebliğ etmesi için) bir peygamber gönderdik." Nahl,
36.
3-
Allah, güçleri yetmediğinde ve zayıf düştüklerinde kullarına yardım
gönderen, onlara destek veren ve günahtan sonra yaptıkları tevbeyi kabul
edendir. Bkz. Râzî, "Şerhu'l-esmâi'l-hüsnâ", s.
276.
[5]
Yasin,
52.
[6]
Yasin,
52.
﴿ اَلْباَعِثُ ﴾
BÂ'İS
Bu isim, Kur'an-ı Kerîm'de fiil yapısıyla geçmektedir. Yüce Allah şöyle
buyurmaktadır:
"Sonra adı konulmuş ecel doluncaya kadar onda sizi dirilten (uyandıran) (ba's)
O'dur."
[1]
"Sonra belki şükredersiniz diye, sizi ölümünüzden sonra dirilttik (ba's)."[2]
"O, ümmîler içinde, kendilerinden olan ve onlara âyetlerini okuyan, onları
arındırıp-temizleyen ve onlara kitap ve hikmeti öğreten bir peygamberi
gönderendir (ba's)."
[3]
Bu isim, ruh vermek (diriltmek), bedenleri yeniden diriltmek, peygamber
göndermek ve akla düşünceler vermekle ilgili bir isimdir. Bu yönüyle anlamı;
gönderen, ortaya çıkaran ve yaratan sözcüklerine yakındır. Bâ'is ismi, Allah'ın
fiilî sıfatları arasında yer alır.
İbnül-Arabî der ki: "Bi'setin (diriltmenin) hakikati, bir şeye hayat vermek ve
hareket etmesini sağlamaktır. Ölüleri diriltecek ve onlara hayat verecek olan,
onları ilk kez var eden ve yaşamaları sağlayan Yüce Allah'tır. İnsanları dinine
davet etmesi için peygamberler gönderen, böylece kullarının kendisine ibadet ve
itaat etmesini sağlayan O'dur. İsrailoğullarının üzerine bazı kullarını
gönderen O'dur. Kırıkları iyileştirip yeniden sağlığına kavuşturan yine O'dur.
Bütün bu eylemler hareket ettirmeye ve ortaya çıkarmaya dayanmaktadır. Sadece
sebepler değişmektedir."
[4]
Her müslümanın,
Allah'ın kıyamet günü ölüleri dirilteceğini, onlara yeniden hayat vereceğini ve
tekrar yaratacağını bilmesi zorunludur. Yüce Allah Yasin sûresinde inkarcılarla
inananların yeniden diriliş karşısındaki tavırlarını bize şöyle haber
vermektedir. İnkarcılar derler ki: "Eyvahlar bize, uykuya-bırakıldığımız
yerden bizi kim diriltip-kaldırdı.?"
[5]
İnananlar ve Allah'a kulluğu gerçekleştirenler ise derler ki: "Bu, Rahmân
(olan Allah)'ın vadettiğidir, gönderilen (peygamber)ler doğru söylemişlerdir."[6]
Hiç şüphesiz Allah,
kıyamet günü bütün ölülere yeniden hayat verecek, kabirlerde olanları
diriltecek ve onları yaptıklarından sorguya çekecektir.
[1]
En'am,
60.
[2]
Bakara,
56.
[3]
Cuma,
2.
[4]
Râzî, Allah'ın fiilî sıfatlarından olan Bâ'is'in birkaç anlama geldiğini
söyler ve bunları şöyle özetler:
1-
Allah, kıyamet günü bütün insanları diriltecektir. Bu anlama şu âyet işaret
eder: "Şüphe yoktur ki, Allah kabirlerde olanları diriltecektir."
Hac,
7.
2-
Allah, insanlara peygamber gönderendir. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir:
"And olsun, biz her ümmete: "Allah'a kulluk edin ve tağuttan kaçının"
(diye tebliğ etmesi için) bir peygamber gönderdik." Nahl,
36.
3-
Allah, güçleri yetmediğinde ve zayıf düştüklerinde kullarına yardım
gönderen, onlara destek veren ve günahtan sonra yaptıkları tevbeyi kabul
edendir. Bkz. Râzî, "Şerhu'l-esmâi'l-hüsnâ", s.
276.
[5]
Yasin,
52.
[6]
Yasin,
52.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER