İbn Kayyim'in görüşü
İbn Kayyim
İbn Kayyim'in görüşü
İbn Kayyim bu isimler hakkında şunları söyler: "Bu dört isim (Evvel, Âhir, Zâhir
ve Bâtın) bilgi ve marifetin temel direğidir. Bu yüzden kul, bütün gücü ve
anlayışı ile bu isimleri tanımaya çalışmalıdır. Şunu bil ki, senin bir
başlangıcın, sonun, dış görünümün ve gizlin vardır. Tıpkı bunun gibi her şeyin
bir başlangıcı, sonu, dış görünümü ve gizlisi vardır. Hatta akla gelen
düşüncelerin, kısa anların ve nefsin (ruh) dahi bu özellikleri vardır. Kısaca
büyük küçük, görünen görünmeyen her şeyde bu özellikler bulunmaktadır.
Yüce Allah'ın Evvel oluşu kendisini dışındaki her şeyin Evveliyatından önce
olmasıdır. O'nun Âhir oluşu, kendisinden başka her şeyin son bulmasından sonra
da var olmaya devam etmesidir. Demek ki Allah'ın Evvel oluşu, O'nun her şeyden
önce varolduğunu, Âhir oluşu ise, her şeyden sonra O'nun varolacağını, varlığını
devam ettireceğini ifade etmektedir.
Allah'ın Zâhir oluşu, O'nun her şeyden üstün olmasını gerektirir. Çünkü Zâhir,
her şeyin üstünde olan, içindekileri çevreleyen ve dıştan görünen demektir.
Allah'ın Bâtın oluşu ise, her şeyi kuşatmasını ve kapsamasını gerektirir. Öyle
ki, insana şah damarından daha yakın olur. Tabî bu, sevenin sevgilisine olan
yakınlığı gibi değildir. Her iki yakınlık birbirinden farklıdır. Bu dört isim
kuşatıcılık ile alâkalıdır. Bu kuşatma zaman ve mekan olmak üzere iki türlüdür.
Allah'ın Evvel ve Âhir oluşu zamanla ilgili, Zâhir ve Bâtın oluşu ise mekanla
ilgili kuşatıcılığa işaret eder. Allah'ın Evvel ve Âhir kuşatıcılığı önce ve
sonra ile belirtilir. Her başlangıç, öncesinin son bulmasıyla başlar. Her son da
öncesinin son bulmasıyla başlar. Allah'ın Evvel ve Âhir oluşu bütün
başlangıçları ve sonları kuşatır.
Allah'ın Zâhir ve Bâtın oluşu, bütün Zâhir ve Bâtınları kuşatır. Allah mutlak
anlamda bütün zâhirlerin (dış görünümlerin) üstündedir. Aynı şekilde O, bütün
bâtınlarda (gizliliklerde) mevcuttur. O'na hiçbir şey gizli değildir. O, her
başlangıçtan önce vardır ve her sondan sonra varlığı devam edecektir. Evvel,
O'nun öncesiz olması; Âhir, varlığının devam etmesi ve ebediyen baki
kalmasıdır. Zâhir, her şeyin üstünde ve yüce olması; Bâtın, her şeyin içinde ve
yakınında bulunmasıdır. O Evvel olmakla her şeyin ilkidir, Âhir olmakla her
şeyin sonu ve arda kalanıdır. Zâhir olmasıyla her şeyin üstündedir, Bâtın
olmasıyla her şeye aslından daha yakındır. O'nun Zâhir ve üstün oluşunu hiçbir
yer ve gök gizleyemez. Zâhir oluşu Bâtını görmesine mani olmaz. Çünkü Bâtın da
O'nun için Zâhir gibidir. O'nun için görülmeyen görünen, uzak olan ise yakın
gibidir. Sır ve gizlilik O'nun için geçerli değildir. Çünkü sır, O'na göre
aleniyet gibidir.
Bu dört isim de tevhidin şartlarını kapsamaktadır. O, Âhir olmakla birlikte
Evveldir, Evvel olmanın yanında Âhirdir. Zâhir olmakla birlikte Bâtındır,
Bâtın olmakla birlikte Zâhirdir. O hâlâ Evvel ve Âhir'dir, Zâhir ve Bâtın'dır."[1]
[1]
İbn Kayyim, "Tarîku'l-hicreteyn", s.
47.
Râzî der ki: "Eğer O ne zaman vardı? denilirse, şu âyetle cevap veririz: "O,
Evvel'dir, Âhir'dir, Zâhir'dir, Bâtın'dır" Hadîd,
3.
Bkz. a.g.e., s.
315.
İbn Kayyim'in görüşü
İbn Kayyim bu isimler hakkında şunları söyler: "Bu dört isim (Evvel, Âhir, Zâhir
ve Bâtın) bilgi ve marifetin temel direğidir. Bu yüzden kul, bütün gücü ve
anlayışı ile bu isimleri tanımaya çalışmalıdır. Şunu bil ki, senin bir
başlangıcın, sonun, dış görünümün ve gizlin vardır. Tıpkı bunun gibi her şeyin
bir başlangıcı, sonu, dış görünümü ve gizlisi vardır. Hatta akla gelen
düşüncelerin, kısa anların ve nefsin (ruh) dahi bu özellikleri vardır. Kısaca
büyük küçük, görünen görünmeyen her şeyde bu özellikler bulunmaktadır.
Yüce Allah'ın Evvel oluşu kendisini dışındaki her şeyin Evveliyatından önce
olmasıdır. O'nun Âhir oluşu, kendisinden başka her şeyin son bulmasından sonra
da var olmaya devam etmesidir. Demek ki Allah'ın Evvel oluşu, O'nun her şeyden
önce varolduğunu, Âhir oluşu ise, her şeyden sonra O'nun varolacağını, varlığını
devam ettireceğini ifade etmektedir.
Allah'ın Zâhir oluşu, O'nun her şeyden üstün olmasını gerektirir. Çünkü Zâhir,
her şeyin üstünde olan, içindekileri çevreleyen ve dıştan görünen demektir.
Allah'ın Bâtın oluşu ise, her şeyi kuşatmasını ve kapsamasını gerektirir. Öyle
ki, insana şah damarından daha yakın olur. Tabî bu, sevenin sevgilisine olan
yakınlığı gibi değildir. Her iki yakınlık birbirinden farklıdır. Bu dört isim
kuşatıcılık ile alâkalıdır. Bu kuşatma zaman ve mekan olmak üzere iki türlüdür.
Allah'ın Evvel ve Âhir oluşu zamanla ilgili, Zâhir ve Bâtın oluşu ise mekanla
ilgili kuşatıcılığa işaret eder. Allah'ın Evvel ve Âhir kuşatıcılığı önce ve
sonra ile belirtilir. Her başlangıç, öncesinin son bulmasıyla başlar. Her son da
öncesinin son bulmasıyla başlar. Allah'ın Evvel ve Âhir oluşu bütün
başlangıçları ve sonları kuşatır.
Allah'ın Zâhir ve Bâtın oluşu, bütün Zâhir ve Bâtınları kuşatır. Allah mutlak
anlamda bütün zâhirlerin (dış görünümlerin) üstündedir. Aynı şekilde O, bütün
bâtınlarda (gizliliklerde) mevcuttur. O'na hiçbir şey gizli değildir. O, her
başlangıçtan önce vardır ve her sondan sonra varlığı devam edecektir. Evvel,
O'nun öncesiz olması; Âhir, varlığının devam etmesi ve ebediyen baki
kalmasıdır. Zâhir, her şeyin üstünde ve yüce olması; Bâtın, her şeyin içinde ve
yakınında bulunmasıdır. O Evvel olmakla her şeyin ilkidir, Âhir olmakla her
şeyin sonu ve arda kalanıdır. Zâhir olmasıyla her şeyin üstündedir, Bâtın
olmasıyla her şeye aslından daha yakındır. O'nun Zâhir ve üstün oluşunu hiçbir
yer ve gök gizleyemez. Zâhir oluşu Bâtını görmesine mani olmaz. Çünkü Bâtın da
O'nun için Zâhir gibidir. O'nun için görülmeyen görünen, uzak olan ise yakın
gibidir. Sır ve gizlilik O'nun için geçerli değildir. Çünkü sır, O'na göre
aleniyet gibidir.
Bu dört isim de tevhidin şartlarını kapsamaktadır. O, Âhir olmakla birlikte
Evveldir, Evvel olmanın yanında Âhirdir. Zâhir olmakla birlikte Bâtındır,
Bâtın olmakla birlikte Zâhirdir. O hâlâ Evvel ve Âhir'dir, Zâhir ve Bâtın'dır."[1]
[1]
İbn Kayyim, "Tarîku'l-hicreteyn", s.
47.
Râzî der ki: "Eğer O ne zaman vardı? denilirse, şu âyetle cevap veririz: "O,
Evvel'dir, Âhir'dir, Zâhir'dir, Bâtın'dır" Hadîd,
3.
Bkz. a.g.e., s.
315.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER