Kulun Ceberutlukla Nitelendirilmemesi
Kulun Ceberutlukla Nitelendirilmemesi
Kulun Ceberutlukla Nitelendirilmemesi
Kulun ceberûtlukla nitelendirilmesi hoş karşılanmamıştır. Çünkü Allah Teâlâ,
kendi güç ve kuvvetiyle (ceberûtluğu) bütün ceberûtları (zorba/diktatör)
yenmiş ve ululuğu ile onlara üstün gelmiştir. Hiçbir iktidar sahibinin hükmü
O'na uygulanamaz. Bütün varlıklar ve iktidar sahipleri O'na boyun eğer. Hiç
kimse O'na emir veremez. Herkes O'nun emirlerine uymak zorundadır. Allah,
emredilen değil; emir verendir. O, mağlup değil; gâlip olandır. Yüce Allah bu
özelliğini bize şöyle haber vermektedir: "O, yaptıklarından sorulmaz, oysa
onlar sorguya çekilirler."
[1]
Bütün insanlar, mükemmel değil; eksik nitelik sahibidirler. En küçük şeyden
bile etkilenirler. Kurtçukların yiyeceği olurlar. Sinekler bile onları rahatsız
eder. Açlık ve tokluğun esaretindedirler. Böyle niteliklere sahip olanlara
ululuk ve yücelik nasıl yakışır?[2]
Yüce Allah, kulları arasında kendilerini cebbâr (üstün güç sahibi, zorba)
olarak niteleyenleri şöyle kötülemiştir:
"İşte Allah, her
mütekebbir zorbanın kalbini böyle damgalar."
[3]
Bir başka âyette
Allah, Peygamberine şöyle buyurur:
"Sen onların
üzerinde bir zorba da değilsin."
[4]
Yani onları iman etmeye zorlayacak ve baskı altına alacak değilsin.
Tirmizî'de ve diğer
hadis kitaplarında geçen bir hadis-i şerifte Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Yeryüzünde büyüklenen ve zorbalık yapanlar kıyamet gününde insanların,
üzerlerine bastığı karıncalar gibi diriltilirler."[5]
[1]
Enbiya,
23.
[2]
Râzî, a.g.e., s. 194.
[3]
Mü'min,
35.
[4]
Kâf,
45.
[5]
Tirmizî,
2492;
İbn Kayyim, a.g.e., s.
231.
Kulun Ceberutlukla Nitelendirilmemesi
Kulun ceberûtlukla nitelendirilmesi hoş karşılanmamıştır. Çünkü Allah Teâlâ,
kendi güç ve kuvvetiyle (ceberûtluğu) bütün ceberûtları (zorba/diktatör)
yenmiş ve ululuğu ile onlara üstün gelmiştir. Hiçbir iktidar sahibinin hükmü
O'na uygulanamaz. Bütün varlıklar ve iktidar sahipleri O'na boyun eğer. Hiç
kimse O'na emir veremez. Herkes O'nun emirlerine uymak zorundadır. Allah,
emredilen değil; emir verendir. O, mağlup değil; gâlip olandır. Yüce Allah bu
özelliğini bize şöyle haber vermektedir: "O, yaptıklarından sorulmaz, oysa
onlar sorguya çekilirler."
[1]
Bütün insanlar, mükemmel değil; eksik nitelik sahibidirler. En küçük şeyden
bile etkilenirler. Kurtçukların yiyeceği olurlar. Sinekler bile onları rahatsız
eder. Açlık ve tokluğun esaretindedirler. Böyle niteliklere sahip olanlara
ululuk ve yücelik nasıl yakışır?[2]
Yüce Allah, kulları arasında kendilerini cebbâr (üstün güç sahibi, zorba)
olarak niteleyenleri şöyle kötülemiştir:
"İşte Allah, her
mütekebbir zorbanın kalbini böyle damgalar."
[3]
Bir başka âyette
Allah, Peygamberine şöyle buyurur:
"Sen onların
üzerinde bir zorba da değilsin."
[4]
Yani onları iman etmeye zorlayacak ve baskı altına alacak değilsin.
Tirmizî'de ve diğer
hadis kitaplarında geçen bir hadis-i şerifte Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Yeryüzünde büyüklenen ve zorbalık yapanlar kıyamet gününde insanların,
üzerlerine bastığı karıncalar gibi diriltilirler."[5]
[1]
Enbiya,
23.
[2]
Râzî, a.g.e., s. 194.
[3]
Mü'min,
35.
[4]
Kâf,
45.
[5]
Tirmizî,
2492;
İbn Kayyim, a.g.e., s.
231.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER