1- Dinî hükümler
1
1- Dinî hükümler
Bu hükümlerin kabul edilmesi, tartışılmaması ve itiraz edilmemesi Yüce Allah'ın
temel bir hakkıdır. Bu hükümler içtenlikle kabul edilip tasdik edildikten sonra
irade, uygulama ve amelin geldiği başka bir teslimiyet türü gelmektedir. Bu
teslimiyette, uygulanan hükümlerde Allah'ın iradesine ters ve onunla tartışan
irade ve istekler olmaz. Kalbinde iman ve ikrar ile çelişen şüpheler olmadığı
gibi, bu hükümlerin uygulanmasında da hakka karşı çıkan ve ona itiraz eden
iradeler olmaz. İman eden sağlam kalp, şüpheleri kabul etmediği gibi sağlam
irade de şüpheleri ve hakka itirazı kabul etmez. Sınırsız arzu ve isteklerinin
peşinden gidenlerin bu hükümlere aykırı davranmaları gibi o da isteklerinin
peşinden koşarak, Allah'ın hükümlerine aykırı davranmaz. Şüphelere uyanların
bâtıl şeylere daldığı gibi o da bâtıla dalmaz. Allah'ın emir ve yasaklarına
içtenlikle uyar, hakkı tanımakla bu sınırsız arzu ve istekleri zayıflar. Allah'ı
tanımakla, O'nu sevmekle, emir ve yasaklarını bilip uymakla huzur bulur.[1]
İbn Teymiye bu hüküm türünü şöyle ifade eder: "Bize emredilen ve Allah
tarafından indirilen dinîgerçekler, Kitap ve sünnette belirtilen bu
hükümlerdir. Hiç kimse bunların dışına çıkmamalıdır. Allah'ın rızasına ve
sevgisine bağlı olan hükümler bunlardır."[2]
[1]
İbn Kayyim, "Tarîku'l-hicreteyn", s.
66.
[2]
İbn Teymiye, "el-Furkân beyne evliyâillahâ¦", s.
117-118.
1- Dinî hükümler
Bu hükümlerin kabul edilmesi, tartışılmaması ve itiraz edilmemesi Yüce Allah'ın
temel bir hakkıdır. Bu hükümler içtenlikle kabul edilip tasdik edildikten sonra
irade, uygulama ve amelin geldiği başka bir teslimiyet türü gelmektedir. Bu
teslimiyette, uygulanan hükümlerde Allah'ın iradesine ters ve onunla tartışan
irade ve istekler olmaz. Kalbinde iman ve ikrar ile çelişen şüpheler olmadığı
gibi, bu hükümlerin uygulanmasında da hakka karşı çıkan ve ona itiraz eden
iradeler olmaz. İman eden sağlam kalp, şüpheleri kabul etmediği gibi sağlam
irade de şüpheleri ve hakka itirazı kabul etmez. Sınırsız arzu ve isteklerinin
peşinden gidenlerin bu hükümlere aykırı davranmaları gibi o da isteklerinin
peşinden koşarak, Allah'ın hükümlerine aykırı davranmaz. Şüphelere uyanların
bâtıl şeylere daldığı gibi o da bâtıla dalmaz. Allah'ın emir ve yasaklarına
içtenlikle uyar, hakkı tanımakla bu sınırsız arzu ve istekleri zayıflar. Allah'ı
tanımakla, O'nu sevmekle, emir ve yasaklarını bilip uymakla huzur bulur.[1]
İbn Teymiye bu hüküm türünü şöyle ifade eder: "Bize emredilen ve Allah
tarafından indirilen dinîgerçekler, Kitap ve sünnette belirtilen bu
hükümlerdir. Hiç kimse bunların dışına çıkmamalıdır. Allah'ın rızasına ve
sevgisine bağlı olan hükümler bunlardır."[2]
[1]
İbn Kayyim, "Tarîku'l-hicreteyn", s.
66.
[2]
İbn Teymiye, "el-Furkân beyne evliyâillahâ¦", s.
117-118.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER