3- Kaderî-kevnî hükümler

3

3-
Kaderî-kevnî hükümler

Kul, burada kesb hakkına sahip olmakla beraber seçme ve irade hakkına da
sahiptir. İstemediği bir hüküm verildiğinde kızar, öfkelenir ve eleştirir.
Ve­rilen bu hükmü tartışmak, karşı çıkmak ve mümkün olan her şeyle kendini
sa­vunmak kulun temel hakkıdır. O, bu hükmü mutlak olarak kabul etmek zo­runda
değildir. Böylece Hakk'ın hükmünü Hak'la ve Hak için tartışır.[1]

İbn Teymiye, Allah'ın yaratması ve dilemesine bağlı olan kaderî-kevnî
ger­çeklerin bu türden hükümler olduğunu söyler. Ancak sonuçta selefin
söy­lediği şu söz geçerli olur: "Allah'ın dilediği olur, dilemediği olmaz."







[1]
İbn Kayyim, "Tarîku'l-hicreteyn", s.

66.