ZU'T-TAVL
Yeni Sayfa 1
﴿
ذُو الطَّوْلِ ﴾
ZÜ'T-TAVL
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O, lütuf sahibidir."[1]
el-Halîmî der ki: "Zü't-tavl, hayır ve iyiliği bol olandır. Kullarına iyilik
yapmak istediğinde Allah'ın yapamayacağı tür iyilik yoktur. Ama insanlardan
Zü't-tavl olanlar böyle değildir. Çünkü onlardan biri bir iyilik yapmak
istese, iyiliği yapacağı şeyi bulamayabilir. İbn Abbas, "Zü't-tavl" ifadesini,
bol lütuf ve zenginlik sahibi olarak açıklar."[2]
İbn Kesîr, şu anlamları verir:
* Geniş lütuf ve zenginlik sahibi
* Bağış sahibi
* Nimet ve fazilet sahibi
* Kullarına şükrünü eda edemeyecek kadar bağışta ve iyilikte bulunan, lütufkâr
davranan ve nimet veren.
[3]
Allah bu gerçeği şöyle ifade eder: "Eğer Allah'ın nimetini saymaya
kalkışırsanız, onu sayıp-bitirmeye güç yetiremezsiniz."[4]
Kurtubî ise "Zü't-tavl"ı şöyle açıklar:
* O, Lâ ilâhe illâllah diyen kimseye muhtaç değildir.
* Bağış ve ihsan sahibidir, günahları affedendir, hak etmeyene bile nimet
verip bağışta bulunandır.
* Tavl, uzunluk anlamına gelen "Tûl" kelimesinden türetilmiştir. Sanki Allah,
başkalarına nimet vermekle büyümekte ve yücelmektedir. Kimisi de, "Allah'ın
böyle adlandırılması, nimet verme süresinin uzaması nedeniyledir." demiştir.[5]
* * *
[1]
Mü'min,
3.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
43.
[3]
İbn Kesîr, Tefsir,
7/95.
[4]
İbrahim,
34.
[5]
Kurtubî, a.g.e.,
8/5939.
﴿
ذُو الطَّوْلِ ﴾
ZÜ'T-TAVL
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O, lütuf sahibidir."[1]
el-Halîmî der ki: "Zü't-tavl, hayır ve iyiliği bol olandır. Kullarına iyilik
yapmak istediğinde Allah'ın yapamayacağı tür iyilik yoktur. Ama insanlardan
Zü't-tavl olanlar böyle değildir. Çünkü onlardan biri bir iyilik yapmak
istese, iyiliği yapacağı şeyi bulamayabilir. İbn Abbas, "Zü't-tavl" ifadesini,
bol lütuf ve zenginlik sahibi olarak açıklar."[2]
İbn Kesîr, şu anlamları verir:
* Geniş lütuf ve zenginlik sahibi
* Bağış sahibi
* Nimet ve fazilet sahibi
* Kullarına şükrünü eda edemeyecek kadar bağışta ve iyilikte bulunan, lütufkâr
davranan ve nimet veren.
[3]
Allah bu gerçeği şöyle ifade eder: "Eğer Allah'ın nimetini saymaya
kalkışırsanız, onu sayıp-bitirmeye güç yetiremezsiniz."[4]
Kurtubî ise "Zü't-tavl"ı şöyle açıklar:
* O, Lâ ilâhe illâllah diyen kimseye muhtaç değildir.
* Bağış ve ihsan sahibidir, günahları affedendir, hak etmeyene bile nimet
verip bağışta bulunandır.
* Tavl, uzunluk anlamına gelen "Tûl" kelimesinden türetilmiştir. Sanki Allah,
başkalarına nimet vermekle büyümekte ve yücelmektedir. Kimisi de, "Allah'ın
böyle adlandırılması, nimet verme süresinin uzaması nedeniyledir." demiştir.[5]
* * *
[1]
Mü'min,
3.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
43.
[3]
İbn Kesîr, Tefsir,
7/95.
[4]
İbrahim,
34.
[5]
Kurtubî, a.g.e.,
8/5939.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER