Rahmân ve Rahîm'i Bir Arada Zikretmenin Faydaları
Rahmân ve Rahîm
Rahmân ve Rahîm'i Bir Arada Zikretmenin Faydaları
1-
İbn Arabî, iki ismi bir arada zikretme nedeni olarak, Rahmân sözcüğünün aslının
İbranice olmasını gösterir ve bu ismin, Arapça asıllı Rahîm sözcüğü ile bir
arada kullanılması gerektiğini söyler.[1]
2-
Rahmân, Allah'ın genel merhametine delalet eden özel bir sıfattır. Bu yüzden bu
sıfatın başkasında bulunması imkansızdır. Çünkü rahmeti dost-düşman bütün
varlıkları kapsayacak bir varlık yoktur. Rahîm ise, fiillere delalet eden ve
başkalarının da sahip olabileceği bir vasıftır. Bu yüzden Yüce Allah kendisini
"Hayru'r-râhimîn" (merhamet edenlerin en hayırlısı) ve "Erhamu'r-râhimîn"
(merhamet edenlerin en merhametlisi) olarak adlandırır.[2]
3-
Rahmân ve Rahîm isimlerinin bir arada zikredilmesi, yukarıda zikredilen
anlamlardan daha güzel bir başka anlamın ortaya çıkmasını sağlar. Rahmân ismi,
Yüce Allah'ın varlığı ile kâim olan sıfata; Rahîm ise, merhamet edilenle ilgili
sıfata delalet etmektedir. Buna göre birincisi vasıf için, ikincisi de fiiller
için kullanılmaktadır. Birincisi merhametin Allah'ın bir vasfı ve niteliği
olduğunu; ikincisi de bu merhamet vasfı ile kullarına merhamet ettiğini
göstermektedir.
Bunu iyi anlamak istiyorsan şu âyetleri iyi düşün: "O, mü'minlere çok Rahîm
(merhamet eden)'dir."[3],
"O, onlara (karşı) çok şefkatli ve çok Rahîm (merhametli)'dir."[4]
Kur'an'da hiçbir âyette "O, mü'minlere çok Rahmândır" geçmemiştir.
Bu, Rahmân'ın merhamet sahibi olduğunu; Rahîm'in ise sahip olduğu bu merhametle
varlıklara merhamet ettiğini göstermektedir. Bu ince farkı, başka bir kitapta
bulamazsın. Eğer kalp aynanı bu isme tutar ve onu teneffüs edip yansıtırsan, bu
farkı daha iyi anlarsın.[5]
O halde Rahmân ve Rahîm sıfatlarını bir arada zikretmenin faydası, Allah'ın
özel ve genel merhametinden ve bu dünyadaki ve âhiretteki merhametinden
yararlanmaktır.[6]
[1]
Kurtubî, a.g.e.,
1/65.
[2]
Kurtubî, a.g.e.,
1/65.
[3]
Ahzab,
43.
[4]
Tevbe,
117.
[5]
Bedâiu'l-fevâid, s.
20.
[6]
Bedâiu'l-fevâid, s.
21.
Rahmân ve Rahîm'i Bir Arada Zikretmenin Faydaları
1-
İbn Arabî, iki ismi bir arada zikretme nedeni olarak, Rahmân sözcüğünün aslının
İbranice olmasını gösterir ve bu ismin, Arapça asıllı Rahîm sözcüğü ile bir
arada kullanılması gerektiğini söyler.[1]
2-
Rahmân, Allah'ın genel merhametine delalet eden özel bir sıfattır. Bu yüzden bu
sıfatın başkasında bulunması imkansızdır. Çünkü rahmeti dost-düşman bütün
varlıkları kapsayacak bir varlık yoktur. Rahîm ise, fiillere delalet eden ve
başkalarının da sahip olabileceği bir vasıftır. Bu yüzden Yüce Allah kendisini
"Hayru'r-râhimîn" (merhamet edenlerin en hayırlısı) ve "Erhamu'r-râhimîn"
(merhamet edenlerin en merhametlisi) olarak adlandırır.[2]
3-
Rahmân ve Rahîm isimlerinin bir arada zikredilmesi, yukarıda zikredilen
anlamlardan daha güzel bir başka anlamın ortaya çıkmasını sağlar. Rahmân ismi,
Yüce Allah'ın varlığı ile kâim olan sıfata; Rahîm ise, merhamet edilenle ilgili
sıfata delalet etmektedir. Buna göre birincisi vasıf için, ikincisi de fiiller
için kullanılmaktadır. Birincisi merhametin Allah'ın bir vasfı ve niteliği
olduğunu; ikincisi de bu merhamet vasfı ile kullarına merhamet ettiğini
göstermektedir.
Bunu iyi anlamak istiyorsan şu âyetleri iyi düşün: "O, mü'minlere çok Rahîm
(merhamet eden)'dir."[3],
"O, onlara (karşı) çok şefkatli ve çok Rahîm (merhametli)'dir."[4]
Kur'an'da hiçbir âyette "O, mü'minlere çok Rahmândır" geçmemiştir.
Bu, Rahmân'ın merhamet sahibi olduğunu; Rahîm'in ise sahip olduğu bu merhametle
varlıklara merhamet ettiğini göstermektedir. Bu ince farkı, başka bir kitapta
bulamazsın. Eğer kalp aynanı bu isme tutar ve onu teneffüs edip yansıtırsan, bu
farkı daha iyi anlarsın.[5]
O halde Rahmân ve Rahîm sıfatlarını bir arada zikretmenin faydası, Allah'ın
özel ve genel merhametinden ve bu dünyadaki ve âhiretteki merhametinden
yararlanmaktır.[6]
[1]
Kurtubî, a.g.e.,
1/65.
[2]
Kurtubî, a.g.e.,
1/65.
[3]
Ahzab,
43.
[4]
Tevbe,
117.
[5]
Bedâiu'l-fevâid, s.
20.
[6]
Bedâiu'l-fevâid, s.
21.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER