"Şâhid Olarak Allah Yeter." Âyetinin Anlamı
Yeni Sayfa 1
"Şâhid Olarak Allah Yeter."[1]
Âyetinin Anlamı
İbn Kayyim der ki: "Yüce Allah: "Sana iyilikten her ne gelirse Allah'tandır,
kötülükten de sana ne gelirse o da kendindendir."[2]
âyetinin hemen ardından şöyle buyurmaktadır: ""Biz seni insanlara bir
peygamber olarak gönderdik; şâhid olarak Allah yeter."[3]
Bu kısa âyetle Yüce Allah, bizlere birçok dersler ve ibretler vermektedir. Bu
dersleri özetle şöyle sıralayabiliriz:
a- Allah burada İslâm ümmetinin dikkatini şu önemli noktaya çekmektedir:
Peygamber olduğuna şahitlik yaptığı Resûlün başına istemediği bir durumun
gelmesi peygamberin yaptığı kendi amelleri nedeniyledir. O halde her insanın
başına gelen istenmedik durumlar, kişinin kendi yaptığı ameli veya hatası
nedeniyledir.
b- Allah, peygamber göndermekle insanların lehine veya aleyhine şahitlik yapacak
delili ortaya koymuştur. Buna göre insanlar, istemedikleri şeylerin başlarına
gelmesi nedeniyle Allah'ı zalim olarak (kendilerine haksızlık yapmakla)
suçlayamazlar. Çünkü Allah Teâlâ, kendilerine yararlı ve zararlı şeyleri
öğreten, bunları yapma veya bırakma yollarını gösteren peygamberler
göndermiştir. Bu yüzden kendisine yararlı olanı yapan ve zararlı olanından
kaçınan kimseler Allah'a hamd etmeli; aksini yapanlar da kendisinden başkasını
kınamamalıdır.
c- Allah, Hz. Peygamber'in peygamberliğine şahitlik yapmıştır. Bu şahitliğini,
Hz. Peygamber'in elinde gerçekleşen ve onun doğruluğuna ve gerçek peygamber
oluşuna delalet eden birçok mucizelerle göstermiştir. Dolaysıyla peygamberlik
nedeniyle uğursuzluğa uğradıklarını iddia eden zalim ve cahil kimselerin Hz.
Peygamber'i ve getirdiği mesajı inkar etmeleri, Hz. Peygamber'e hiçbir zarar
veremeyecektir. Çünkü göklerin ve yerin Rabb'i olan Allah, O'nun peygamberliğine
şahitlik yapmaktadır.
d- İnkarcılar, başlarına gelen kötülükleri ve cezaları, Hz. Peygamber'in
peygamberliğini geçersiz kılmaya delil göstermeye çalıştılar. Bunun üzerine Yüce
Allah, peygamberliğe kendisinin şahit olduğunu ve bu şahitliğinin yeterli
olduğunu bildirdi."[4]
İbn Kayyim kitabında daha birçok dersler zikretmektedir. Ancak bizler sadece bu
kadarını aktarmakla yetineceğiz.
[1]
Nisa,
79.
[2]
Nisa,
79.
[3]
Nisa,
79.
[4]
İbn Kayyim, "Şifâu'l-alîl", s.
297.
"Şâhid Olarak Allah Yeter."[1]
Âyetinin Anlamı
İbn Kayyim der ki: "Yüce Allah: "Sana iyilikten her ne gelirse Allah'tandır,
kötülükten de sana ne gelirse o da kendindendir."[2]
âyetinin hemen ardından şöyle buyurmaktadır: ""Biz seni insanlara bir
peygamber olarak gönderdik; şâhid olarak Allah yeter."[3]
Bu kısa âyetle Yüce Allah, bizlere birçok dersler ve ibretler vermektedir. Bu
dersleri özetle şöyle sıralayabiliriz:
a- Allah burada İslâm ümmetinin dikkatini şu önemli noktaya çekmektedir:
Peygamber olduğuna şahitlik yaptığı Resûlün başına istemediği bir durumun
gelmesi peygamberin yaptığı kendi amelleri nedeniyledir. O halde her insanın
başına gelen istenmedik durumlar, kişinin kendi yaptığı ameli veya hatası
nedeniyledir.
b- Allah, peygamber göndermekle insanların lehine veya aleyhine şahitlik yapacak
delili ortaya koymuştur. Buna göre insanlar, istemedikleri şeylerin başlarına
gelmesi nedeniyle Allah'ı zalim olarak (kendilerine haksızlık yapmakla)
suçlayamazlar. Çünkü Allah Teâlâ, kendilerine yararlı ve zararlı şeyleri
öğreten, bunları yapma veya bırakma yollarını gösteren peygamberler
göndermiştir. Bu yüzden kendisine yararlı olanı yapan ve zararlı olanından
kaçınan kimseler Allah'a hamd etmeli; aksini yapanlar da kendisinden başkasını
kınamamalıdır.
c- Allah, Hz. Peygamber'in peygamberliğine şahitlik yapmıştır. Bu şahitliğini,
Hz. Peygamber'in elinde gerçekleşen ve onun doğruluğuna ve gerçek peygamber
oluşuna delalet eden birçok mucizelerle göstermiştir. Dolaysıyla peygamberlik
nedeniyle uğursuzluğa uğradıklarını iddia eden zalim ve cahil kimselerin Hz.
Peygamber'i ve getirdiği mesajı inkar etmeleri, Hz. Peygamber'e hiçbir zarar
veremeyecektir. Çünkü göklerin ve yerin Rabb'i olan Allah, O'nun peygamberliğine
şahitlik yapmaktadır.
d- İnkarcılar, başlarına gelen kötülükleri ve cezaları, Hz. Peygamber'in
peygamberliğini geçersiz kılmaya delil göstermeye çalıştılar. Bunun üzerine Yüce
Allah, peygamberliğe kendisinin şahit olduğunu ve bu şahitliğinin yeterli
olduğunu bildirdi."[4]
İbn Kayyim kitabında daha birçok dersler zikretmektedir. Ancak bizler sadece bu
kadarını aktarmakla yetineceğiz.
[1]
Nisa,
79.
[2]
Nisa,
79.
[3]
Nisa,
79.
[4]
İbn Kayyim, "Şifâu'l-alîl", s.
297.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER