SAMED
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلصَّمَدُ ﴾
SAMED
Allah şöyle buyurmaktadır: "De ki: O Allah, birdir. Allah, Samed'dir."[1]
Hattâbî der ki: "Samed, önemli işlerde başvurulan, felaket ve ihtiyaç anlarında
kendisine müracaat edilen demektir. Samed aslen kastetmek ve yönelmek
anlamındadır."[2]
Beyhakî, senedini zikrederek İbn Abbas'ın "Samed"i şöyle açıkladığını nakleder:
"Samed, reislik ve efendiliği mükemmel olan, üstünlük ve asaleti eksiksiz olan,
büyüklük ve ululukta yüksek olan, yumuşaklıkta üstün niteliğe sahip olan, hiç
kimseye muhtaç olmayan, istiğnada mükemmel olan, üstün güç ve kuvvet sahibi
olan, ilimde kemale eren, hüküm ve kararları tartışmasız uygulanandır. O, bütün
üstünlük ve yücelik sıfatlarına haiz olandır. Bütün bu sıfatlar, Allah'tan başka
hiçbir varlıkta bulunmaz. Hiç kimse O'na denk değildir. O'na benzeyen hiçbir
şey yoktur. Bu yüzden Samed, Allah'tır. Tek ve üstün güç sahibi olan Allah, ne
yücedir."
İbn Abbas'tan yapılan bir diğer rivayete göre, Samed, hiçbir ihtiyacı bulunmayan
ve hiç kimseye muhtaç olmayandır.
ez-Züccâcî de der ki: "Beyhakî, İbn Abbas'tan yaptığı bu nakille sanki Allah'ın
cisim olmadığını ve bir sınırı bulunmadığını ispatlamaya çalışmaktadır."
İbn Arabi ise Samed'i şöyle açıklar:"Samed, tek bir şeyden yapılmış sade şey
demektir. Ama kelime aslen el-Hattâbî'nin de söylediği gibi kastetmek ve
yönelmek anlamındadır."
Kimisi de Samed'i şöyle tanımlamışlardır: "Samed, parçalara ayrılmayandır." Bu
tanım, Allah'ın parçalardan oluştuğu veya parçalara ayrılabileceği görüşünü
kesinlikle reddetmektedir.
Özetle Samed, doğurmayan, doğrulmayan ve hiçbir dengi bulunmayandır. Zira doğan
her şey mutlaka bir gün ölecek ve her ölen de mutlaka arkasında varisler
bırakacaktır. Allah ise asla ölmez ve arkasında varis bırakmaz. "Ve hiç bir
şey O'nun dengi değildir."[3]
Allah'ın ne bir benzeri ne bir dengi vardır. O'na benzeyen hiçbir şey yoktur.
Buna göre Samed, kendisinden hiçbir şey çıkmayan, yemeyen ve içmeyen, bütün
varlıklar yok olduktan sonra da varlığı devam eden, hiç kimseye ihtiyacı
olmayan, ama herkesin kendisine muhtaç olduğu, istekler için kendisine yönelip
başvurulan, felaket ve sıkıntı zamanlarında yardımı talep edilendir.
O, hiçbir eksiği bulunmayan mükemmel varlıktır. Cömertlik, yumuşaklık, üstünlük,
yücelik ve güçlülük gibi bütün reislik ve efendilik sıfatları Samed sıfatından
kaynaklanmaktadır.[4]
[1]
İhlas,
1-2.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
59.
[3]
İhlas,
4.
[4]
Kurtubî, a.g.e.,
1/177-186;
Beyhakî, a.g.e., s.59;
Meâricu'l-kabûl,
1/88-89;
es-Savâiku'l-mürsele, s.
1023;
İbn Kesir,
8/412-413;
Râzî, a.g.e., s.
303-305.
﴿
اَلصَّمَدُ ﴾
SAMED
Allah şöyle buyurmaktadır: "De ki: O Allah, birdir. Allah, Samed'dir."[1]
Hattâbî der ki: "Samed, önemli işlerde başvurulan, felaket ve ihtiyaç anlarında
kendisine müracaat edilen demektir. Samed aslen kastetmek ve yönelmek
anlamındadır."[2]
Beyhakî, senedini zikrederek İbn Abbas'ın "Samed"i şöyle açıkladığını nakleder:
"Samed, reislik ve efendiliği mükemmel olan, üstünlük ve asaleti eksiksiz olan,
büyüklük ve ululukta yüksek olan, yumuşaklıkta üstün niteliğe sahip olan, hiç
kimseye muhtaç olmayan, istiğnada mükemmel olan, üstün güç ve kuvvet sahibi
olan, ilimde kemale eren, hüküm ve kararları tartışmasız uygulanandır. O, bütün
üstünlük ve yücelik sıfatlarına haiz olandır. Bütün bu sıfatlar, Allah'tan başka
hiçbir varlıkta bulunmaz. Hiç kimse O'na denk değildir. O'na benzeyen hiçbir
şey yoktur. Bu yüzden Samed, Allah'tır. Tek ve üstün güç sahibi olan Allah, ne
yücedir."
İbn Abbas'tan yapılan bir diğer rivayete göre, Samed, hiçbir ihtiyacı bulunmayan
ve hiç kimseye muhtaç olmayandır.
ez-Züccâcî de der ki: "Beyhakî, İbn Abbas'tan yaptığı bu nakille sanki Allah'ın
cisim olmadığını ve bir sınırı bulunmadığını ispatlamaya çalışmaktadır."
İbn Arabi ise Samed'i şöyle açıklar:"Samed, tek bir şeyden yapılmış sade şey
demektir. Ama kelime aslen el-Hattâbî'nin de söylediği gibi kastetmek ve
yönelmek anlamındadır."
Kimisi de Samed'i şöyle tanımlamışlardır: "Samed, parçalara ayrılmayandır." Bu
tanım, Allah'ın parçalardan oluştuğu veya parçalara ayrılabileceği görüşünü
kesinlikle reddetmektedir.
Özetle Samed, doğurmayan, doğrulmayan ve hiçbir dengi bulunmayandır. Zira doğan
her şey mutlaka bir gün ölecek ve her ölen de mutlaka arkasında varisler
bırakacaktır. Allah ise asla ölmez ve arkasında varis bırakmaz. "Ve hiç bir
şey O'nun dengi değildir."[3]
Allah'ın ne bir benzeri ne bir dengi vardır. O'na benzeyen hiçbir şey yoktur.
Buna göre Samed, kendisinden hiçbir şey çıkmayan, yemeyen ve içmeyen, bütün
varlıklar yok olduktan sonra da varlığı devam eden, hiç kimseye ihtiyacı
olmayan, ama herkesin kendisine muhtaç olduğu, istekler için kendisine yönelip
başvurulan, felaket ve sıkıntı zamanlarında yardımı talep edilendir.
O, hiçbir eksiği bulunmayan mükemmel varlıktır. Cömertlik, yumuşaklık, üstünlük,
yücelik ve güçlülük gibi bütün reislik ve efendilik sıfatları Samed sıfatından
kaynaklanmaktadır.[4]
[1]
İhlas,
1-2.
[2]
Beyhakî, a.g.e., s.
59.
[3]
İhlas,
4.
[4]
Kurtubî, a.g.e.,
1/177-186;
Beyhakî, a.g.e., s.59;
Meâricu'l-kabûl,
1/88-89;
es-Savâiku'l-mürsele, s.
1023;
İbn Kesir,
8/412-413;
Râzî, a.g.e., s.
303-305.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER