AZİM
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْعَظِيمُ ﴾
AZÎM
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O, pek yücedir, pek büyüktür."[1]
İbn Abbas anlatıyor. Hz. Peygamber sıkıntı anında şöyle dua ederdi: "Allah'tan
başka ilâh yoktur; O, azim ve halim olandır. Allah'tan başka ilâh yoktur; O,
büyük arşın sahibidir. Allah'tan başka ilâh yoktur; O, göklerin ve yerlerin
Rabb'i'dir ve O, pek değerli arşın Rabb'i'dir."[2]
el-Halîmî der ki: "Azîm, mutlak olarak kendisinden kaçınmak ve uzak durmak
mümkün olmayandır. Çünkü bir toplumun büyüğü, o toplumun bütün işlerini üslenen,
kendisine karşı çıkılamayan ve emirlerine aykırı davranılamayandır. Ancak
gerçek mahiyeti böyle olmakla beraber bu kimse, çeşitli bela ve musibetler
nedeniyle zayıf düşebilir ve gücü elinden gidebilir. Bu durumda kendisine karşı
çıkılabilir, hatta mağlup edilip saltanatı yok edilebilir. Oysa Allah Teâlâ,
mutlak güç sahibidir ve hiçbir şey O'nu güçsüz kılıp aciz düşüremez. Karşı
çıkılıp mağlup edilemez. Emirlerine karşı konulamaz. O, gerçek büyüktür. Bu
ismin başkaları için kullanılması mecazi anlamdadır."[3]
el-Hattâbî de der ki: "Azîm, büyüklük ve yücelik sahibi olandır. Bedenlerin
niteliği sayılan büyüklüğün dışında şanı yüce ve önemi büyük olandır."[4]
Allah, varlığı ile her büyükten daha büyüktür. Zira O'nun varlığı ezeli
(öncesiz) ve ebedi (sonsuz)dur. Başkasının varlığı böyle değildir. O, her
büyükten daha büyüktür. Bu yüzden hiçbir akıl, O'nun büyüklüğünü kavrayamaz.
Hiçbir göz, O'nun izzetini kuşatamaz. O'nun dışındaki her şey küçük, basit ve
hakirdir. Yaratılan bütün varlıklar O'ndan birçok ilimler öğrenmiş olsa bile, bu
bilgileri sınırlı ve sonludur. Bütün her şey Allah'ın yüceliğine, büyüklüğüne ve
kemaline göre bir hiç gibidir. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O'nun
yüzünden (zatından) başka her şey helak olucudur."[5]
Akılların, sonsuz nurunu kavramaktan aciz kaldığı, anlayışların izzetinin
aydınlığında kaybolduğu Allah ne yücedir. O'nun azametinin başlangıcı,
yüceliğinin sonu yoktur.[6]
[1]
Bakara,
255.
[2]
Buhârî,
6345;
Müslim,
2730.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
33.
[4]
Beyhakî, a.g.e., s.
33.
[5]
Kasas,
88.
[6]
Râzî, a.g.e., s.
246-247.
﴿
اَلْعَظِيمُ ﴾
AZÎM
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O, pek yücedir, pek büyüktür."[1]
İbn Abbas anlatıyor. Hz. Peygamber sıkıntı anında şöyle dua ederdi: "Allah'tan
başka ilâh yoktur; O, azim ve halim olandır. Allah'tan başka ilâh yoktur; O,
büyük arşın sahibidir. Allah'tan başka ilâh yoktur; O, göklerin ve yerlerin
Rabb'i'dir ve O, pek değerli arşın Rabb'i'dir."[2]
el-Halîmî der ki: "Azîm, mutlak olarak kendisinden kaçınmak ve uzak durmak
mümkün olmayandır. Çünkü bir toplumun büyüğü, o toplumun bütün işlerini üslenen,
kendisine karşı çıkılamayan ve emirlerine aykırı davranılamayandır. Ancak
gerçek mahiyeti böyle olmakla beraber bu kimse, çeşitli bela ve musibetler
nedeniyle zayıf düşebilir ve gücü elinden gidebilir. Bu durumda kendisine karşı
çıkılabilir, hatta mağlup edilip saltanatı yok edilebilir. Oysa Allah Teâlâ,
mutlak güç sahibidir ve hiçbir şey O'nu güçsüz kılıp aciz düşüremez. Karşı
çıkılıp mağlup edilemez. Emirlerine karşı konulamaz. O, gerçek büyüktür. Bu
ismin başkaları için kullanılması mecazi anlamdadır."[3]
el-Hattâbî de der ki: "Azîm, büyüklük ve yücelik sahibi olandır. Bedenlerin
niteliği sayılan büyüklüğün dışında şanı yüce ve önemi büyük olandır."[4]
Allah, varlığı ile her büyükten daha büyüktür. Zira O'nun varlığı ezeli
(öncesiz) ve ebedi (sonsuz)dur. Başkasının varlığı böyle değildir. O, her
büyükten daha büyüktür. Bu yüzden hiçbir akıl, O'nun büyüklüğünü kavrayamaz.
Hiçbir göz, O'nun izzetini kuşatamaz. O'nun dışındaki her şey küçük, basit ve
hakirdir. Yaratılan bütün varlıklar O'ndan birçok ilimler öğrenmiş olsa bile, bu
bilgileri sınırlı ve sonludur. Bütün her şey Allah'ın yüceliğine, büyüklüğüne ve
kemaline göre bir hiç gibidir. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O'nun
yüzünden (zatından) başka her şey helak olucudur."[5]
Akılların, sonsuz nurunu kavramaktan aciz kaldığı, anlayışların izzetinin
aydınlığında kaybolduğu Allah ne yücedir. O'nun azametinin başlangıcı,
yüceliğinin sonu yoktur.[6]
[1]
Bakara,
255.
[2]
Buhârî,
6345;
Müslim,
2730.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
33.
[4]
Beyhakî, a.g.e., s.
33.
[5]
Kasas,
88.
[6]
Râzî, a.g.e., s.
246-247.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER