LATİF
Yeni Sayfa 1
﴿
اَللَّطِيفُ ﴾
LATÎF
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Gözler O'nu idrak edemez; O gözleri idrak
eder; O Latif'tir, her şeyden haberdardır."[1]
el-Hattâbî der ki: "Latîf, bilmedikleri yönden kullarına lütuflarda ve
iyiliklerde bulunan, onlara düşünemedikleri yönden yararlar sağlayandır. Allah
şöyle buyurur: "Allah, kullarına karşı
lütuf sahibi olandır; dilediğini rızıklandırır."[2]
İbn Arabi'nin Latîf'i şöyle tanımladığı rivayet edilir: "Latîf, seni ihtiyaç ve
amacına kibarlıkla ulaştırandır. "Allah sana lütfetti" denildiğinde bu, "Allah
güzellikle seni amacına kavuşturdu" demektir."
Bazı kimseler Latîf'i, "Keyfiyeti idrak edilemeyen, gizli olan" şeklinde
tanımlamışlardır.[3]
Gazali Allah'ın Latîf ismi hakkında şunları söyler: "Latîf, yararlı olan
şeylerin gerçeklerini ve inceliklerini bilen, sonra da bunları, sert olmayan
yumuşak bir yolla hak edenlere ulaştırandır. Bu bilgi ve yumuşak fiil, herhangi
bir şeyde bir arada bulunduğunda lütuf anlamı gerçekleşmiş olur. Bu anlamın
Allah'tan başkası için gerçekleşmesi düşünülemez. Çünkü Allah'ın her şeyin
inceliklerini, gizliliklerini ve gerçeklerini bildiği kuşkusuzdur. O'na göre
gizli ve açık şeyleri bilmek aynıdır. Allah'ın, fiillerinde yumuşak olmasının
ise zaten bir sınırı yoktur."[4]
Kurtubî der ki: "İslâm âlimleri Latîf'i birçok değişik anlam ve ifadelerle
tanımlamışlardır. Yirmi ikiye kadar çıkan bu tanımları şöyle sıralayabiliriz:
1-
İbn Abbas "Allah, kullarına karşı lütuf sahibi olandır."[5]
âyetini, "Onlara hoş ve güzel davranandır" şeklinde açıklamıştır.
2-
Onlara iyilik edendir.
3-
İyi kimseye de kötü kimseye de iyilik yapandır. İsyanları nedeniyle onları
açlıktan öldürmez.
4-
Kullarına yumuşak davranandır.
5-
Huzuruna çıkışta ve hesaba çekilişte onlara yumuşak davranandır.
6-
Rızık vermede kullarına iki yönde iyilik yapandır. Birincisi, onları güzel
şeylerle rızıklandırması; ikincisi ise, rızklarını bir defada kendilerine
vermeyip israf etmelerine ve savurganlık yapmalarına mani olmasıdır.
7-
Kendisini tanımalarını sağlamakla veli kullarına; inkarları nedeniyle hemen
cezalandırmamakla da düşmanlarına pek lütufkardır.
8-
İnsanlardan ümidini kesip kendisine sığınan, yönelen ve dayanan kullarına
lütuflarda bulunan, onları kabul eden ve onlara yönelendir.
9-
İnsanlar arasında kullarının iyiliklerini yayan, kötülüklerini örtendir.
10-
Azı kabul edip çoğu verendir.
11-
Dünyada rızkını keserek kimseden öç almayan, âhirette de kimsenin merhametinden
ümit kesmediğidir.
12-
Adaletinden korkulan ve iyilikleri (ihsanı) umulandır.
13-
Kuluna çalışmasından daha fazlasını veren ve ona gücünden fazlasını
yüklemeyendir. Allah şöyle buyurmuştur: "Nimetlerini açık ve gizli olarak
size bolca ihsan etti."[6],
"Allah (ağır yükleri) sizden hafîfletmek ister."[7]
14-
Kendisine isyan edeni cezalandırmakta acele etmeyen, umut edenin de umudunu boşa
çıkarmayandır.
15-
Dinine hizmet edene yardım eden ve çokça övendir.
16-
İsteyeni geri çevirmeyen, ümit edeni ümitsiz kılmayandır.
17-
Hataları affedendir.
18-
Kendi nefsine acımayana acıyandır.
19-
Ariflerin müşahede ettikleri sırlarla etrafı aydınlatan, dosdoğru yolu onların
metodu yapan ve bardaktan boşanırcasına gökyüzünden yağmur yağdırandır.
20-
Hayal ile kendisine ulaşılamayandır. (Hayal edilemeyendir.)
21-
Fiillerin en gizli inceliklerini bilendir. Anne karnında cenini yaratması, fışkı
ile kan arasından göğüslerden halis süt çıkarması gibi.
22-
Her zorluğu kolaylaştıran ve her kırığı onarıp iyileştirendir.[8]
[1]
En'am,
103.
[2]
Şûrâ,
19.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
62-63.
[4]
Gazâlî, a.g.e., s.
70.
[5]
Şûrâ,
19.
[6]
Lokman,
20.
[7]
Nisa,
28.
[8]
Kurtubî, a.g.e.,
1/
333-336.
﴿
اَللَّطِيفُ ﴾
LATÎF
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Gözler O'nu idrak edemez; O gözleri idrak
eder; O Latif'tir, her şeyden haberdardır."[1]
el-Hattâbî der ki: "Latîf, bilmedikleri yönden kullarına lütuflarda ve
iyiliklerde bulunan, onlara düşünemedikleri yönden yararlar sağlayandır. Allah
şöyle buyurur: "Allah, kullarına karşı
lütuf sahibi olandır; dilediğini rızıklandırır."[2]
İbn Arabi'nin Latîf'i şöyle tanımladığı rivayet edilir: "Latîf, seni ihtiyaç ve
amacına kibarlıkla ulaştırandır. "Allah sana lütfetti" denildiğinde bu, "Allah
güzellikle seni amacına kavuşturdu" demektir."
Bazı kimseler Latîf'i, "Keyfiyeti idrak edilemeyen, gizli olan" şeklinde
tanımlamışlardır.[3]
Gazali Allah'ın Latîf ismi hakkında şunları söyler: "Latîf, yararlı olan
şeylerin gerçeklerini ve inceliklerini bilen, sonra da bunları, sert olmayan
yumuşak bir yolla hak edenlere ulaştırandır. Bu bilgi ve yumuşak fiil, herhangi
bir şeyde bir arada bulunduğunda lütuf anlamı gerçekleşmiş olur. Bu anlamın
Allah'tan başkası için gerçekleşmesi düşünülemez. Çünkü Allah'ın her şeyin
inceliklerini, gizliliklerini ve gerçeklerini bildiği kuşkusuzdur. O'na göre
gizli ve açık şeyleri bilmek aynıdır. Allah'ın, fiillerinde yumuşak olmasının
ise zaten bir sınırı yoktur."[4]
Kurtubî der ki: "İslâm âlimleri Latîf'i birçok değişik anlam ve ifadelerle
tanımlamışlardır. Yirmi ikiye kadar çıkan bu tanımları şöyle sıralayabiliriz:
1-
İbn Abbas "Allah, kullarına karşı lütuf sahibi olandır."[5]
âyetini, "Onlara hoş ve güzel davranandır" şeklinde açıklamıştır.
2-
Onlara iyilik edendir.
3-
İyi kimseye de kötü kimseye de iyilik yapandır. İsyanları nedeniyle onları
açlıktan öldürmez.
4-
Kullarına yumuşak davranandır.
5-
Huzuruna çıkışta ve hesaba çekilişte onlara yumuşak davranandır.
6-
Rızık vermede kullarına iki yönde iyilik yapandır. Birincisi, onları güzel
şeylerle rızıklandırması; ikincisi ise, rızklarını bir defada kendilerine
vermeyip israf etmelerine ve savurganlık yapmalarına mani olmasıdır.
7-
Kendisini tanımalarını sağlamakla veli kullarına; inkarları nedeniyle hemen
cezalandırmamakla da düşmanlarına pek lütufkardır.
8-
İnsanlardan ümidini kesip kendisine sığınan, yönelen ve dayanan kullarına
lütuflarda bulunan, onları kabul eden ve onlara yönelendir.
9-
İnsanlar arasında kullarının iyiliklerini yayan, kötülüklerini örtendir.
10-
Azı kabul edip çoğu verendir.
11-
Dünyada rızkını keserek kimseden öç almayan, âhirette de kimsenin merhametinden
ümit kesmediğidir.
12-
Adaletinden korkulan ve iyilikleri (ihsanı) umulandır.
13-
Kuluna çalışmasından daha fazlasını veren ve ona gücünden fazlasını
yüklemeyendir. Allah şöyle buyurmuştur: "Nimetlerini açık ve gizli olarak
size bolca ihsan etti."[6],
"Allah (ağır yükleri) sizden hafîfletmek ister."[7]
14-
Kendisine isyan edeni cezalandırmakta acele etmeyen, umut edenin de umudunu boşa
çıkarmayandır.
15-
Dinine hizmet edene yardım eden ve çokça övendir.
16-
İsteyeni geri çevirmeyen, ümit edeni ümitsiz kılmayandır.
17-
Hataları affedendir.
18-
Kendi nefsine acımayana acıyandır.
19-
Ariflerin müşahede ettikleri sırlarla etrafı aydınlatan, dosdoğru yolu onların
metodu yapan ve bardaktan boşanırcasına gökyüzünden yağmur yağdırandır.
20-
Hayal ile kendisine ulaşılamayandır. (Hayal edilemeyendir.)
21-
Fiillerin en gizli inceliklerini bilendir. Anne karnında cenini yaratması, fışkı
ile kan arasından göğüslerden halis süt çıkarması gibi.
22-
Her zorluğu kolaylaştıran ve her kırığı onarıp iyileştirendir.[8]
[1]
En'am,
103.
[2]
Şûrâ,
19.
[3]
Beyhakî, a.g.e., s.
62-63.
[4]
Gazâlî, a.g.e., s.
70.
[5]
Şûrâ,
19.
[6]
Lokman,
20.
[7]
Nisa,
28.
[8]
Kurtubî, a.g.e.,
1/
333-336.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER