MUHYİ-MÜMİT
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْمُحْيِي - اَلْمُمِيتُ ﴾
MUHYÎ
- MÜMÎT
Her iki ismin anlamı pek açıktır. Mümît isim olarak Kur'an'da ismi geçmez, fiil
olarak geçer. Muhyî ismi ise hem isim hem de fiil olarak Kur'an'da geçer. Yüce
Allah şöyle buyurmaktadır:
"De ki: "Allah sizi diriltiyor, sonra sizi öldürüyor, sonra da kendisinde hiç
bir kuşku olmayan kıyamet günü O sizi bir araya getirip-toplayacaktır."[1]
"Gerçek şu ki, dirilten ve öldüren biziz, biz. Ve dönüş de bizedir."[2]
"Hiç şüphesiz O, ölüleri de gerçekten diriltecektir."[3]
Her iki isim, Tirmizî'nin rivayet ettiği hadiste birlikte geçmekte olup,
Allah'ın fiilî sıfatları arasında yer alırlar. Zira yaşatmak ve öldürmek
Allah'ın bir fiilidir.
el-Hattâbî bu isimleri şöyle açıklar: "Muhyî, ölü spermayı diriltip ondan canlı
bir varlık çıkarandır. Öldükten sonra ruhları tekrar iade ederek çürümüş
bedenleri yeniden diriltendir O'dur. Kalpleri marifet nuru ile aydınlatıp
dirilten, ölümünden sonra üzerine yağmur yağdırarak toprağı yeniden dirilten ve
ondan bitkiler çıkaran da O'dur.
Mümît ise, canlı
varlıkları öldürendir. Allah ölüm ile sağlıklı ve güçlü olanların gücünü yok
eder. O, her şeyi yaşatan ve öldüren, her şeye kadir olandır. Allah, yaşatma
sıfatı ile övündüğü gibi, öldürme sıfatı ile de övünür. Bu, hayır ve şerrin,
yarar ve zararın yalnız O'ndan geldiğini, mülkünde hiçbir ortağı bulunmadığını,
yalnız kendisinin bâki ve ebedi olduğunu, kendisinin dışındaki bütün varlıkların
fani olduğunu bilmemiz içindir. Kalpler, ilimle, marifetle, iyi ve erdemli
insanlarla oturmakla aydınlanıp hayat bulduğu gibi, cehalet ve bilgisizlikle,
iyi ve erdemli insanlardan uzak durmakla, arzularının peşinden gitmekle, oyun ve
eğlencelere dalmakla, dünya metaı elde etmeye çalışmakla ve Allah'tan gafil
olmakla da katılaşır ve karanlığa bürünüp hayatiyetini kaybeder."[4]
[1]
Casiye,
26.
[2]
Kaf,
43.
[3]
Rum,
50.
[4]
Kurtubî, a.g.e.,
1/
383-384; Râzî, a.g.e., s.
290-291.
﴿
اَلْمُحْيِي - اَلْمُمِيتُ ﴾
MUHYÎ
- MÜMÎT
Her iki ismin anlamı pek açıktır. Mümît isim olarak Kur'an'da ismi geçmez, fiil
olarak geçer. Muhyî ismi ise hem isim hem de fiil olarak Kur'an'da geçer. Yüce
Allah şöyle buyurmaktadır:
"De ki: "Allah sizi diriltiyor, sonra sizi öldürüyor, sonra da kendisinde hiç
bir kuşku olmayan kıyamet günü O sizi bir araya getirip-toplayacaktır."[1]
"Gerçek şu ki, dirilten ve öldüren biziz, biz. Ve dönüş de bizedir."[2]
"Hiç şüphesiz O, ölüleri de gerçekten diriltecektir."[3]
Her iki isim, Tirmizî'nin rivayet ettiği hadiste birlikte geçmekte olup,
Allah'ın fiilî sıfatları arasında yer alırlar. Zira yaşatmak ve öldürmek
Allah'ın bir fiilidir.
el-Hattâbî bu isimleri şöyle açıklar: "Muhyî, ölü spermayı diriltip ondan canlı
bir varlık çıkarandır. Öldükten sonra ruhları tekrar iade ederek çürümüş
bedenleri yeniden diriltendir O'dur. Kalpleri marifet nuru ile aydınlatıp
dirilten, ölümünden sonra üzerine yağmur yağdırarak toprağı yeniden dirilten ve
ondan bitkiler çıkaran da O'dur.
Mümît ise, canlı
varlıkları öldürendir. Allah ölüm ile sağlıklı ve güçlü olanların gücünü yok
eder. O, her şeyi yaşatan ve öldüren, her şeye kadir olandır. Allah, yaşatma
sıfatı ile övündüğü gibi, öldürme sıfatı ile de övünür. Bu, hayır ve şerrin,
yarar ve zararın yalnız O'ndan geldiğini, mülkünde hiçbir ortağı bulunmadığını,
yalnız kendisinin bâki ve ebedi olduğunu, kendisinin dışındaki bütün varlıkların
fani olduğunu bilmemiz içindir. Kalpler, ilimle, marifetle, iyi ve erdemli
insanlarla oturmakla aydınlanıp hayat bulduğu gibi, cehalet ve bilgisizlikle,
iyi ve erdemli insanlardan uzak durmakla, arzularının peşinden gitmekle, oyun ve
eğlencelere dalmakla, dünya metaı elde etmeye çalışmakla ve Allah'tan gafil
olmakla da katılaşır ve karanlığa bürünüp hayatiyetini kaybeder."[4]
[1]
Casiye,
26.
[2]
Kaf,
43.
[3]
Rum,
50.
[4]
Kurtubî, a.g.e.,
1/
383-384; Râzî, a.g.e., s.
290-291.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER