MUKADDİM-MUAHHİR
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْمُقَدِّمُ - اَلْمُؤَخِّرُ ﴾
MUKADDİM
- MUAHHİR
Her iki isim Kur'an'da bu şekilde geçmemektedir. Hatta Mukaddim ismi, fiil
olarak bile Kur'an'da geçmez. Ancak Muahhir ismi Kur'an'da fiil olarak şöyle
geçer: "Onları gözlerin dehşetle belireceği bir güne ertelemektedir."[1]
Bu iki isim yalnızca hadislerde geçmektedir. İbn Abbas anlatıyor. Hz. Peygamber
Teheccüt (gece) namazı için geceleyin kalktığında şöyle dua ederdi: "⦠Öne alan
(geçiren) ve erteleyen (arkaya bırakan) sensinâ¦"[2]
Bütün İslâm âlimleri Allah'ın bu isimleri olduğunu kabul etmiş ve üzerinde
görüş birliğine varmışlardır. Birini zikretmeden yalnız ötekiyle dua etmek caiz
değildir. Her iki ismin anlamları açıktır. İkisi de Allah'ın fiilî
sıfatlarındandır. Dilediğini yükseltip dilediğini alçaltan, dilediğini aziz
kılıp dilediğini zelil eden, dilediğini kendisine yakılaştırıp dilediğini
uzaklaştıran O olduğu gibi, öne alan ve arkada bırakan da O'dur. Öne alınan
kimse yüksek mertebeler çıkar. Geri bırakılan ise en aşağı mertebelere iner.
el-Halîmî der ki: "Mukaddim, yüksek mertebelere çıkartan; Muahhir, yüksek
mertebelerden indirendir. Allah, nebileri ve dostlarını kendisine
yakınlaştırarak ve onlara hidayet vererek yükselten, düşmanlarını da
kendisinden uzaklaştırarak alçak mertebelere indiren ve kendisiyle onlar
arasına perde koyandır. Allah, henüz varlıkları yaratmadan önce bütün ölçüleri
koymuş ve her şeyi takdir etmiştir. Sevdiği kullarını diğer insanlardan üstün
tutmuş ve insanları birbirinden üstün kılmıştır. Bu O'nun dilemesidir. "O,
yaptıklarından sorulmaz, oysa onlar sorguya çekilirler."[3]
İbn Kayyim'in bu isimler hakkındaki görüşü şöyledir: "Mukaddim ve Muahhir
sıfatları, Allah'ın hem fiilî hem de zatî sıfatlarındandır. Zira her ikisi de şu
üç sıfata (Kudret, İrade ve Hikmet) dayanmaktadır. Bu üç sıfat, Allah'ın kendi
zatı ile kâimdir. Allah bu sıfatlara sahip olduğu gibi, bunların gerektirdiği
diğer bütün sıfatlara da sahiptir. Dolaysıyla öne almak-arkaya bırakmak, yarar
sağlamak-zarar vermek, vermek-mahrum bırakmak, yükseltmek-alçaltmak gibi
kâinatta meydana gelen her şey O'ndan kaynaklanmaktadır. Bu konuda duyu
organları ve akılla kavranan şeyler arasında fark olmadığı gibi din ve dünya ile
ilgili olan şeyler arasında da bir fark yoktur. Bu isimlerin fiilî sıfatlardan
olmasının anlamı işte budur. Kelamcıların iddia ettiği gibi değil."[4]
Mukaddim ve Muahhir isimleri hakkında el-Hattâbî der ki: "Eşyayı yerli yerine
koyandır. O, dilediğini öne koyar dilediğini de arkaya koyar. O, daha varlıkları
yaratmadan her şeyi takdir etmiştir. Sevdiği dostlarını diğer insanlardan üstün
tutmuş ve kendisine yakınlaştırmıştır. İnsanları birbirinden üstün kılan yine
O'dur. Allah, dilediği kimseleri başarılı kılıp öne çıkarmış, dilediklerini de
geri bırakmıştır. Her şey O'nun ilmi, iradesi ve hikmeti doğrultusunda
gerçekleşmektedir. Geri bıraktığını öne çıkarmaz, öne çıkardığını da geriye
bırakmaz. Bu iki ismi birlikte zikretmek, ayrı zikretmekten daha güzeldir.[5]
Allah, bazı insanlara ilim, ibadet ve başarı vermekle üstün kılmış ve onları öne
geçirmiştir. Bazılarını da bu dereceler ulaşmaktan mahrum bırakarak geri
bırakmıştır. Hz. Muhammed'i en üstün mertebeye çıkarmış ve şöyle buyurmuştur: "Senin
zikrini (şanını) yücelttik."[6]
Buna karşılık Ebû Leheb'i en aşağı mertebeye indirmiştir. Bu iki mertebe, pek
açıktır. Aralarında birbirinden farklı çeşitli mertebeler vardır.[7]
[1]
İbrahim,
42.
[2]
Buhârî,
1120;
Müslim,
769.
[3]
Enbiya,
23.
[4]
es-Sa'dî, "Tavdihu'l-kâfiyetu'ş-şâfiye", s.
131-132.
[5]
Beyhakî, a.g.e., s.
86.
[6]
İnşirah,
4.
[7]
Râzî, a.g.e., s.
308.
﴿
اَلْمُقَدِّمُ - اَلْمُؤَخِّرُ ﴾
MUKADDİM
- MUAHHİR
Her iki isim Kur'an'da bu şekilde geçmemektedir. Hatta Mukaddim ismi, fiil
olarak bile Kur'an'da geçmez. Ancak Muahhir ismi Kur'an'da fiil olarak şöyle
geçer: "Onları gözlerin dehşetle belireceği bir güne ertelemektedir."[1]
Bu iki isim yalnızca hadislerde geçmektedir. İbn Abbas anlatıyor. Hz. Peygamber
Teheccüt (gece) namazı için geceleyin kalktığında şöyle dua ederdi: "⦠Öne alan
(geçiren) ve erteleyen (arkaya bırakan) sensinâ¦"[2]
Bütün İslâm âlimleri Allah'ın bu isimleri olduğunu kabul etmiş ve üzerinde
görüş birliğine varmışlardır. Birini zikretmeden yalnız ötekiyle dua etmek caiz
değildir. Her iki ismin anlamları açıktır. İkisi de Allah'ın fiilî
sıfatlarındandır. Dilediğini yükseltip dilediğini alçaltan, dilediğini aziz
kılıp dilediğini zelil eden, dilediğini kendisine yakılaştırıp dilediğini
uzaklaştıran O olduğu gibi, öne alan ve arkada bırakan da O'dur. Öne alınan
kimse yüksek mertebeler çıkar. Geri bırakılan ise en aşağı mertebelere iner.
el-Halîmî der ki: "Mukaddim, yüksek mertebelere çıkartan; Muahhir, yüksek
mertebelerden indirendir. Allah, nebileri ve dostlarını kendisine
yakınlaştırarak ve onlara hidayet vererek yükselten, düşmanlarını da
kendisinden uzaklaştırarak alçak mertebelere indiren ve kendisiyle onlar
arasına perde koyandır. Allah, henüz varlıkları yaratmadan önce bütün ölçüleri
koymuş ve her şeyi takdir etmiştir. Sevdiği kullarını diğer insanlardan üstün
tutmuş ve insanları birbirinden üstün kılmıştır. Bu O'nun dilemesidir. "O,
yaptıklarından sorulmaz, oysa onlar sorguya çekilirler."[3]
İbn Kayyim'in bu isimler hakkındaki görüşü şöyledir: "Mukaddim ve Muahhir
sıfatları, Allah'ın hem fiilî hem de zatî sıfatlarındandır. Zira her ikisi de şu
üç sıfata (Kudret, İrade ve Hikmet) dayanmaktadır. Bu üç sıfat, Allah'ın kendi
zatı ile kâimdir. Allah bu sıfatlara sahip olduğu gibi, bunların gerektirdiği
diğer bütün sıfatlara da sahiptir. Dolaysıyla öne almak-arkaya bırakmak, yarar
sağlamak-zarar vermek, vermek-mahrum bırakmak, yükseltmek-alçaltmak gibi
kâinatta meydana gelen her şey O'ndan kaynaklanmaktadır. Bu konuda duyu
organları ve akılla kavranan şeyler arasında fark olmadığı gibi din ve dünya ile
ilgili olan şeyler arasında da bir fark yoktur. Bu isimlerin fiilî sıfatlardan
olmasının anlamı işte budur. Kelamcıların iddia ettiği gibi değil."[4]
Mukaddim ve Muahhir isimleri hakkında el-Hattâbî der ki: "Eşyayı yerli yerine
koyandır. O, dilediğini öne koyar dilediğini de arkaya koyar. O, daha varlıkları
yaratmadan her şeyi takdir etmiştir. Sevdiği dostlarını diğer insanlardan üstün
tutmuş ve kendisine yakınlaştırmıştır. İnsanları birbirinden üstün kılan yine
O'dur. Allah, dilediği kimseleri başarılı kılıp öne çıkarmış, dilediklerini de
geri bırakmıştır. Her şey O'nun ilmi, iradesi ve hikmeti doğrultusunda
gerçekleşmektedir. Geri bıraktığını öne çıkarmaz, öne çıkardığını da geriye
bırakmaz. Bu iki ismi birlikte zikretmek, ayrı zikretmekten daha güzeldir.[5]
Allah, bazı insanlara ilim, ibadet ve başarı vermekle üstün kılmış ve onları öne
geçirmiştir. Bazılarını da bu dereceler ulaşmaktan mahrum bırakarak geri
bırakmıştır. Hz. Muhammed'i en üstün mertebeye çıkarmış ve şöyle buyurmuştur: "Senin
zikrini (şanını) yücelttik."[6]
Buna karşılık Ebû Leheb'i en aşağı mertebeye indirmiştir. Bu iki mertebe, pek
açıktır. Aralarında birbirinden farklı çeşitli mertebeler vardır.[7]
[1]
İbrahim,
42.
[2]
Buhârî,
1120;
Müslim,
769.
[3]
Enbiya,
23.
[4]
es-Sa'dî, "Tavdihu'l-kâfiyetu'ş-şâfiye", s.
131-132.
[5]
Beyhakî, a.g.e., s.
86.
[6]
İnşirah,
4.
[7]
Râzî, a.g.e., s.
308.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER