MÜ'MİN-MÜHEYMİN
Yeni Sayfa 1
﴿
اَلْمُؤْمِنُ - اَلْمُهَيْمِنُ ﴾
MÜ'MİN
- MÜHEYMİN
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O Allah ki, O'ndan başka ilâh yoktur.
Melik'tir, Kuddûs'tur, Selâm'dır, Mü'min'dir, Müheymin'dirâ¦"[1]
Müfessirler, Allah'ın Mü'min ismini şöyle açıklamışlardır.
İbn Abbas: Kullarına, kendilerine zulmetmeme güvencesi verendir.
Katâde: Sözünün doğru olduğunu ispatlayandır.
İbn Zeyd: Mü'min kullarını imanlarında yanıltmayan, onlar doğru çıkarandır.
Mücahid: Kendisinin tek ve eşsiz olduğunu doğrulayandır. Şu âyet bu anlama
işaret etmektedir: "Allah, gerçekten kendisinden başka ilâh olmadığına
şahitlik ettiâ¦"[2]
Allah, kıyamet günü azap gören mü'minleri cehennemden çıkardıktan sonra onlara
der ki: "Mü'min benim, sizler de mü'minlersiniz"
Peygamberleri mucizelerle, mü'minleri vaat ettiği sevabı vermekle, inkarcıları
da vaat ettiği azabı vermekle doğrulayandır. Dostlarını, azabından ve onlara
zulmetmekten güvende kılan, kullarını da korkudan kurtarıp güvene kavuşturandır.[3]
el-Hattâbî der ki: "İman, sözlükte tasdik etmek, doğrulamak anlamına gelir. Buna
göre Mü'min tasdik eden, doğrulayan anlamındadır. Bu anlama göre Allah'ın Mü'min
ismi iki anlama gelebilir:
Birincisi, kullarına vaat ettiğini (ki bu, dünyada paylarına düşen rızkı vermek
ve iyi amellerine karşılık âhirette onlara sevap vermektir) yerine getirerek
onları doğrulayandır.
İkincisi, mü'minlerin kendisi hakkındaki zanlarını doğru çıkarmak, onların
ümitlerini boşa çıkarmamaktır. Hz. Peygamber kutsi bir hadiste Yüce Allah'ın
şöyle buyurduğunu nakleder: "Ben, kullarımın beni zannettikleri gibiyim. Artık
benim için dilediği zanda bulunsun."[4]
Müheymin ismi Kur'an'da Haşr sûresinin son âyetlerinde şöyle geçmektedir: "O
Allah ki, O'ndan başka ilâh yoktur. Melik'tir, Kuddûs'tur, Selâm'dır, Mü'min'dir,
Müheymin'dirâ¦"[5]
ez-Züccâcî, el-Hattâbî ve diğerleri bu ismi şöyle açıklarlar: "Müheymin
kelimesinin aslı "Müeymin"dir. Kolaylık için kelimedeki hemze harfi "ha" harfine
dönüştürülmüştür. Arap dilinde bu tür dönüşümler vardır."
el-Halîmî der ki: "Müheymin, kıyamet günü, kendisine ibadet edenlerin
ibadetinden ve sevabından bir şey eksiltmeyendir. Allah, sevap vermekten aciz
kalmadığı gibi onu zorlanarak veren de değildir. Bu yüzden kullarının bazı iyi
amellerini gizleme veya inkar etme ihtiyacı duymaz. O, cimri değildir ki,
verdiği sevapları çok görsün ve bu nedenle bazı amelleri gizlesin. Sevap
vermekle kendisinden ve mülkünden bir şey eksilmez ki, sevabını kısıp
sınırlasın. O, mülkünden faydalanan değil ki, başkası faydalandığında mülkünden
bir şey eksilsin.
Allah, iyilerin iyiliklerinden ve sevabından bir şey eksiltmediği gibi,
asilerin de isyanlarından ve hak ettikleri cezalardan bir şey arttırmaz. Zira
yalan ve haksızlık O'nun hakkında mümkün değildir. Allah, cehennem ehlinin
azabını "ceza" (amellerin karşılığı) olarak adlandırmıştır. Bu yüzden günah
olmayan şeyin cezası (karşılığı) yoktur. Bu da Allah'ın inkarcıların ve asilerin
cezalarını arttırmayacağını göstermektedir.
Müfessirler, Allah'ın Müheymin ismini "Güvenilir" olarak işte böyle
açıklamışlardır. İbn Abbas, Maide sûresi
48.
âyette geçen "Müheyminen aleyh" ifadesini doğrulayıcı olarak açıklamış ve şöyle
söylemiştir: "Müheymin, doğrulayıcı, tasdik edici ve güvenilir anlamındadır.
Kur'an, kendisinden önceki kitapları doğrulayan bir kitaptır."
Mücahid de söz konusu ifadeyi benzer şekilde açıklamış ve şöyle söylemiştir:
"Müheyminen aleyh", kendisinden önceki semavi kitapları tasdik eden, doğruluğuna
tanıklık edendir."
Ebû Süleyman ise bu ismi şöyle açıklamıştır: "Müheymin, kullarının sözlerine ve
fiillerine şahit olandır. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir: "Senin içinde
olduğun herhangi bir durum, onun hakkında Kur'an'dan okuduğun herhangi bir şey
ve sizin işlediğiniz herhangi bir iş yoktur ki, ona (iyice) daldığınızda, biz
sizin üzerinizde şahidler durmuş olmayalım. Yerde ve gökte zerre ağırlığınca hiç
bir şey Rabb'inden uzakta (saklı) kalmaz."[6]
Bazı âlimler Müheymin'i "Bir şeyi gözetleyen ve koruyan" şeklinde
tanımlamışlardır. Zira bazı dilbilimciler kelimenin aslı olan "heymene"nin, bir
şeyin başında durmak, gözetlemek ve korumak anlamında olduğunu söylemiş ve şu
mısrayı delil göstermişlerdir:
Peygamberden sonra insanların en hayırlısı
İyilik ve kötülükte Allah'ın yolunu koruyanlardır[7]
İbn Kesir der ki: "İbn Abbas ve diğerleri, aşağıdaki âyetlerde olduğu gibi bu
ismi gören-gözetleyen anlamında, "Kullarının amellerini görüp-gözeten" şeklinde
açıklamışlardır.[8]
"Allah (c.c.) her şeyin üzerinde şahid olandır."[9]
"Her nefsin bütün kazandıkları üzerinde
gözetici olana mı (başkaldırılır?)"[10]
Râzî ise Müheymin ismini şöyle açıklar: "Müheymin, doğrulayan, güvende kılan
anlamındaki Mü'min ile eşanlamlıdır." Hasan Basri bu ismi "Tasdik eden,
doğrulayan" şeklinde açıklamıştır. Özetle bütün bu tanımlamalar, Müheymin
isminin Mü'min ismine yakın anlam ifade ettiğini göstermektedir. Elbette Allah,
en doğrusunu bilir."[11]
[1]
Haşr,
23.
[2]
Âl-i İmrân,
18.
[3]
İbn Kesir,
8/343;
Kurtubî, a.g.e.,
10/676.
[4]
Ahmed, "Müsned",
3/491.
Sahih bir hadistir.
[5]
Haşr,
23.
[6]
Yunus,
61.
[7]
Beyhakî, a.g.e., s.
63.
[8]
İbn Kesir,
8/343.
[9]
Burûc,
9.
[10]
Ra'd,
33.
[11]
Râzî, a.g.e., s.
188.
﴿
اَلْمُؤْمِنُ - اَلْمُهَيْمِنُ ﴾
MÜ'MİN
- MÜHEYMİN
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "O Allah ki, O'ndan başka ilâh yoktur.
Melik'tir, Kuddûs'tur, Selâm'dır, Mü'min'dir, Müheymin'dirâ¦"[1]
Müfessirler, Allah'ın Mü'min ismini şöyle açıklamışlardır.
İbn Abbas: Kullarına, kendilerine zulmetmeme güvencesi verendir.
Katâde: Sözünün doğru olduğunu ispatlayandır.
İbn Zeyd: Mü'min kullarını imanlarında yanıltmayan, onlar doğru çıkarandır.
Mücahid: Kendisinin tek ve eşsiz olduğunu doğrulayandır. Şu âyet bu anlama
işaret etmektedir: "Allah, gerçekten kendisinden başka ilâh olmadığına
şahitlik ettiâ¦"[2]
Allah, kıyamet günü azap gören mü'minleri cehennemden çıkardıktan sonra onlara
der ki: "Mü'min benim, sizler de mü'minlersiniz"
Peygamberleri mucizelerle, mü'minleri vaat ettiği sevabı vermekle, inkarcıları
da vaat ettiği azabı vermekle doğrulayandır. Dostlarını, azabından ve onlara
zulmetmekten güvende kılan, kullarını da korkudan kurtarıp güvene kavuşturandır.[3]
el-Hattâbî der ki: "İman, sözlükte tasdik etmek, doğrulamak anlamına gelir. Buna
göre Mü'min tasdik eden, doğrulayan anlamındadır. Bu anlama göre Allah'ın Mü'min
ismi iki anlama gelebilir:
Birincisi, kullarına vaat ettiğini (ki bu, dünyada paylarına düşen rızkı vermek
ve iyi amellerine karşılık âhirette onlara sevap vermektir) yerine getirerek
onları doğrulayandır.
İkincisi, mü'minlerin kendisi hakkındaki zanlarını doğru çıkarmak, onların
ümitlerini boşa çıkarmamaktır. Hz. Peygamber kutsi bir hadiste Yüce Allah'ın
şöyle buyurduğunu nakleder: "Ben, kullarımın beni zannettikleri gibiyim. Artık
benim için dilediği zanda bulunsun."[4]
Müheymin ismi Kur'an'da Haşr sûresinin son âyetlerinde şöyle geçmektedir: "O
Allah ki, O'ndan başka ilâh yoktur. Melik'tir, Kuddûs'tur, Selâm'dır, Mü'min'dir,
Müheymin'dirâ¦"[5]
ez-Züccâcî, el-Hattâbî ve diğerleri bu ismi şöyle açıklarlar: "Müheymin
kelimesinin aslı "Müeymin"dir. Kolaylık için kelimedeki hemze harfi "ha" harfine
dönüştürülmüştür. Arap dilinde bu tür dönüşümler vardır."
el-Halîmî der ki: "Müheymin, kıyamet günü, kendisine ibadet edenlerin
ibadetinden ve sevabından bir şey eksiltmeyendir. Allah, sevap vermekten aciz
kalmadığı gibi onu zorlanarak veren de değildir. Bu yüzden kullarının bazı iyi
amellerini gizleme veya inkar etme ihtiyacı duymaz. O, cimri değildir ki,
verdiği sevapları çok görsün ve bu nedenle bazı amelleri gizlesin. Sevap
vermekle kendisinden ve mülkünden bir şey eksilmez ki, sevabını kısıp
sınırlasın. O, mülkünden faydalanan değil ki, başkası faydalandığında mülkünden
bir şey eksilsin.
Allah, iyilerin iyiliklerinden ve sevabından bir şey eksiltmediği gibi,
asilerin de isyanlarından ve hak ettikleri cezalardan bir şey arttırmaz. Zira
yalan ve haksızlık O'nun hakkında mümkün değildir. Allah, cehennem ehlinin
azabını "ceza" (amellerin karşılığı) olarak adlandırmıştır. Bu yüzden günah
olmayan şeyin cezası (karşılığı) yoktur. Bu da Allah'ın inkarcıların ve asilerin
cezalarını arttırmayacağını göstermektedir.
Müfessirler, Allah'ın Müheymin ismini "Güvenilir" olarak işte böyle
açıklamışlardır. İbn Abbas, Maide sûresi
48.
âyette geçen "Müheyminen aleyh" ifadesini doğrulayıcı olarak açıklamış ve şöyle
söylemiştir: "Müheymin, doğrulayıcı, tasdik edici ve güvenilir anlamındadır.
Kur'an, kendisinden önceki kitapları doğrulayan bir kitaptır."
Mücahid de söz konusu ifadeyi benzer şekilde açıklamış ve şöyle söylemiştir:
"Müheyminen aleyh", kendisinden önceki semavi kitapları tasdik eden, doğruluğuna
tanıklık edendir."
Ebû Süleyman ise bu ismi şöyle açıklamıştır: "Müheymin, kullarının sözlerine ve
fiillerine şahit olandır. Şu âyet bu anlama işaret etmektedir: "Senin içinde
olduğun herhangi bir durum, onun hakkında Kur'an'dan okuduğun herhangi bir şey
ve sizin işlediğiniz herhangi bir iş yoktur ki, ona (iyice) daldığınızda, biz
sizin üzerinizde şahidler durmuş olmayalım. Yerde ve gökte zerre ağırlığınca hiç
bir şey Rabb'inden uzakta (saklı) kalmaz."[6]
Bazı âlimler Müheymin'i "Bir şeyi gözetleyen ve koruyan" şeklinde
tanımlamışlardır. Zira bazı dilbilimciler kelimenin aslı olan "heymene"nin, bir
şeyin başında durmak, gözetlemek ve korumak anlamında olduğunu söylemiş ve şu
mısrayı delil göstermişlerdir:
Peygamberden sonra insanların en hayırlısı
İyilik ve kötülükte Allah'ın yolunu koruyanlardır[7]
İbn Kesir der ki: "İbn Abbas ve diğerleri, aşağıdaki âyetlerde olduğu gibi bu
ismi gören-gözetleyen anlamında, "Kullarının amellerini görüp-gözeten" şeklinde
açıklamışlardır.[8]
"Allah (c.c.) her şeyin üzerinde şahid olandır."[9]
"Her nefsin bütün kazandıkları üzerinde
gözetici olana mı (başkaldırılır?)"[10]
Râzî ise Müheymin ismini şöyle açıklar: "Müheymin, doğrulayan, güvende kılan
anlamındaki Mü'min ile eşanlamlıdır." Hasan Basri bu ismi "Tasdik eden,
doğrulayan" şeklinde açıklamıştır. Özetle bütün bu tanımlamalar, Müheymin
isminin Mü'min ismine yakın anlam ifade ettiğini göstermektedir. Elbette Allah,
en doğrusunu bilir."[11]
[1]
Haşr,
23.
[2]
Âl-i İmrân,
18.
[3]
İbn Kesir,
8/343;
Kurtubî, a.g.e.,
10/676.
[4]
Ahmed, "Müsned",
3/491.
Sahih bir hadistir.
[5]
Haşr,
23.
[6]
Yunus,
61.
[7]
Beyhakî, a.g.e., s.
63.
[8]
İbn Kesir,
8/343.
[9]
Burûc,
9.
[10]
Ra'd,
33.
[11]
Râzî, a.g.e., s.
188.
Esmau'l-Husna
- Esmau'l-Husna
- İçindekiler
- Önsöz
- Kitap Hakkında
- ALLAH
- "Allah" Adının Bütün İsim ve Sıfatları Kapsaması
- "Allah" Kelimesinin Kökeni
- "Allah" Adı Türememiştir; Türediğini İddia Etmenin Amacı Nedir?
- "Allahümme" Kelimesinin Anlamı
- Basralı Dilbilimcilerin Cevabı
- EKREM-KERİM
- Ekrem'in Anlamı
- Kerîm'in Anlamı
- Ekrem Kerîm Arasındaki Fark
- Yüce Allah'ın Kerem Sahibi Oluşunun Göstergeleri
- EVVEL-AHİR-ZAHİR-BATIN
- Evvel ve'l-Âhir'in Anlamı
- Fahrüddin Râzî'nin Görüşü
- İbn Kayyim'in görüşü
- Bu İsimleri Bilmenin Sağladığı Yararlar
- BARİ
- Bu İsmi Bilmenin Faydası
- BASİT-KABIZ
- Bu İki İsmi Bilmenin Faydaları
- BAİS
- Bâ'is İsmini Bilmenin Faydası
- BAKİ
- Bâkî İsminin Anlamları
- BEDİ'
- BER